Gå til innhold
Arkivverket

Carl Brandt Probst født i Bergen, hvor ble det av han?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Carl Brandt Probst f. 02.12.1900 av foreldre Carl Brandt Fredrikson Probst f. 14.06.1847 og Johanne Rasmusdatter Pedersen f. 19.10.1877. Jeg finner Carl igjen i følgende folketellinger: 1900 folketellingen: Thormøhlensgade 49, Bergen, Hordaland og 1910 folketellingen: Holbergsalmenning 1, Bergen, Hordaland, skriver seg for Carl B. Probst, men etter dette så finner jeg ikke flere spor. Har sterk mistanke om at han emigrerte, men finner han ikke i noen emigrasjonslister heller. Finner han ikke død i Bergen eller på DIS gravminner. Finner spor etter hans bror Arne Probst så den linja er ok. Noen forslag til hvor jeg kan lete? Har dessverre ikke tilgang til ancestry.com for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevar ved Bergen katedralskole 1860-1929

Carl Brandt Probst 1900 0212 Bundtmager Carl Brandt Probst og Hustru Johanne f. Pedersen 0107 1912 I a 1912

 

http://da4.uib.no/cg...&merk=2526#ovre

 

Probst, Carl Brandt, Bergen, f. 1900, eget firma, København

Tittel Bergens handelsgymnasium 1904-1954

Navn Sandberg, Øystein

Publisert no : J. Grieg , 1954

 

http://www.nb.no/utl...d090bbddfbf872d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra databasen over innvandrere i Danske Demografisk Database:

Efternavn: Probst Fornavn: Carl Brandt Erhverv: Grosserer Fødelokalitet: Bergen Fødeland: Norge Fødselsår: 1900 I DK fra: 1922 Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg Lov af: 16 05 1934 Tillæg: A Løbenr: 484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Carl Brandt Probst i den delen av innvandrerbasen som gjelder indfødsretstildeling - kan det være det samme som dansk statsborgerskap? Det står at Carl Brandt Probst hadde vært i Danmark siden 1922. Kanskje han er far til tannlegen med samme navn som jeg har funnet i innlegg 3?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary: Tusen takk for mer info og linker. Den siste linken fikk jeg dessverre ikke opp da jeg ikke har tilgang, men det hjelper meg mye i å finne ut hva som skjedde videre med Carl Brandt :)

 

Grethe: Ser nok ut som du har funnet rette person i Danmark så da vet jeg jo hvorfor jeg ikke fant flere spor av han i Norge. Jeg kan da anta at han "emigrerte" til Danmark i 1922 og mest sannsynlig København. Sannsynligheten er vel også at han er far til denne tannlegen, men det må jeg vel forske litt mer på for å få verifisert. Problemet er at jeg vet ikke hva som er av tilgjengelig slektsforskningsmateriale for å søke opp folk i Danmark, men det finner jeg nok ut av. Så tusen takk til deg også for veldig viktig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Carl Brandt Probst som du etterlyser, er min manns farfar. Han ble gift med Else Ebert og sammen fikk de tre barn: Hermann, Ingrid og Carl. Min mann, Jens Probst er Hermanns sønn. 
Jeg er tilfeldigvis oprinnelig selv bergenser( flyttet til København i 1977) 

Blir nysgjerrig. Hvorfor vil du vite noe om Carl Probst? 
Hilsen Lillik Lyng ( lillik.lyng@hotmail.com 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.