Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Krogstad, Enebakk, angitt som far i 1786


Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

I tellingen 1801 for gården Østenbøl i Enebakk, Akershus finner man både ugifte Maren Bergersdatter og hennes sønn Halvor Halvorsen som tjenestefolk. Hun er da 36 år gammel og han 15. Altså født i hhv 1765 og 1786.

Når Halvor døpes 12 august 1786 oppgis han som født utenfor ekteskap og med navnet Halvor Halvorsen Krogstad. Dette har da div steder blitt tolket dithen at faren het Halvor Krogstad.

Men hvem var så da denne Halvor Krogstad ?

Eneste kandidaten jeg har funnet er en Halvor Amundsen Krogstad, som ble født i 1730.

Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene fra Enebakk, så der har jeg ikke fått sjekket om det finnes info.

Noen som vet noe om denne Halvor Krogstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Halvor døpes 12 august 1786 oppgis han som født utenfor ekteskap og med navnet Halvor Halvorsen Krogstad. Dette har da div steder blitt tolket dithen at faren het Halvor Krogstad.

Men hvem var så da denne Halvor Krogstad ?

Dåpsinnførselen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7560&idx_id=7560&uid=ny&idx_side=-70

Farens navn er vel rett og slett ført som Halvor Krogstad, slik jeg leser det. (NB: ca. 56 år ved fødselstidspunktet).

Skulle man tenke seg en alternativ tolkning av kirkebokteksten, så måtte den gå ut på at Halvor Krogstad er nr.1 i fadderrekka.

 

IM

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsinnførselen: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-70

Farens navn er vel rett og slett ført som Halvor Krogstad, slik jeg leser det. (NB: ca. 56 år ved fødselstidspunktet).

Skulle man tenke seg en alternativ tolkning av kirkebokteksten, så måtte den gå ut på at Halvor Krogstad er nr.1 i fadderrekka.

 

Takk for svaret :-) Når jeg ser på det en gang til, så tror jeg du har helt rett. Fant frem til flere andre "uekte" barn i sidene foran og bak og de er alle ført med samme oppsett. Og ja, det er en stor aldersforskjell her - jeg skulle gjerne ha visst om det fantes flere Halvor'er på Krogstad i 1786 eller om noen vet noe mer om nettopp denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor (Amundsen) Krogstad, døpt 26.nov.1730

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060309010923.jpg

ser ut til å være den eneste HALVOR som knyttes til Krogstad ved fødsel. Hvorvidt han lever i 1786 kunne vært meget interessant å finne ut av.

Det er en Halvor Amundsen som inngikk ekteskap med Anne Michelsdatter 26.juni 1752 i Enebakk :

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060309011025.jpg

(Noen få av brudgommene i denne kirkeboka er ført opp med gårdstilknytting, men ikke denne Halvor Amundsen, - så vidt jeg kan se. I Enebakk ser det ikke ut til å være andre aktuelle dåpsbarn enn Halvor fra Krogstad, som kan være kandidat til å være identisk med denne brudgommen.)

Det rare med dette brude-paret, er at jeg ikke klarer å finne de som foreldre til Enebakk-fødte barn i årene etter 1752.

Generelt tror jeg dog at muligheten bør holdes åpen for at også andre med navnet Halvor kan ha en tilknytting til Krogstad i 1786, og at Halvor Amundsen f. 1730 rett nok er en kandidat, men samtidig relativt svak.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter div søk rundt på nettet er jeg forvirret om navnet Krogstad... :wacko: ...og er nok ikke helt alene om det...

Kan noen belyse hvor gården Krogstad ligger ?

Er det en gård med det navnet i Enebakk eller er det en forbindelse til Kråkstad i Ski ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg lett med lys og lykte etter denne Halvor Krogstad, men står egentlig bare på stedet hvil... Her klarer jeg hverken å bevise eller motbevise noe som helst. :(

 

Jeg har ikke fridd meg helt fra tanken at kandidaten ovenfor muligens kan være den rette. At gifte menn på 50+ fikk barn med tjenestejenter på 20+ var vel tross alt ikke heeelt unikt... ;)

 

Ser at Ola Abrahamsen på Krogstad, som er brukeren etter kandidatens far Amund Krogstad, får datteren Gunhild som gifter seg med en Per Amundsen. Samme navn som broren til kanditaten men med tilnavnet Bjørnestad i Trøgstad. Kan det være samme person som flyttet dit ? Jeg har prøvd å sjekke ut denne Per Bjørnestad som i Trøgstad betegnes som Peder Amundsen Bjørnstad, men kommer ikke videre der heller. Og mye mulig den tanken er helt på jordet.

 

Om noen har noe info som kan hjelpe meg videre blir jeg veldig takknemlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.