Gå til innhold
Arkivverket

Lars Sjursen og Anne Sjursdtr. Lægreid/Årdal-Lærdal, hvor kom de fra?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Her er en liten nøtt som jeg trenger hjelp til å knekke.

 

 

Lars Sjursen og Anne Sjursdtr. giftet seg i Lærdal pr. gjeld 22.09.1793 uten at det er noe som fortelle vilke gårder de kom fra. Det eneste som er antydet at de kom fra Årdal området. Utfra alder i 1801 tellingen var Lars født ca. 1755 og Anne ca. 1767.

 

Her er 1801 tellingen.Se nederst på siden.http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=f18011422&gardpostnr=46&personpostnr=1455&merk=1455#ovre

 

Her er trolovelsen 25.08.1793 og vielsen 29.09.1793 nede på høyre side i kirkeboka.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11595&idx_id=11595&uid=ny&idx_side=-147

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514620500.jpg

 

Så langt har jeg funnet at de hadde barna Mari 1794, Brithe født 03.03.1799, Ole født 19.09.1801 og Sigri født 15.03.1804.

 

Ved sistnevntes fødsel står det bosted Prestegården. Og da Ole giftet seg 03.02.1828 står det også Prestegården på ham, med merknad om det kan være prestegården i Årdal.

 

Men oppgaven er altså i første rekke å få fastslått hvor Lars og Anne var født og hvem som var foreldrene deres. Jeg har ikke funnet når de døde, men fortsetter å lete i kirkebøkene.

Kanskje en bygdebok fra Årdal kan ha opplysninger om dem knyttet til prestegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ??, jeg ser nå att jeg har mottagit en privat melding forrige uke om litt hjelp med dette paret også. Skal sjekke opp dette i bygdeboken for "Årdal" snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Jeg finner under "Lägreid" side 189, "Lars Sjursen (ca.1766 - 1836) og "Anna Sjursdtr." (???) med de barna som du har nävnt ovenfor. Og under "Prestegarden" finnes ingen fra denne familien nävnt.

 

Jeg kan også ta med att "Maria" giftet sig år 1820 m. "Ola Andersss. Offerdal", og "Brita" år 1826 m. "Ola Monss. Seim". Sönnen "Ole" f.1801 döde 1874.

 

"Lägreid" er/ var en nabogård til "Prestegarden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Svehn for bidraget ditt. Sammen med opplysninger jeg har fått via andre kanaler anser jeg spørsmålet mitt besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Denne huslyden er omskriven under Gnr. 124, Opheimshaug i bygdebokserien for Luster band VII:

 

7. Britha Lassesdotter, døypt 29.3.1728,

Britha Lassesdotter flytte likeins med foreldri sine til Sogndal i 1729 og gifte seg der 12.11.1757 med Sjur Larsson frå Nes i Sogndal. Han var son av gardbrukar Lars Sjurson på Nes og kona Cecilia Eriksdotter frå Åberge i Sogndal og vart døypt i Sogndal 26.8.1737. Sjur og Britha var nokre år plassfolk på Tangen under Nes i Sogndal, men flytte kring 1766 til Årdal der me finn dei att som plassfolk på Gjelseng nedre under Aspreim. Sjur d. som husmann under Aspreim i Årdal 22.2.1810, medan Britha d. som enkje same staden 3.6.1811. Dei fekk seks born i lag:

a. Cecilia Sjursdotter, døypt i Sogndal 30.1.1757, levde i Sogndal i 1760, men er ikkje funni konfirmert i Årdal, so truleg flytte ho i heilt ung alder frå heimbygdi for å tena, kan henda i ytre Sogn.

b. Lasse Sjurson, døypt i Sogndal 27.1.1759, d. som legdelem i Sogndalsfjøra i Sogndal 21.9.1839. Lasse flytte nok med foreldri sine til Årdal, men må vera attendekomen til Sogndal der han 24.5.1791 gifte seg med ei Maria Olsdotter, den gongen busett på Bahus i Sogndal. Ho var truleg f. kring 1748, uvisst kvar, og vart gravlagd frå Sogndalsfjøra 11.10.1812. Lasse og Maria budde som strandsitjarar i Sogndalsfjøra i Sogndal, men fekk ikkje born i lag.

c. Nils Sjurson, døypt i Sogndal 9.2.1762, er truleg faren frå Årdal i heilt ung alder, kan henda til ytre Sogn, men lagnaden hans er ukjend.

d. Lars Sjurson, døypt i Sogndal 22.9.1765, d. som husmann på Prestegard i Årdal 24.11.1835. Han gifte seg i Årdal 29.9.1793 med ei Anna Sjursdotter som hadde far sin frå Sva under Nattviki og mor si frå ein plass under Hæreid. Ho var f. utanfor ekteskap i Årdal 5.5.1767 og d. som legdelem på Prestegard i Årdal 2.1.1852. Lars og Anna var ei tid plassfolk under Lægreid i Årdal, men flytte sidan til ein plass under Prestegard i Årdal. Dei fekk fire born i lag.

e. Anders Sjurson, f. i Årdal 15.5.1770, flytte truleg frå Årdal i heilt ung alder, kan henda til ytre Sogn, men lagnaden hans er førebels ukjend.

f. Ole Sjurson, f. i Årdal kring 1774, d. som husmann og enkjemann på Aspreim 6.1.1870. Ole gifte seg i Årdal 3.7.1796 med Martha Endresdotter frå Strondi under Lægreid i Årdal, f. i Årdal 29.1.1772. Dødsfallet hennar er ukjent. Ole og Martha tok over som plassfolk etter foreldri hans på Gjelseng nedre under Aspreim i Årdal og fekk fem born i lag.

 

Kanskje du kan bidra med fleire detaljar om denne huslyden, som t.d. lagnadane til Cecilia, Nils og Anders?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og hjertelig takk for et svært utfyllende og interessant innlegg. Jeg fikk god hjelp av Terje Hagen med opplysninger som han sendte meg pr. mail. Jeg skal sjekke om det kan stå noe om dem du nevner der. Dette er ikke "mitt" folk men en henvendelse jeg fikk om bistand til å finne Lars og Anna's opphav.

Men jeg tar gjerne en sjekk for å se om jeg kan fine noe av det du mangler av ungeflokken til Sjur og Britha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.