Gå til innhold
Arkivverket

Gregersen - Vestre Sæter, Nordstrand


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til slekta Greger Gregersen, f. 1696, trolig på Sæter (Vestre?). Hans sønn hadde samme navn. Denne var far til Ole Gregersen som igjen var far til Christian Olsen. Christian Olsen fikk lant annet sønnen Adolf Syver som var min bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av dem i folketellingen for 1801 - bosatt på Vestre Sæter i Aker (nå Nordstrand i Oslo), men dette har du kanskje funnet selv:

http://digitalarkive...merk=56358#ovre

Her er sønnen med samme navn - Greger Gregersen - 67 år i 1801, dvs født ca 1734 (han er vel din tipptippoldefar).

Hans sønn igjen - Ole Gregersen - er 31 år i 1801, dvs født ca 1770 (som er din tippoldefar).

 

I FT 1865 og FT 1875 vil kanskje flere etterfølgere dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips vedr. navnet Greger. Se navnet GREES.

Eksempler fra den transkriberte søkbare konfirmasjonslista for Aker:

1778 Hans Greess (Seter) 15 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=kf02181749&gardpostnr=3019&personpostnr=3019&merk=3019#ovre

1778 Marthe Maria Greesdr (Seter) 15 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=kf02181749&gardpostnr=3051&personpostnr=3051&merk=3051#ovre

1785 Ole Greesen (Seter) 14,5 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=kf02181749&gardpostnr=3991&personpostnr=3991&merk=3991#ovre

1786 Sissel M Grees dr (Seter) 14,5 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=kf02181749&gardpostnr=4201&personpostnr=4201&merk=4201#ovre

1798 Lars Greetsen (Sæter) 15 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=kf02181749&gardpostnr=5859&personpostnr=5859&merk=5859#ovre

1799 Hans Gretsen (Liabroe) 15 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=kf02181749&gardpostnr=5977&personpostnr=5977&merk=5977#ovre

1800 Grees Greesen (Sætre) 15 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=kf02181749&gardpostnr=6055&personpostnr=6055&merk=6055#ovre

1802 Friderich Gregersen (Sætre) http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=kf02181749&gardpostnr=6283&personpostnr=6283&merk=6283#ovre

 

-Så langt konfirmasjonene.

Den Ole Gregersen som er interessant for trådstarter bør vel være sønnen til Greger Gregersen Sætre, - OLE, - som døpes 16.mai 1762 i Aker):

Nest nederst venstre side:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7681&idx_id=7681&uid=ny&idx_side=-111

(Moren er altså Elen Maria Jonsdatter)

IM

 

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har ikke søkt opp disse konfirmasjonene. Ellers er jeg mest interessert i å komme i kontakt med andre etterkommere. Jeg, som bor i Ulsteinvik på Sunnmøre, har nå vært noen dager i Oslo og på Nordstrand fikk jeg tak i boka "Utsikt over Nordstrands historie" der et lite kapittel detaljert omhandler en av generasjonene på Vestre Sæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røtter i det som en gang var Aker kommune, men ikke på Nordstrand, og ønsker deg lykke til med å finne eventuelle etterkommere fra Vestre Sæter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei

Jeg har akkurat begynt å søke på min oldemors røtter. Det førte meg til Greger Gregersen f, 1734. Han er min tip-tip-tip-tip oldefar, Videre nedover er slektsrekken: Sønnen Lars Gregersen gm Marthe Marie Halvorsdatter, deres datter Berte Karine Larsdatter, hennes datter Johanne Marie Hansdtr(Romi). Hennes datter er min oldemor, Hulda Kaspara Larsen. Min farmor er født på Nordstrand, ser ut som de har bodd her i flere hundre år. Så vi er vel i slekt, langt ute,,

 

Mvh

Lise Beathe Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjennskap til slekta Greger Gregersen, f. 1696, trolig på Sæter (Vestre?). Hans sønn hadde samme navn. Denne var far til Ole Gregersen som igjen var far til Christian Olsen. Christian Olsen fikk lant annet sønnen Adolf Syver som var min bestefar.

 

Ja, jeg kjenner denne slekten ganske godt frem til 1815 (og også Christian født på "Hug" på "Ladegaardsøen"), inkl. foreldrene til den eldste Greger du nevnte. Men jeg vet ikke hva du egentlig lurer på?

 

Er det noen som har kjennskap til slekta Greger Gregersen, f. 1696, trolig på Sæter (Vestre?). Hans sønn hadde samme navn. Denne var far til Ole Gregersen som igjen var far til Christian Olsen. Christian Olsen fikk lant annet sønnen Adolf Syver som var min bestefar.

 

Ja, jeg kjenner denne slekten ganske godt frem til 1815 (og også Christian født på "Hug" på "Ladegaardsøen"), inkl. foreldrene til den eldste Greger du nevnte. Men jeg vet ikke hva du egentlig lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Jeg har akkurat begynt å søke på min oldemors røtter. Det førte meg til Greger Gregersen f, 1734. Han er min tip-tip-tip-tip oldefar, Videre nedover er slektsrekken: Sønnen Lars Gregersen gm Marthe Marie Halvorsdatter, deres datter Berte Karine Larsdatter, hennes datter Johanne Marie Hansdtr(Romi). Hennes datter er min oldemor, Hulda Kaspara Larsen. Min farmor er født på Nordstrand, ser ut som de har bodd her i flere hundre år. Så vi er vel i slekt, langt ute,,

 

Mvh

Lise Beathe Andersen

 

Som du ser, har jeg opprettet denne tråden i mai 2012. Jeg har huket av for å få e-post om svar på mine innlegg, men må ha gått glipp av de to siste innelggene her likevel.

 

Det meste av min informasjon om denne slekten har jeg fra Geir Kamsvåg Berntsen (som har neste svar her). Jeg fikk det i forbindelse med et innlegg i gamle brukerforum. Fra han fikk jeg tilsendt en fyldig slektsoversikt med kilder.

 

Den Greger Gregersen som er din 4xtipp-oldefar, er min 2xtipp-oldefar. Du har han født i 1734. Jeg har han døpt 2. juli 1735 i flg. "Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 7 (1734-1748), Fødte og døpte 1735, side 7" . Greger var far til Ole Gregersen gm Karen Dorthea Syversdatter. Deres sønn Christian Olsen gm Maren Kristine Grønneberg var far til Adolf Syver Christiansen. Adolf Syver g.m. Rosalie Larsen var far til min far Ruben.

 

Det ser ut til Greger var gift 3 ganger. Med sin tredje kone Gunhild Larsdatter Usholt har jeg oversikt over 5 barn der Lars var eldstemann født i 1784. I tillegg var det Gregers, Friderich, Christian, Christian og Jacob. Jeg har ikke lagt inn kilder på disse barna.

 

Ole som er min tippoldefar var sønn av Gregers sin første kone Elen Maria Joensdatter. Disse giftet seg 1. okt. 1761 og fikk 8 barn.

 

Dersom du ønsker, kan jeg sende deg den slektsoversikten jeg fikk av Geir som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner denne slekten ganske godt frem til 1815 (og også Christian født på "Hug" på "Ladegaardsøen"), inkl. foreldrene til den eldste Greger du nevnte. Men jeg vet ikke hva du egentlig lurer på?

 

 

 

Ja, jeg kjenner denne slekten ganske godt frem til 1815 (og også Christian født på "Hug" på "Ladegaardsøen"), inkl. foreldrene til den eldste Greger du nevnte. Men jeg vet ikke hva du egentlig lurer på?

 

Som du ser av svar til lisebeathe over her, har jeg det meste av oversikten over slekten min fra deg. Jeg har vært nysgjerrig på parallelle greiner nedover og som kan ha informasjon om slekta når den nærmer seg mine oldeforeldre. Kanskje kunne jeg finne tak i noe bildemateriale. Det var kanskje dumt å spørre etter forfedre så langt tilbake. Det ville nok være mer aktuelt å starte med min tippoldefar Ole eller oldefar Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil gjerne ha slektsoversikten. Min mail adr er lise.beate@hotmail.com

Vedlegger bilde av min tip-tipp oldemor, Berthe Karine Larsdatter, som var datter av Lars Gregersen. Avbildet med sin ektemann nr. 2. Datteren Johanne Marie var fra 1. ekteskap.

Mvh

Lise B. Andersen

berthe karine.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil gjerne ha slektsoversikten. Min mail adr er lise.beate@hotmail.com

Vedlegger bilde av min tip-tipp oldemor, Berthe Karine Larsdatter, som var datter av Lars Gregersen. Avbildet med sin ektemann nr. 2. Datteren Johanne Marie var fra 1. ekteskap.

Mvh

Lise B. Andersen

Har sendt oversikten til din e-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei - det er vel ikke noen av dere som kan svare på om Gregersene på Vestre sæther slik de står i folketellingen av 1881 er i slekt med Peder Gregersen Grønlien f.1768?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001201854

 

Peders datter Ingeborg Berthine Laurense Gregersen f. 1822 var i sitt 1 ekteskap gift med Greger Gregersen og i følge muntlig familieoverleveringer skulle disse to være i slekt.

 

Jeg har ikke klart å finne ekteskapet deres i kirkebøkene så jeg skulle gjerne ha en bekreftelse.

 

Peder Gregersen Grønlien og hans kone Birthe Marie Pedersdatter fikk en datter i 1816 Christine, der Fredrik Gregersen står oppført som fadder og jeg lurer da på om Fredrik og Greger er brødre som omtalt i folketellingen fra vestre sæther gård 1801

 

mvh

Anne Berit Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peders datter Ingeborg Berthine Laurense Gregersen f. 1822 var i sitt 1 ekteskap gift med Greger Gregersen og i følge muntlig familieoverleveringer skulle disse to være i slekt.

 

Jeg har ikke klart å finne ekteskapet deres i kirkebøkene så jeg skulle gjerne ha en bekreftelse.

 

 

Kan det være vielsen øverst her?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 3 (1829-1849), Ekteviede 1847, side 289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-294

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61109010602.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byleksikon: Sæter, Vestre, gnr.182/1 og 2, Seterveien 4 og 2b. Gården var i 1770-årene under Christiania prestebol. Nevnes ofte sammen med Søndre Hellerud. Ble solgt 1825 til Lars Gregersen, og fikk etter ham navnet Gregerssæter, senere forvansket til Gressæter. Gregersen delte 1852 gården i to bruk, 1872 - 1909 var den sørlige halvdelen av gården (bnr.2) eid av Jomfru (Mathilde Cathrine) Andersson, som var nær bekjent av P.Chr. Asbjørnsen og pleiemor for Hulda Garborgs eldre søster. .......... 1771 hadde den to husmannsplasser: Sydbråten (senere Bråten) og Seterli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være vielsen øverst her?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 3 (1829-1849), Ekteviede 1847, side 289.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-294

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61109010602.jpg

 

 

Tusen takk der var den :) - ogh da ser jeg at både ektefelle og hans far het gregers gregersen - dum at det ikke står adresse - lurer fortsatt på om det er noe slektskap mellom bruden og brudgommens fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byleksikon: Sæter, Vestre, gnr.182/1 og 2, Seterveien 4 og 2b. Gården var i 1770-årene under Christiania prestebol. Nevnes ofte sammen med Søndre Hellerud. Ble solgt 1825 til Lars Gregersen, og fikk etter ham navnet Gregerssæter, senere forvansket til Gressæter. Gregersen delte 1852 gården i to bruk, 1872 - 1909 var den sørlige halvdelen av gården (bnr.2) eid av Jomfru (Mathilde Cathrine) Andersson, som var nær bekjent av P.Chr. Asbjørnsen og pleiemor for Hulda Garborgs eldre søster. .......... 1771 hadde den to husmannsplasser: Sydbråten (senere Bråten) og Seterli.

 

 

Takk :)

Jomfru Andersen var visstnok i tillegg til å være en dyktig eiendomsspekulant, kjent for alle sine elskere - brevene mellom henne og asbjørnsen er visstnok av en slik karakter at den som får lese dem, fortsatt må love å ikke avsløre innholdet.

 

Men i 1801 bor det en hel haug med Gregersen - hvorav to generasjoner gregers på gården og jeg lurer fortsatt på om de er i slekt med min tippoldemors første mann Gregers Gregersen - ser han var født i lørenskov noe som enten er en plass i nordmarka eller dagens lørenskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tusen takk der var den :) - ogh da ser jeg at både ektefelle og hans far het gregers gregersen - dum at det ikke står adresse - lurer fortsatt på om det er noe slektskap mellom bruden og brudgommens fedre.

 

Jeg tror han er født utenfor ekteskap - se Skedsmo, født i mars og døpt i april 1823. Ellers dreier kanskje debatten seg utenfor det trådstarter spør om - kan hende det er lurt å starte en ny tråd med din innfallsvinkel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg har en ane ved navn Wilhelm Sæther. Han var hattemagersvenn og fra Christiania. Det eneste jeg vet er at han ble far til Hendrich Anton Wilhelmsen i Moss i 1840. Jeg har laget en tråd på dette i forumet her:

http://forum.arkivverket.no/topic/185651-wilhelm-scther-far-til-anton-wilhelmsen-i-moss-1840/

 

Der er det en del henvisninger til kirkebøker mm. Da jeg så denne tråden, lurer jeg på om noen kjenner til om denne Sæther kan høre til slekten som omtales her.

 

Jeg har lett lenge etter denne Wilhelm uten å komme noe videre. Takker så mye for evt. svar.

 

Mvh.

Jørn Sandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - det er vel ikke noen av dere som kan svare på om Gregersene på Vestre sæther slik de står i folketellingen av 1881 er i slekt med Peder Gregersen Grønlien f.1768?

 

http://digitalarkive...g00000001201854

 

Peders datter Ingeborg Berthine Laurense Gregersen f. 1822 var i sitt 1 ekteskap gift med Greger Gregersen og i følge muntlig familieoverleveringer skulle disse to være i slekt.

 

Jeg har ikke klart å finne ekteskapet deres i kirkebøkene så jeg skulle gjerne ha en bekreftelse.

 

Peder Gregersen Grønlien og hans kone Birthe Marie Pedersdatter fikk en datter i 1816 Christine, der Fredrik Gregersen står oppført som fadder og jeg lurer da på om Fredrik og Greger er brødre som omtalt i folketellingen fra vestre sæther gård 1801

 

mvh

Anne Berit Lunde

Jeg har somlet med å svare på dette, men her er den informasjonen jeg har på Friedrich og Greger Gregersen som står oppført som barn av Greger Gregersen på Vestre Sæter i FT-1801:

 

Gregers Gregersen, også kjent som Gres Gresen, * 1785 i Seter, døpt 17.07.1785 i Aker Kirke, konfirmert 20.04.1800 i Aker Kirke, bosted 01.02.1801 i Sæther vestre, Agger, Aggershuus Amt. Gift 12.10.1815 i Schedsmoe, med Karen Engebretsdatter.

 

Friderich Gregersen, * 1786 i Seter, døpt 10.12.1786 i Aker Kirke, konfirmert 25.04.1802 i Aker Kirke, † 22.12.1839 i Fierdingen, Christiania, gravlagt 07.01.1840 i Vor Frelsers Kirke, Christiania, bosted 01.02.1801 i Sæther vestre, Agger, Aggershuus Amt, yrke 22.12.1839 "forhen Høker", dødsårsak 22.12.1839 Nervefeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer til Anne Berit:

 

Det er så mange Greger Gregersen at det er litt vanskelig å holde oversikten.

 

Den Greger Gregersen som gifter seg i 1847 var da 24 år gammel. Han må altså være født 1823. Hans far kan være den Gregers Gregersen (f. 1785) som jeg viste til i mitt forrige svar. Denne faren må da ha vært 27 år når ektemannen til Ingeborg Berthine Laurense ble født.

 

Gregers Gregersens som var født 1785 hadde også en far som het det samme. Han var født i 1735.

 

De to brødrene Fridrich og Greger hadde også en bror som het Peder og som var født i 1776:

Peder Gregersen, * 1776 i Seter (Hellerud nedre), døpt 25.08.1776 i Aker Kirke, nevnt 27.07.1778 i morens skifte.

 

Om Bertine Laurense var datter til denne Peder og mannen hennes sønn av Greger, så var disse to søskenbarn.

 

Fridrich, Greger og Peder hadde mange søsken og en av dem var min tippoldefar Ole Gregersen. Min oldefar Christian Olsen var født samme år som som det som ser ut til å være hans fetter Greger, nemlig i 1823.

 

Det ser ut til at jeg må sende deg samme slektsoversikt som jeg sendte til lisbeathe i et innlegg over her.

 

Ellers kan du lese mer om Greger Gregersen f. 1735 i boka ”Utsikt over Nordstrands historie”. Der står det mye om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en ane ved navn Wilhelm Sæther. Han var hattemagersvenn og fra Christiania. Det eneste jeg vet er at han ble far til Hendrich Anton Wilhelmsen i Moss i 1840. Jeg har laget en tråd på dette i forumet her:

http://forum.arkivve...en-i-moss-1840/

 

Der er det en del henvisninger til kirkebøker mm. Da jeg så denne tråden, lurer jeg på om noen kjenner til om denne Sæther kan høre til slekten som omtales her.

 

Jeg har lett lenge etter denne Wilhelm uten å komme noe videre. Takker så mye for evt. svar.

 

Mvh.

Jørn Sandberg

Navnet Sæter kan nok bare ha fulgt de som drev gården med navnet Sæter. Greger Gregersen født 1735 drev gården fram til han sønn Lars Gregersen overtok gården i 1817. Lars som var bror av Ole, Peder, Greger og Fridrich, som nevnt over, og flere andre ble født i 1784. Dersom det kan være noen forbindelse til Wilhelm så må han ha vært sønn til Lars, men han drev gården og var vel bonde og ikke hattemakersvenn. Jeg klarer dermed ikke å se at Wilhelm har tilknytning til gården Sæter, men det er lett å snuble i noe her.

 

Gården Sæter ble delt i to i 1852. Den ene delen av gården ble solgt til en som het Engebret Sørensen. Han kan ha brukt navnet Sæter. Etter at sønnen til Lars døde ble denne delen av gården kjøpt av jomfru Matilde Caroline Anderson. Så vidt jeg har skjønt hadde ikke hun noen etterkommere. Men det er ellers en spennende person.

 

Viktig kilde til det jeg har skrevet her er bok ”Utsikt over Norstrands historie” av Finn Erhard Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har med interesse lest gjemmom spørsmål og svar for dette temaet for å se om det kunne hjelpe med å finne ut mer om min (antatte) 2x tippoldefar Ole Gregersen.

Han skal være født i Nummedal ca 1805 og døde i Christiania 11. mai 1873. Han var gift med Berthe Catrine Johannesdatter som var født ca 1792 (Fredrikshald) og døde 7 april 1872.

Dette er opplysninger jeg har fra slektsnedtegnelser av min bestefar. Min tippoldefar Bernt Fossum var i følge han gift med datter til Ole Gregersens, noe jeg har

problemer med å finne sammenhengen i. I følge kirkebok fra Vester Aker (Ministerialbok Aker 1842-1852 (dåp for min oldefar, Jens Berhard)) hette hun Trine Marie Andersen, mens faddere var:

Ole Gregersen, Berthe Gregersen f. Fossum, Morten Fossum, ?? Arneberg. Har saumfart endel kirkebøker etter dåp og giftermål for å få bekreftet at Trine Marie har noe med Gregersen å gjøre uten å lykkes.

Min bestefar nevner ikke navn på sin bestemor, men at hun døde tidlig (1853) og at hennes to sønner altså hans far og onkelen voks opp hos sine besteforelder Ole og Berthe Gregersen.

Har noen noen tips?

 

Mvh Knut Torsethaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysning til mitt innlegg tidligere i dag: Det ser ut til at foreldrene til Berthe Gregersen heter Anders Johnsen (f. 1741) og Marthe Olsdatter (f. 1761), (folketelling fra Fredriksta 1801) så da er det litt mer sannsynlig at datteren til Berthe heter Andersen(?)

Knut T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysning til mitt innlegg tidligere i dag: Det ser ut til at foreldrene til Berthe Gregersen heter Anders Johnsen (f. 1741) og Marthe Olsdatter (f. 1761), (folketelling fra Fredriksta 1801) så da er det litt mer sannsynlig at datteren til Berthe heter Andersen(?)

Knut T

I min slekt er det en Ole Gregersen født i 1732. Han er en tilhørere en sidegrein. Det blir for tidlig for din 2 x tipp. Det er også en Ole 1768. Han er min tippoldefar. Så kan det være seiere Oler, men de har jeg ikke oversikt over. Den første av disse Olene vet jeg ikke hvor var født, men seinere er det på Sæter på Nordstrand. Jeg tror altså at dette ikke passer med din slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.