Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde Helen Larsen f. 20. april 1873 i Bergen - foreldreløs i Kristiansans?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Lars Johannessen

    6

  • Mariann Stokken

    11

  • Terje Hammer Aarland

    37

  • Ann-Mary Engum

    8

Det kan være henne? Likevel, kan det hende at det ikke er den jeg leter etter? Her oppgis det at hun ble født i 1875. Den jeg leter etter ble født i april 1873. Den som drog fra Kristiansand i 1893 oppgir at hun ble født i 1875. Mathilde ble konfirmert i Kr. sand Domkirke den 28. april 1889. Der ble det oppgitt at hun ble født i Bergen den 20. april 1873. Så jeg tror hun må ha visst kor gammel hun var. Jeg tror nok at hun som dør i 1902 er den samme som bor hos familien Nelson i 1900. Men hvordan finne ut hvem hun som dør i 1902 egentlig er? Finest det f.eks en Obit?

 

Dette var meget godt jobbet, så da håper at vi evn har komt så langt at saken går mot en avslutning.

 

Det som jeg forundrer meg over er at en slektning av denne Mathilda var på gjennomreise i Minneapolis i 1936. Hun fortalte i et brev til meg for en del år siden at moren hennes dvs kusinen til Mathilde besøkte en Mathilde i Minnapolis. Hun som skrev brevet visste bare at denne Mathilde var en slektning av moren. Hun merket seg også at denne Mathilde snakket en helt annen dialekt en foreldrene (moren hadde en norsk dialekt som var en blanding av radværing og austevolling, mens faren snakket vossamål).

 

Vi har aldri funnet et eneste spor av noen Mathilde i Minneapolis, så jeg tror heller på sporet i Chicago.

 

Jeg tror at det er viktig å se om det lar seg gjøre å finne Obit etter Mathilda Larson, den vil vise om det er datter til Mons Andreas og Ingeborg Larsen eller om det er oppgitt at hun var foreldreløs eller noen andre som var hennes nærmeste pårørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje heller ein deathrecord er det du treng, særleg med tanke på at denne Mathilde var (etter slik det ser ut) einsleg. Difor trur eg at ein nekrolog ikkje inneheld så mykje....

 

I ein death record kan du sannsynlegvis få svar på kven foreldra var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no at i FamilySearch lenka (#51) er det ein liten "boks" på venstre side der det står "View image", det liknar ein dødsattest, men den er likevel ulik dei eg har fått frå Amerika....

 

I den eine av dei eg har står det f.dato og år og f.stad (frå Minnesota 1937), i ein av dei andre står det det same, pluss namna på foreldra (Michigan 1912).

 

Har nokre fleire, men hugsar ikkje korleis dei er nett no....

 

Sidan denne er litt annleis (verken f.dato eller namn på foreldre), er eg usikker på om dette er ein dødsattest i rett forstand....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette må være den samme Mathilda Larson som bodde hos fam. Nelson i 1900. Likevel er det et par spørsmål som dukker opp. Det står en link i innlegg 51, denne har også en link, i denne linken blir det oppgitt at Mathilda Larson som dør i 1902 har vert i Amerika i 11 år. Da må hun ha ankommet USA i 1891. Nå er det nok sånn at det er en del av årstallene i denne saken ikke har vert helt nøyaktige fra starten av, så det kan godt hende alter helt korrekt, men med unøyaktige årstall. En var kanskje ikke nøye med årstall den gang. En annen slektning av meg var det mye rot med årstallene på, og en gang var det hele 13 å i differanse mellom korrekt dato og virkelig dato.

 

Jeg håper at det er mulig å bekrefte om dette er datter av Mons Andreas Larsen død 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok at du nermar deg slutten på denne jakta :-)

 

Iallfall er det ingen tvil om at dette er rett Matilda, rett utfrå kven som budde hos familien Sena og Martin Nelson i 1900.

 

Dersom du går til Ft1900 (#4) som Ann Mary la ut, så ser du at familien bur i N.Huron Street, så kan du sjå på det som kanskje er ein dødsattest, der ser du at ho har blitt flytta frå N.Huron Street til sjukehuset, det vera den samme Matilda.

 

Det som då står igjen, er å finna ut om dette var dottera til Mons Larson :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann nekrologen inne på Ancestry, det var som eg trudde...ingen opplysningar utover kvar ho døydde (St. Elisabeth hospital), kvar ho skulle begravast frå (W. Huron Street), og kvar ho skulle begravast (Mt. Olivet).

 

Gatenamnet var iallfall _ikkje_ N. Huron, men W.Huron, eg synst det likna på ein n, men OK :-))

 

St. Elisabeth Hospital er fortsatt i drift, kan jo vera at arkivet derfrå befinn seg ein eller annan stad i Chicago og at der er meir opplysningar å henta......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikre kan vi være på at den Mathilde jeg leter etter er den samme som døde i Chicago i 1902? Da hun reiste fra Kr. sand ble det oppgitt at hun ble født i1875, da hun blir reg. I folketellinga i USA i 1900 ble det oppgitt at hun ble født i april i 1874. Alle årstall avviker fra korrekt fødselsdata, men et barn som blir foreldreløst før det fyller 8 har vel også problem med å vite korrekt årstall. Jeg har fått info om at barnehjemsbarn bare fikk bo på barnehjemmet inntil de ble konfirmert, deretter måtte de ut for å få seg jobb. Det kan jo også tenkes at Mathilde havnet i en annen sørlandsby og da tenker jeg på t.d. Arendal. I 1895 drar det en pike fra Arendal til USA. Det er oppgitt at også denne piken ble født i 1875 og hun heter også Mathilde Larsen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=28592&merk=28592#ovre

Kan dere kikke på denne saken og evn finne ut hvem denne Mathulde er. Det kan hende at det går an å finne ut hvem som var foreldrene til hun som døde i 1902, hvis ikke vil jeg aldri få vite om det er den rette Mathilde vi har funnet.

 

Muligens feil link. Se heller på denne http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=27328&merk=27328#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg har i utgangspunktet sluttet å lete i denne saken, men nå siden flere folketellinger har dukket opp er det interessant å vite om det finnes mer info om denne Mathilde. Er det den samme som drar til Amerika fra Kristiansand i 1893/94 hvor det blir oppgitt at hun ble født i 1874? Eller drog hun til et helt annet sted? (Hun var kusine til min mormor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.