Gå til innhold
Arkivverket

Millitær grad


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hvilken millitær grad det er på denne uniformen?

post-2808-0-64663300-1338314386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinklene har spissen ned, ikke opp som i marinen. Da tror jeg det må være luftforsvaret. Da er mannen på bildet korporal (som tilsvarer konstabel i marinen). Begge er høyeste grad for menige. Neste grad (med tre vinkler) er sersjant i luftvåpenet og kvartermester i marinen, som er laveste grad for befal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uniformen er definitivt en marineuniform (se ankeret). Wikipediaartikkelen refererer til dagens distinksjoner. Bildet er gammelt, og da var distinksjonene anderledes. Hvis noen har "Håndbok for soldaten" f.eks. 1950-tallet, så skal det finnes fargeplansjer bakerst i boka. Jeg har dessverre bare et eksemplar fra 1928, og det er nok for gammelt. På den tida var det skrå røde striper med rødt anker over, og to striper betegnet konstabel 2. klasse. Det skulle ikke forundre meg om stripene ble erstattet med vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt opplagt at mannen her har marineuniform, men vinklane som konstablane og kvartermesterane hadde, peikte vinklane oppover, og vinklane var nederst på ermet. Eg har handbok for menige i Marinen 1931, 1936, 1941 og 1946, men finn ingen som liknar. Difor trur eg kanskje at dette er ei engelsk uniform...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, jeg tenkte ikke på at distinksjonene kan ha forandret seg gjennom tidene. Så da kan det være rett det Kristian skrev i sitt innlegg likevel. En annen ting er vel også at luftforsvaret utgikk fra sjøforsvaret (tror jeg) og ble kanskje ikke opprettet som egen våpengren før etter andre verdenskrig? Så da er luftforsvaret uaktuelt her. At dette er en engelsk marineuniform høres for øvrig sannsynlig ut. Mannen kan likevel være nordmann.

 

Tilleggskommentar: Her står det forresten litt om opprettelsen av Luftforsvaret: http://no.wikipedia....i/Luftforsvaret

Dette ble egen forsvarsgren i 1944, og før det hadde både Hæren og Marinen hvert sitt "flyvevesen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. denne wikipedia-artikkelen skal det være en konstabel i marinen.

 

Jeg bøyer meg for de herrer som påpeker at distinksjonene ikke har vært konstante, samt at uniformen ikke trenger å være norsk. Jeg trøster meg med at jeg fikk med meg ankeret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken våpengren eller land uniformen stammer fra, så tror jeg at mannens grad tilsvarer korporal, konstabel e.l.

Altså samme nivå som disse. Mannen på bildet er dermed menig og ikke befal. Jeg er imidlertid mottakelig for korreksjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg ei liknande marineuniform ikveld i tv-programmet om H.M. Dronning Elizabeth IIs 60-årsjubileum, 2 vinklar med spissen ned. Eg vil tru at det er kvartermesters grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sersjant og kvartermester tilsvarer hverandre og har tre vinkler, og jeg tror ikke antall vinkler har endret seg (selv om utformingen ellers er noe forandret)

 

Senere kommentar: I innlegg 19 nedenfor fortelles det at han likevel var kvartermester.

Da har altså antall vinkler likevel endret seg innenfor samme grad. Det var fint å få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en nøtt. Luemerket tilsier vel at han har lavere grad enn kvartermester, de har ring rundt tilsvarende merke. Vinklene med anker over finnes i engelske marine som en menig grad, MEN da med enkelkneppet jakke. Sjømilitære korps brukte vel også enkeltkneppet jakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det mange dyktige engasjerte menn i aksjon. Spennende. Jeg måtte fram med papir og penn for og kunne sortere, og jeg vet ennå ikke om jeg har klart det.

Jeg skal gi dere noen flere opplysninger så kanskje vi kan konkludere sammen.

Bildet er min bestefar. Han var 1. styrmann i handelsflåten og ble torpedert i 1941. I et avisintervju på 70-tallet sa han at etter denne hendelsen, mønstra han på som kvartemester på ei engelsk skute. I et gammel album har jeg funnet flere bilder fra Rhynd House i Dunfimline i Scotland. Har funnet ut at det var Marinenes mannskapsdepotavdeling. Hva er det? Et sted de venter på oppdrag eller rekonavlesent sted?

 

Reidar lurer på om den ene er sjefene til den andre. Det kan godt være mulig. Jeg vet ikke hvem den første mannen er. Spurte her for om mulig finne noen etterkommere for og klargjøre mer av bestefars gjøren i England under krigen.

 

Jeg tenker bestefar var i marinen. Han hadde vært seilskuteskipper og startet sin karriære i 1899. Spørsmålet blir da om han her var korporal eller kvartemester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og nyttige tips. Marinemuseet i Horten har funnet en del om han, så det var nyttig.

De sier også at den militære graden er kvartermester.

Nå regnr jeg emnet for avsluttet.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.