Gå til innhold
Arkivverket

Anene til Johan Norman Michelsen Berg (f. 1840, Hamarøy)?


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Johan Norman var min kones tippoldefar og sønn av Michael Nilsen og Marith Andersdatter. Men hvem var de? Jeg har funnet to mulige alternativer for Marith sitt opphav, men jeg greier ikke finne ut hvem som er riktig? Hva er mest sannsynlig? Kan kvinner få barn enda når de er 50 år? Jeg har om Johan Normans foreldre at:

 

NR2: Michael Nielsen (f.1816, Bergen).

NR3: Marith Andersdatter.

 

Vielse 1836, Hamarøy:

Tortenås 1865:

Tortenås 1875:

Tortenås 1900:
  1. Andreas Severin (f.1837, Taudø, Hamarøy): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-81
  2. NR1: Johan Norman (f.1840, Tortenås, Hamarøy): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-16
  3. Johanne Elea (f.1845).

 

Alternativ 1: Det kan være Marith født i 1805:

NR6: Anders Olsen (f.ca.1768).

NR7: Synnev Pedersdatter (f.ca.1768).

 

Hilling 1801:
  1. Bendicta Margrete (f.ca.1796).
  2. Ingebor (f.ca.1798).
  3. Niels (f.1801): http://www.arkivverk...y&idx_side=-108
  4. Christina Sophia (f.1804).
  5. NR3: Marith (f.1805, Hamarøy): http://www.arkivverk...y&idx_side=-117

Alternativ 2: Det kan være Marith født i 1795:

NR6: Anders Danielsen

NR7: Mette Maria Nilsdatter

 

Sørkiel 1801:
  1. Henricha Sophie (f.1791): https://familysearch...M9.1.1/N4TK-CL7
  2. Niels (f.1793): https://familysearch...M9.1.1/NHQK-X4T
  3. NR3: Marith (f.1795): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-59
  4. Daniel (f.ca 1796).
  5. Navnløs 1798: https://familysearch...M9.1.1/N4T2-DXW

 

Eller er Marith en annen enn noen av disse to?

 

Jeg står fast her. (En av disse familiene brukte faddere som er forfedre av meg selv, så her kan jeg kanskje finne slektskap mellom meg selv og min egen kone. Det hadde derfor vært spesielt morsomt å finne ut av akkurat dette.) Jeg er takknemlig for all mulig hjelp!

 

mvh. Bjørnar Duun

bj-duun.priv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårkone gift Marith Andersdtr dør 28.12.1897 Tortenås. Født 1812 i Hillevig

Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A07 (1890-1899), Døde og begravede 1898, side 254.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5367&idx_id=5367&uid=ny&idx_side=-204

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060828060571.jpg

Hvis dette er rett Marith stemmer det med aldersangivelse ved ekteskapsinngåelse ( 25 år i 1837) og i 1875. 70 år i 1865 må¨da være feil. Ingen av de to over passer da, men hun i 1795 passer dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårkone gift Marith Andersdtr dør 28.12.1897 Tortenås. Født 1812 i Hillevig

Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A07 (1890-1899), Døde og begravede 1898, side 254.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-204

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60828060571.jpg

Hvis dette er rett Marith stemmer det med aldersangivelse ved ekteskapsinngåelse ( 25 år i 1837) og i 1875. 70 år i 1865 må¨da være feil. Ingen av de to over passer da, men hun i 1795 passer dårligst.

 

Takk for den! Dette er nok sannsynligvis riktig Marith ja.

 

Mon tro hvor Hillevig er? Jeg finner Hilling i Hamarøy hvor hun i 1805 kom fra. Kan dette være samme sted?

 

Jeg tenkte at hun i 1795 kunne være aktuel fordi Sørkiel hvor hun kom fra ligger nære Tortenås geografisk og på grunn av opplysningen om at hun var 70 år i 1765. Men alderen spriker jo veldig i de forskjellige sammenhengene her. Kirkeboka sier da 1811-1812 både ved vielse og død. Spørs om jeg må lete mer der. Hvis hun var født i 1795, så ville hun vært 50 år da hun fikk det siste barnet og 102 år gammel da hun døde. Jeg kan vel gå bort fra det alternativet.

 

Da må jeg finne ut om det fortsatt kan være hun i 1805, eller om det fins en annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etterSynnøve Pedersdtr Hillvig i 1825. Datter Marith er nevnt men dette er jo lenge før giftermålet.

Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 47 , 1823-1826, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 207-461. Register i 3A 48.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24979/218/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090302620429.jpg

 

Takk for den! Dette er nok sannsynligvis riktig Marith ja. Mon tro hvor Hillevig er? Jeg finner Hilling i Hamarøy hvor hun i 1805 kom fra. Kan dette være samme sted? Jeg tenkte at hun i 1795 kunne være aktuel fordi Sørkiel hvor hun kom fra ligger nære Tortenås geografisk og på grunn av opplysningen om at hun var 70 år i 1765. Men alderen spriker jo veldig i de forskjellige sammenhengene her. Kirkeboka sier da 1811-1812 både ved vielse og død. Spørs om jeg må lete mer der. Hvis hun var født i 1795, så ville hun vært 50 år da hun fikk det siste barnet og 102 år gammel da hun døde. Jeg kan vel gå bort fra det alternativet. Da må jeg finne ut om det fortsatt kan være hun i 1805, eller om det fins en annen...

Har nettopp lett gjennom kirkeboka, ingen passende Marith mellom 1805 og 1812.

I skiftet står det tror jetg Hillingen når jeg ser etter. Litt vanskelig å tyde slike navn.I tellinge for 1801 står det Hilling så det er nok det som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den også!

 

At stedsnavn oppgis litt forskjellig i forskjellige kilder, er vel kanskje ikke så uvanlig. Ved vielsen står det også Sommersæl(?) bak navnene Michael og Marith. Jeg finner at Sommersel ligger mye lenger ut/nord i Hamarøy enn Hillingan som ligger lenger inni fjordene der. Til gjengjeld ligger det (i følge et sjøkart som jeg har på en I-pad-app) et sted like ved Hillingan som heter Sommerset.

 

Det er vel mye som tyder på at dette er stedet som Marith kom fra og at det er henne som ble født i 1805. Jeg vet ikke om det fins andre kirkebøker som kan dekke dette stedet på dette tidspunktet, men jeg finner ingen andre aktuelle når jeg søker på Nordland i Familysearch heller.

 

Jeg skulle gjerne sett flere av søsknene som faddere ved dåp av bana hennes, men ei Ingebor (og dem fantes det vel en del av) er den eneste jeg finner som fadder ved ett av barna hennes. Ellers er det nevnt en Andreas Olsen ved vielsen hennes: http://forum.arkivve...roey-hva-staar/ Dette kan kanskje være faren hennes Anders Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje dette kan være av interesse; en foreløpig tekst til gårds- og slektshistorie for Hamarøy - om Mikal og Marit i Tortenås. Såvidt jeg husker, så skal det ha vært publisert et bilde av "Mikal-stua" i Tortenås i Årbok for Hamarøy (med bl.a. Mikal med på bildet). I farten husker jeg ikke årstallet, men bildet kan jeg nok skaffe dersom det er av interesse.

 

"På 1800-tallet kom det mange "søringer" nordover og slo seg ned i Hamarøy. En av dem var MIKAL NILSEN fra Bergen. Han kom til Sommarsel allerede som 16-åring, omkring 1832, - kanskje med Tranøy-jekta? Da han gifta seg i 1836, bodde han fremdeles på Sommarsel. En av forloverne var bergensgutten Lars Jakobsen som i en del år hadde tjent på Tranøy hos skipper og handelsmann Hartvig Christensen. Muligens kan Lars Jakobsen ha vært en slektning av Mikal.

Mikals kone var den tolv år eldre MARIT ANDERSDTR fra Hillingan. De to kom til å bo på Sommarsel i mange år framover og alle deres tre barn ble født der, men like etter 1850 flytta de til Tortenås der familien overtok den gamle Iver Pedersa-gården. Men det var først i 1860 at Mikal fikk bøkselbrev hos eieren Nils Normann (datert 27/5 1860). Den årlige leieavgifta var fastsatt til 2 daler.

Mikal og Marit var driftige og arbeidssomme folk, og det var påtakelig framgang både i husdyrhold og åkerbruk i deres tid. I 1865 hadde de hest, 3 kyr, 12 sauer, 4 geiter og 1 gris, og dyrka bygg og poteter. Det var knappe 4 mål åker på gården og her sådde Mikal og Marit 1 tønne bygg og 4 tønner poteter. Avlinga av korn var beregna til 4 tønner, mens det årlig kunne høstes omlag 18 tønner poteter. Fôravlinga ble stipulert til 40 lass. Også fra skogen ble det henta noen inntekter. I tillegg deltok nok Mikal både i Lofoten og med heimfiske, og hvertfall på slutten av 1860-tallet vet man at det hørte åttring til gården. Muligens var det de to voksne sønnene som da hadde anskaffa storbåt.

I løpet av siste halvdel av 60-tallet overlot Mikal og Marit gården til eldstesønnen Andreas og hans kone (se under). Sjøl tok de da kår på gården. Ved folketellinga i 1875 er Mikal oppført som kårmann og jordbruker, og også skattelister fra denne tida forteller om inntekter fra jordbruk og fra "binæring". Trolig var Mikal og Marit fremdeles spreke og arbeidsføre i flere år etter at de flytta over i kårstua. Mikal var da heller ikke mer enn omlag 50 år da det skjedde. Gamle folk ble de da også begge to. Marit døde i romjula 1897, 92 år gammel, mens Mikal også levde inn i det nye århundret. Han døde i januar 1909, 92 år gammel."

 

BARN:

1. Andreas Severin Mikalsen f. 1837 på Sommersel gm Kristine Kaspersdtr fra Sørkil. De ble gårdbrukere i Tortenås.

2. Johan Normann Berg Mikalsen f. 1840 på Sommarsel. Han ble gm Ragnhild Hansdtr fra Torpelvatn. De flytta til Tysfjord sist på 60-tallet og ble gårdbrukere og sjøleiere i Botn. Johan drukna ved Henningsvær under Lofotfisket 6. mars 1884 (kalles da husmann), mens Ragnhild døde i 1929. 4 barn.

3. Johanna Elea Mikalsdtr f. 1845 på Sommarsel. Ble gm nabogutten Jørgen Schrøder Karlsen og de bodde på Botn i Tysfjord. Johanna ble enke i 1873. Hun er den "Johanne Mekkelsen" som i 1875 fremdeles bodde i Botn i Tysfjord. Hun var da gm Nils Pedersen fra Offerdal, Jämtland, Sverige. De var gårdbrukere i Botn. 4 barn.

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette kan være av interesse; en foreløpig tekst til gårds- og slektshistorie for Hamarøy - om Mikal og Marit i Tortenås. Såvidt jeg husker, så skal det ha vært publisert et bilde av "Mikal-stua" i Tortenås i Årbok for Hamarøy (med bl.a. Mikal med på bildet). I farten husker jeg ikke årstallet, men bildet kan jeg nok skaffe dersom det er av interesse.

 

"På 1800-tallet kom det mange "søringer" nordover og slo seg ned i Hamarøy. En av dem var MIKAL NILSEN fra Bergen. Han kom til Sommarsel allerede som 16-åring, omkring 1832, - kanskje med Tranøy-jekta? Da han gifta seg i 1836, bodde han fremdeles på Sommarsel. En av forloverne var bergensgutten Lars Jakobsen som i en del år hadde tjent på Tranøy hos skipper og handelsmann Hartvig Christensen. Muligens kan Lars Jakobsen ha vært en slektning av Mikal.

Mikals kone var den tolv år eldre MARIT ANDERSDTR fra Hillingan. De to kom til å bo på Sommarsel i mange år framover og alle deres tre barn ble født der, men like etter 1850 flytta de til Tortenås der familien overtok den gamle Iver Pedersa-gården. Men det var først i 1860 at Mikal fikk bøkselbrev hos eieren Nils Normann (datert 27/5 1860). Den årlige leieavgifta var fastsatt til 2 daler.

Mikal og Marit var driftige og arbeidssomme folk, og det var påtakelig framgang både i husdyrhold og åkerbruk i deres tid. I 1865 hadde de hest, 3 kyr, 12 sauer, 4 geiter og 1 gris, og dyrka bygg og poteter. Det var knappe 4 mål åker på gården og her sådde Mikal og Marit 1 tønne bygg og 4 tønner poteter. Avlinga av korn var beregna til 4 tønner, mens det årlig kunne høstes omlag 18 tønner poteter. Fôravlinga ble stipulert til 40 lass. Også fra skogen ble det henta noen inntekter. I tillegg deltok nok Mikal både i Lofoten og med heimfiske, og hvertfall på slutten av 1860-tallet vet man at det hørte åttring til gården. Muligens var det de to voksne sønnene som da hadde anskaffa storbåt.

I løpet av siste halvdel av 60-tallet overlot Mikal og Marit gården til eldstesønnen Andreas og hans kone (se under). Sjøl tok de da kår på gården. Ved folketellinga i 1875 er Mikal oppført som kårmann og jordbruker, og også skattelister fra denne tida forteller om inntekter fra jordbruk og fra "binæring". Trolig var Mikal og Marit fremdeles spreke og arbeidsføre i flere år etter at de flytta over i kårstua. Mikal var da heller ikke mer enn omlag 50 år da det skjedde. Gamle folk ble de da også begge to. Marit døde i romjula 1897, 92 år gammel, mens Mikal også levde inn i det nye århundret. Han døde i januar 1909, 92 år gammel."

 

BARN:

1. Andreas Severin Mikalsen f. 1837 på Sommersel gm Kristine Kaspersdtr fra Sørkil. De ble gårdbrukere i Tortenås.

2. Johan Normann Berg Mikalsen f. 1840 på Sommarsel. Han ble gm Ragnhild Hansdtr fra Torpelvatn. De flytta til Tysfjord sist på 60-tallet og ble gårdbrukere og sjøleiere i Botn. Johan drukna ved Henningsvær under Lofotfisket 6. mars 1884 (kalles da husmann), mens Ragnhild døde i 1929. 4 barn.

3. Johanna Elea Mikalsdtr f. 1845 på Sommarsel. Ble gm nabogutten Jørgen Schrøder Karlsen og de bodde på Botn i Tysfjord. Johanna ble enke i 1873. Hun er den "Johanne Mekkelsen" som i 1875 fremdeles bodde i Botn i Tysfjord. Hun var da gm Nils Pedersen fra Offerdal, Jämtland, Sverige. De var gårdbrukere i Botn. 4 barn.

 

 

.

 

Hei!

 

Dette var en hyggelig overaskelse med mye spennende informasjon! Tusen takk! Da skjønner jeg det slik at det etter hvert vil komme en slektsbok for Hammarøy? Både kona mi og jeg har aner der, så det er veldig interessant. Det bildet som du snakker om, ville også vært et kjekt bidrag til slektsboka mi;)

 

Hilsen Bjørnar

 

(e-post: bj-duunALFAKRØLLhotmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger til at jeg også har funnet en del mer om forfedrene til Marith Andersdatter. Mine notater så langt (i fall det skulle være interessant for noen):

 

 

G26: Anders Olsen (f. 1769, Hamarøy).

G27: Synnev Pedersdatter (f.1770).

 

Ved folketellingen i 1801 bodde Anders og Synnev på Hilling i Hamarøy med to barn.
  1. Bendicta Margrete (f.ca.1796).
  2. Ingebor (f.ca.1798).
  3. Niels (f.1801).
  4. Christina Sophia (f.1804).
  5. G13: Marith (f.1805, Hamarøy).

 

 

G52: Olle Johannessen Hilling.

G53: Ukjent.

Ved folketellingen i 1801 bodde enkemannen Ole på Hilling i Hamarøy, samme sted som sønnen Anders.
  1. G26: Anders Ollesen (f.23.april 1769).

 

 

G54: Peder Torlevsen (f.ca.1732 – d.1785).

G55: Ane Hertvigsdatter.

Peder og Ane giftet seg i Hamarøy den 31.desember 1769. I 1791 giftet enken Ane Hertvigsdatter seg på ny med Svend Hansen Tittelvig.
  1. G27: Synneve Pedersdatter (f.20.mars 1770, Hamarøy).
  2. Hartvig (f.1772).
  3. Samson (f.1775).
  4. Ingebor (f.1778).

 

 

G108: Tollef Eskildsen (Lilandsås i Hamarøy).

G109: Synneve Olsdatter.

  1. G54: Peder Tollefsen (f. ca.1732). Min kones morfar Alfor Ursin (Tysfjord) er etterkommer av Peder.
  2. C24: Christopher Tollefsen (f. ca.1738). Min morfar Almar Thorsen (f. 1894, Namsos) er etterkommer av Christopher.
  3. Ole Tollefsen (d. før 1773).
  4. Anna Barbro Tollefsdatter.
  5. Ingeborg Tollefsdatter.
  6. Synneve Tollefsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.