Gå til innhold
Arkivverket

Orden eller Medalje


Marie Leir
 Del

Recommended Posts

'Marie Leirstein' timestamp='1339015341' post='1519951']

Kan noen av dere hjelpe meg? Min tippoldefar Edvard Gustin Kjelsberg var født i Skjervøy i 1848 og døde i Kvænangen. Han var sønn av Saxe Olsen Kjelsberg (født i Røros 1814 og døde i 1881) og Anne Estensen Hoel (født i 1819 i Lilleelvdal og døde i 1856). Edvard fikk en medalje eller en orden. Kan noen hjelpe meg? Hvilken orden eller medalje han har på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet du feil bilde? På min skjerm er det nærmest ikke råd og se noe som helst, bare svart med noen grå klatter midt i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lett og se nei; ser bare ut som en grå klatt på min skjerm. Nå ser man ihvertfall at det er snakk om ett portrettbilde i rund ramme, men bortsett fra det så er det ikke noe jeg ser som kan hjelpe med og identifisere hva han har hengende på jakken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg ville ha sagt at det kanskje er ein blomst i jakkeslaget... ;)

Utifrå biletet liknar det ikkje på nokon orden eller medalje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Oops, her er bildet.post-2580-0-41288400-1339018509_thumb.jpg

Tror ikke dette er noen medalje, eller forsåvidt noe annen type merke. Det ser mest ut som noen grå-hvite flekker. Kan det være en skade i bildet her?

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Marie Leirstein' timestamp='1339015341' post='1519951']

Min tippoldefar Edvard Gustin Kjelsberg var født i Skjervøy i 1848 og døde i Kvænangen. Edvard fikk en medalje eller en orden.

Hvilket år døde han? For å finne ut om han fikk tildet en offisiell medalje kan du sjekke Norges Statskalender fra tiden omkring hans død, eller litt før. For året 1900 er det oppført daværende innehavere, altså personer i live ved det tidspunkt listen er ajourført, av følgende ordener og medaljer: Den kongelige norske St. Olafs Orden, Medaillen for Borgerdaad, Rednings-Medaille, H. M. Kong Oscar II.s Belønnings-Medaille, H. M. Kong Oscar II.s Medaille til Belønning for fortjenstlig Virksomhed, H. M. Kong Oscar II.s Medaille til Belønning for det norske Landbrug, Fram-Medaillen, og H. M. Kong Oscar II.s Jubilæums-Medaille.

 

For andre medaljer ikke offisielle kan det bli litt verre. Han kan jo ha mottatt Medaljen for lang og tro tjeneste som tildeles av Det Kongelige Selskap for Norges Vel (http://www.norgesvel.no/), eller kanskje Det frivillige Skyttervesens (http://www.dfs.no) fortjenstmedalje eller hederstegn. I så tilfelle kan du kontakte disse organisasjonene og underøke om de har kartotek over de som har mottatt de respektive medaljene.

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

 

Et forslag: dersom du ser det tydelig på originalbildet at det dreier seg om en type medalje, foreslår jeg at du forsøker å tegne av medaljen så godt det lar seg gjøre og skanner tegningen. Kanskje det blir lettere å identifisere merket på den måten.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg synes det ligner. Jeg ser at den lenger fra noe.

 

Vet dere om noen som jeg kan kontakte som kan vite dette? Jeg har hatt kontakt med Statsarkivet i Tromsø og Oslo og biblioteket. Men de kunne ikke hjelpe meg. :(

Endret av Marie Leirstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det vært bedre å scanne inn bildet hvis du tok det ut av ramma?

 

Om detaljen hadde kommet litt tydeligere fram?

 

Syns det er vanskelig å sjå om det er ei medalje eller om det er noe annet.

 

Beklager, oppdaget for sent at det lå et tydeligere bilde i et nytt tema om det samme.

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.