Gå til innhold
Arkivverket

QR-kode på gravsteiner


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Ja noe nytt finnes det stadig på i den digitaliserte hverdagen og verden, og på en måte enda en ny ting en ikke visste at en hadde bruk for! Men vil ikke gjøre meg til dommer over behovet:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QR-koder på gravstener - og nå strekkoder på avdøde - se artikler på Kyrkans tidning og VG-nett.

 

Selv mener jeg vi alle bør ha en chip i nakken med alle nødvendige opplysninger om f.eks. identitet, sykdomshistorie, organdonorkort, medisinbruk (- og kanskje slektstavle?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er inne på dette temaet, bør vi visstnok også tenke på hva som skjer med våre digitale fotspor og profiler etter at vi har forlatt denne verden. Se dette danske tilbudet på eftermail.dk- og les om det på TV2s sider her.

 

Ja, her er det nok et poeng!

 

Et skrevet ord blir vel stående til evig tid?

 

Vet ikke hvem som skal rydde den digitale aktiviteten en vakker dag, men ser at folk som døde for flere år siden fortsatt står som medlemmer med bilde og vice-versa i enkelte fora, så det er nok noe en kanskje skal ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får lov å synse litt om originaltemaet, så føler jeg at det blir helt feil å gå bort til en gravstein, holde mobilen inntil en QR-kode for deretter å få opp et mer eller mindre tilfeldig utvalg bilder av den avdøde på skjermen. Jeg foretrekker å ha mine egne bilder i hodet når jeg besøker gravene til avdøde familiemedlemmer, og føler at jeg kommer dem nærmere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, det kan jo være at du ikke har sett personene i live, men bare hørt snakk om de. Da kan det jo være greit med et bilde av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg vil ikke være helt kategorisk og si at dette bare er tull. Men et bilde av en person sier ikke noe om personens egentlige vesen, og kan like gjerne stå i veien for inntrykket av en person som å formidle det. Jeg tror helst at det vil svekke den umiddelbare opplevelsen av å stå overfor gravstedet til en avdød. På sett og vis har jeg forståelse for muslimene og deres negative holdning til avbildning av mennesker, selv om jeg personlig ikke har noen gudstro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker heller at man begynner med ett bilde eller portrett på hver gravstein (to portrett der det er to som er gravlagt osv.) På den måten kan man se vedkommende uten at man må bruke mobiler eller annet utstyr. Slike portretter er visstnok alt vanlig å ha på gravsteiner i noen land, har sett døme på det her i landet også, men var ganske sjelden før i tiden, litt oftere i nyere tid. Det med mobiler og strekkoder er vel mest for at mobilselskapene vil ha inn noen kroner ekstra. Ved portretter på gravsteinene vil det jo koste litt å få det montert, men ingenting etterpå. Portrettene som jeg har sett på gravsteiner her, er brukbart fine fremdeles, etter omkring 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo allerede mange som har minnesider for avdøde familiemedlemmer eller venner. Jeg har blant annet hatt flere venner som har måte bøte med livet i forskjellige sammenhenger og hvor dennes familiemedlemmer eller venner har etablert en webside til minne om vedkommende. Min kone har også en facebook-gruppe til minne om sine besteforeldre. En QR kode kan jo brukes til og lenke til mer eller mindre hvilken som helst webside; ikke bare YouTube, eller portrettbilder. Vi behandler alle sorg på forskjellige måter; noen lager minnesider for og hedre den avdøde. Hvis alle berørte er enige i at en minneside skal etableres og at det skal legges en link til denne websiden på gravstøtten så ser jeg i utgangspunktet ikke noe galt i det. Derimot så har private websider en stygg tendens til og være veldig midlertidig; og etterhvert så kan jeg tenkte meg at det vil være en rekke gravstøtter med QR koder som ikke fører noensteds. Men sånn er det vel med gravene selv også; etterhvert så slettes også disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.