Gå til innhold
Arkivverket

Petter Jonasen, f.c. 1712 på Scar i dav. Herøy.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Denne Petter Jonasen Scar, skal i 1740 ha blitt gift med enke Marithe Arentsdr. fra Lurøy. - Det har vært spekulert mye på hvor det blev av denne familien.

 

Nu fant jeg i kirkeboken at "gift mann Petter Jonasen Scar", i 1751 hadde en u.e. datter til dåpen. - Dette reiser noen spørsmål som jeg håpen noen har svar på:

 

Vet man om Petter Jonasen overtok gården på Scar etter sin far Jonas Jensen, f.c. 1673, som det er sk. etter 1737 ?

 

Har noen funnet ut om det blev noen felles barn mellom Petter og hans kone Marithe ?

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Petter Jonasen Scar, skal i 1740 ha blitt gift med enke Marithe Arentsdr. fra Lurøy. - Det har vært spekulert mye på hvor det blev av denne familien.

 

Nu fant jeg i kirkeboken at "gift mann Petter Jonasen Scar", i 1751 hadde en u.e. datter til dåpen. - Dette reiser noen spørsmål som jeg håpen noen har svar på:

 

Vet man om Petter Jonasen overtok gården på Scar etter sin far Jonas Jensen, f.c. 1673, som det er sk. etter 1737 ?

 

Har noen funnet ut om det blev noen felles barn mellom Petter og hans kone Marithe ?

 

M.v.h. Alv.

 

Jeg vet ikke om det ble noen etterkommere etter Peter Jonasen, men i skifte etter Peder Broch Larsen, Østbø er ikke han nevnt sammen med de øvrige søskene.

 

Skifte Østbøe; Alstahaug/1792

Peder Broch Larsen M Hovedperson

 

Her har jeg kun sakset ut etterkommere etter Jonas Jensen Scar:

 

Jonas Jensen M Død Mosterbror til Peder; Schar

Jens Jonasen M Død Barn av Jonas

Augustinus Jensen M Barn av Jens; Horn

Anna Margrethe Jensdatter K Gift Barn av Jens; Daniel Jensen, Brevig

Peternille Jensdatter K Gift Barn av Jens; Anders Jacobsen, Aagvigen

Else Kirstina Jensdatter K Gift Barn av Jens; Mathis Olsen, Husbye

Christiana Jensdatter K Død Barn av Jens; Aagvigen i Herø. Etterlater seg barn.

Christer Jonasen M Død Barn av Jonas; Selvær

Jonas Christensen M Barn av Christen; Ormøen i Herø

Maria Christensdatter K Barn av Christen; Meehuus

Peder Jonasen M Barn av Jonas; Tromsø

Kirsten Jonasdatter K Død Barn av Jonas; Øksningan.

Ingebrigt Christensen M Barn av Kirsten; Breistrand

Jonas Christensen M Død Barn av Kirsten; Sortland. Har barn.

Peder Christensen M Barn av Kirsten; Sortland.

Lorentz Christensen M Barn av Kirsten; Lofoten.

Christiana Christensdatter K Gift Barn av Kirsten; Nils Norman, Langnes I Vesteraalen

 

For meg ser det derfor ut til at Peter Jonasen har dødt uten egne etterkommer med forbehold om at det kan finns etterkommere etter ham som er født utenom ekteskap og derfor ikke var arveberettiget.

 

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette. - Hvis dette er riktig hadde åpenbart ikke Petter egne ektefødte barn. - Han hadde da ihvertfall en dr., Ranni / Randi, f. u.e.

 

Det kunne vært kjekt dersom noen hadde spor etter enken Petter blev g.m. og likeledes de to yngste barna som jeg fomoder fulgte med moren, dersom familien bosatte seg på Scar. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Jonasen var ikke "født ca 1712". Han ble nemlig døpt Palmar = 25. mars 1714

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16566&idx_id=16566&uid=ny&idx_side=-3

Det var 18. oktober 1750 (ikke 1751) han hadde uekte datter Dorothe til dåp. Moren var Ranni Ingebretsdtr.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-141

Jeg har ham siste gang registrert i Tjøtta kirke 5. søndag e Trinitatis = 11. juli 1762 som "publ. abs."

så han har vel fått enda et uekte barn med Martha Nielsdtr også (har ikke funnet dåpen så kanskje dødfødt). Han i hvert fall fortsatt på Skar.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-254

Kona ble begravet i Herøy Feria ? Paskatos (annen eller tredje påpskedag?) = 23./24. april 1764

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 18. oktober 1750 (ikke 1751) han hadde uekte datter Dorothe til dåp. Moren var Ranni Ingebretsdtr.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-141

 

Da de fikk publ. abs. Dom 9. Trinitatis =8/8 året etter, står det at MOREN het Dorothe Ingebrigtsdatter

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for avklarende opplysninger. -- Jeg var selv klar over at jeg antagelig skrev feil i mitt siste innlegg, m.h.t. namn på datter og hennes mor, da jeg fikk tenkt meg om. ( Man burde ikke skrive noe som helst når man er veldig trøtt.) Jeg må bare beklage mitt slurv, som ville ha blitt rettet opp ! -

 

Litt snodig at Petter skulle rote seg bort i Tjøtta også. - Ser at da det var sk. etter moren til Ranni Ingebrigtsdr. i 1759, var Ranni (Randi) i tjeneste på Mindnes. -

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. ditt siste innlegg. - Tror nok det må ha blitt en feilskrift der også. - I skiftet på Teistad 1759 etter moren til Ranni, Marith Gabrielsdr., heter datteren Randi Ingebrigtsdr. og er i tjeneste på Mindnes i Tjøtta. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Tror den Damen som er gravlagt i 1764, - som det vises til i innlegg 4, må være feil dame. --

Da det var skifte etter Marithe Arensdr.s 1 mann i Lurøy 1739, var yngste barnet 9 år. Dette må jo ha vært en umulighet dersom Marithe skulle være 96 år i 1764.

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de fikk publ. abs. Dom 9. Trinitatis =8/8 året etter, står det at MOREN het Dorothe Ingebrigtsdatter

http://www.arkivverk...y&idx_side=-151

 

Dette siste må være feil, for dette MÅ jo være Petter Jonasens datter med Ranni Ingebretsdtr:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f1801&gardpostnr=53587&personpostnr=809524&merk=809524#ovre

 

så da hadde Petter Jonasen i alle fall etterkommere som vokste opp. Om dattersønnen Peter Andersen også fikk etterkommere, vites (ennå) ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Tror den Damen som er gravlagt i 1764, - som det vises til i innlegg 4, må være feil dame. --

Da det var skifte etter Marithe Arensdr.s 1 mann i Lurøy 1739, var yngste barnet 9 år. Dette må jo ha vært en umulighet dersom Marithe skulle være 96 år i 1764.

 

M.v.h. Alv.

Ved hennes begravelse står det at hun var 75 år. Det passer vel godt at hun var født ca 1689 og ble gift første gang i 1720-årene. Og da kun hun neppe ha fått barn etter 1740.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Vedr. begravelsen til Marithe Arentsdr., så ser jeg nu at det var en til og noe yngre, med tilnærmet samme navn lengst ned på samme siden. Beklager, da er det antagelig riktig. Marithe skulle da ha vært ca. 51 år da hun blev g.m. Petter i 1740, - dersom jeg har regnet riktig. --

 

Vedr. lenke til f.t. 1801, skjønte jeg ikke helt hva dette gikk ut på, eller hvilken gård dette dreide seg om. -- Ved dåpen av dette pikebarnet Dorthe, fremgikk det da ganske klart at moren var Ranni Ingebrigtsdr., Teistad. -- Det er et skifte på Teistad i Herøy 1759 etter Marith Gabrielsdr. - Hennes mann var Ingebrigt Andersen. - De hadde bl.a. en datter Randi Ingebrigtsdr., som tjente på Mindnes i Tjøtta. - Selv ville jeg da ha trodd at dette var Ranni / Randis foreldre. --

Dorthe Pettersdr., må jo da ha vært ca. 50 år ved 1801 tellingen. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orthe, fremgikk det da ganske klart at moren var Ranni Ingebrigtsdr., Teistad. -- Det er et skifte på Teistad i Herøy 1759 etter Marith Gabrielsdr. - Hennes mann var Ingebrigt Andersen. - De hadde bl.a. en datter Randi Ingebrigtsdr., som tjente på Mindnes i Tjøtta. - Selv ville jeg da ha trodd at dette var Ranni / Randis foreldre. --

Dorthe Pettersdr., må jo da ha vært ca. 50 år ved 1801 tellingen. M.v.h. Alv.

 

Linken går til Dorthe Petersdatter, 48 år gammel, på Husvær i 1801. Hun var halvsøster av Ingebrigt Sivertsen og hennes niese het Randi Ingebrigtsdatter. Navnene skulle tilsi at Dorthe er den uekte datter av Petter Jonasen og Randi Ingebretsdtr.

 

Mvh

Nils Aksel Horvei, etterkommer etter Petters bror Jens Jonasen Skar/Vandve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Vel, jeg liker ikke noe som kan være feil. - Selv har jeg mest lyst til å tro at det du anfører må være en tilfeldig navnelikhet. - Syntes selv kireboken var gaske klar da Dorthe blev døpt og likelesdes i dette skiftet på Teistad der Ranni kom ifra . - Ville kanskje lett etter Dorthe i Tjøtta området først, der hun var tjenestepike på Mindnes. - Noen av mine røtter kom derfra, men hva jeg forstår, kom det inn slekt av Petter Jonasen der etterhvert. --

 

Er selv ikke etterkommer av noen av denne grenen av slekten fra Åkvika / Scar, men mange av de hadde forbindelse til mine slektninger, både ved inngifte og på annet vis. - Er da som du kanskje skjønner, også etterkommer av Marithe Arentsdr., i hennes 1. ektesk.

 

For meg var det jo kjekt å få avklart hvor det blev av Marihe og hennes 2. mann. Likeså at det ikke blev noen barn, selv om jeg vel antok det lite sannsynlig, da det nødvendigvis måtte være stor aldersforskjell, sett i relason til alder på hennes barn.

 

Vel, finner du noe ellers som kan ha interesse, tar jeg gjerne i mot. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.