Gå til innhold
Arkivverket

Lynn Anderson`s norske aner


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Se også denne artikkelen på NRKs nettsider.

 

Etter hva jeg skjønner, har NRK benyttet seg av et et fem-binds slektsregister for Drangedal som kilde i sin kartlegning av Lynn Andersons norske slekt, og forfatteren mener at NRK dermed har brutt Åndsverksloven.

 

Dersom slektsregisteret er utgitt og fritt tilgjengelig for almenheten OG dersom NRK har oppgitt registeret som kilde i rulleteksten, tilsier min sunne(?) fornuft at NRK ikke kan bebreides eller straffes.

 

Jeg ville heller ha trodd at hvis man har nedlagt 15 års arbeide og brukt 1,8 millioner kroner på et slikt verk, burde man være glad for at verket blir benyttet og innholdet gjort kjent på denne måten. Er ikke det noe av vitsen ved å utgi slike oversikter, da...?

 

Åndsverkslov og opphavsrett er blitt diskutert i dette forumet tidligere. Hva mener ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åndsverkslov og opphavsrett er blitt diskutert i dette forumet tidligere. Hva mener ekspertene?

Jeg er ingen ekspert, men akkurat det å finne røttene til Lynn Anderson er jo fullt mulig, - uten å kjenne til Oddvar Langmyrs arbeide, eller bestemmelsene i ”Åndsverksloven”.

Dette fikset vi rimelig greit for noen få år siden http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=73576&sok=Lynn&nr=2&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=n#anker

(Beklager at jeg ikke oppdaget at dette temaet var lagt ut, før jeg laget et tilsvarende tema selv.)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ja, vi skal ihvertfall få se at hun drar til Drangedal for å treffe slektninger. Kanskje er det nettopp derfra hun har sine musikalske gener, og kanskje er hun i slekt med andre musikalske storheter fra samme bygd, f.eks. disse gutta eller denne karen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der finnes vell to artister til i samme spor, som har, eller kan ha aner fra Norge, Willie Nelson og Kris Kristofferson, den første har jeg også sett at

søta bror, svenskene vil ha i sitt eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rockeartisten Bobby Vee sine besteforeldre kom frå Fimreite og Balestrand. Mora sine aner kom frå Finland. 70 år gamle Bobby er framleis aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nye opplysninger, han hadde sine aner alså fra "søta bror". Såg bare en artikkel i et amerikansk magasin engang, der de ville ha hans oldefar fra Valdres et sted.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mitt TV-program står :

I 1882 emigrerte Edvardt Iversen Maarud fra Østfold og Kari Thorbjørnsdatter Vraalstad fra Telemark til Amerika. 130 år senere reiser deres etterkommer, Lynn Anderson tilbake til Norge for å finne sine norske røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveldens program fikk NRK (og Lynn Anderson) hjelp fra en slektsforsker, som ble omtalt som en ekspert (jeg husker dessverre ikke navnet hans). Han er altså utdannet forsker og har bakgrunnen (selvsagt i tillegg til masse erfaring) i orden. (Om den dyktige karen lever av forskningen sin eller ikke, ble ikke opplyst i programmet. Ikke er det direkte relevant, heller.)

 

Men hvordan gjør man seg egentlig fortjent til/oppnår man tittelen ekspert? Doktorgrad, professorat eller lignende? Kan et slikt utdanningsforløp skje her i Norge, og/eller i utlandet? Det er vel helst arkiv og privatpersoner som ansetter slike fagfolk. Hvilke andre arbeidssteder er aktuelle?

 

Selv er jeg en glad amatør og en slektsgransker. Forskerutdannet er jeg slett ikke. Men det er vel ikke galt å si at man er slektsgransker på hobbybasis? Når man ikke har utdannelsen/den formelle tittelen slektsforsker, altså? Jeg gransker i hvert fall slekt, etter beste evne og med svært god hjelp.

 

Det er kanskje dumme spørsmål jeg stiller, men personlig synes jeg at det er en viss begrepsforvirring, og jeg blir glad for en endelig oppklaring. Forresten... finnes det dumme spørsmål? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris Kristoffersons aner på farssiden er fra Sverige - og langt tilbake fra Finland.

Betyr det at Kristofferson ikke har norske aner overhodet?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - på farssiden må vi tilbake til tidlig 1600-tallet for å finne aner som var født utenfor Sverige. Det var en 6x-tippoldemor som var født i Kyro i Finland. Jeg ser da bort fra hans far som ble født i Washington state 2 måneder etter at familien immigrerte. Han har ingen norske aner så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i 1969 traff jeg Willie Nelson i Bergen, dengang mente han, at han hadde oldeforeldre som kom et sted på vestlandet fra, men jeg har også lest at

han har svenske aner tilbake i tid.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i 1969 traff jeg Willie Nelson i Bergen, dengang mente han, at han hadde oldeforeldre som kom et sted på vestlandet fra, men jeg har også lest at han har svenske aner tilbake i tid.

 

Torleif

 

Jeg sjekket Willie Nelsons aner i går og fant hans Nelsonslekt i US census 1850-1940. Lengst tilbake var hans tipp-tipp-oldeforeldre Alfred Nelson og Nancy Gill, viet 3. okt. 1824. De var begge født i North Carolina og bodde i Arkansas i 1850. En tavle på ancestry.com fører Nelsonslekten tilbake til Yorkshire på 1200-tallet. Jeg vet ikke om man kan stole på den, men det ser ikke ut til at Willie Nelson har noen norske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for tilsendte PM, dere. Et studium som gir 20 studiepoeng, gjør en neppe kvalifisert til yrkestittelen forsker?

 

Håper at noen har skikkelig greie på dette. Forresten, er det ikke slik at "forsker" er en såkalt beskyttet tittel? Jeg får eventuellt starte en egen tråd om dette emnet. Det må ryddes i begrepsforvirring synest jeg. Ikke minst med tanke på stadig nye granskere som kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

I TV-programmet benytter Finn Karlsen et dataprogram jeg ikke kjenner til (se vedlagte skjermbilde). Jeg er helt nybegynner på dette området og har så langt ikke kommet over et program som viser data for nålevende personer. Jeg trodde at dette var informasjon i folkeregisteret som ikke var tilgjengelig for almenheten?

 

post-3960-0-19506300-1360328781_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.