Gå til innhold
Arkivverket

Varslingsinnstillinger


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg legger innlegget her under Tekniske tilbakemeldinger, siden jeg ikke har sett at spørsmålet om endrede standardinnstillinger etter oppdateringen er kommentert fra Digitalarkivet.

 

Mange har etter oppdateringen opplevd at det ikke lenger kommer e-post om nye innlegg. Siden jeg la merke til at flere ikke fikk svar på innleggene de la inn, opprettet jeg derfor dette temaet: http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

Det ene gjelder innstillingen for hva slags varsel en vil ha ved nye innlegg og det andre er innstillingen 'Abonner på alle emner jeg svarer i'.

 

Spørsmålet er derfor om disse innstillingene igjen er innført som standard ved oppretting av ny bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har nyopprettede brukere innstillingene om epost ved nye innlegg og 'abonner på emner jeg deltar i' som standardinnstilling slik det var før? Jeg synes det har vært enkelte (nye) brukere som enten ikke svarer på innlegg (litt senere ut i tråden), eller som har etterlyst epost om nye innlegg når de oppdager de nye innleggene fordi de går inn i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Brukerforumet viser gjentatte eksempler på at trådstartere ikke får varsel om nye innlegg i eldre emner, fordi varslingsinnstillingene er endret uten deres viten. Dette er enerverende og av og til direkte trist, som når f. eks. ukjente etterkommere melder seg ved å skrive i et emne som trådstarter ikke ser grunnet den manglende varslingen.

 

Om ikke moderator kan stille inn dette hos den enkelte bruker og programvaren ikke setter epostvarsel som standard ved oppretting av nye brukere, forslår jeg at DA gjeninnfører muligheten til å sende brukerne epost fra profilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg håper det snart kommer svar på spørsmålet (i innlegg #3) om hva som er standardinnstillinger for varsling om svar ved oppretting av ny bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ser at dette emnet er fjernet fra listen over innlegg i forumet for tekniske tilbakemeldinger - UTEN at spørsmålet i innlegg #3 er besvart.

Jeg henter den derfor opp igjen, fra lenken jeg hadde i en epost til Digitalarkivet og ber om igjen om at spørsmålet besvares. STADIG er det nytegnede brukere av Digitalarkivet og forumene, som tydelig ikke har som standardinnstilling at en skal abonnere på / følge temaer en starter eller deltar i. Kommunikasjonen i forumet blir dermed vanskeliggjort, når standard virkemåte for slike forumer ikke gjelder her.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå ser standardinnstillingene om abonnement og varsling ut til å være i orden for nytegnede forumdeltakere. :)  TAKK!

 

(Da gjenstår bare å få gitt informasjon om at innstilingene må gjøres på nytt til alle de andre ... )

.

Hentet fra en tidligere tråd hvor problemet ble beskrevet:

"Vi ser av og til at noen har funnet en gammel tråd ved googling og de registrerer seg på forumet, for å komme i kontakt med trådstarter, som de kanskje er i slekt med. Bare tilfeldigheter gjør at trådstarter oppdager henvendelsen, for det kan ha gått et år eller to i mellomtiden og vedkommende er kanskje opptatt av annet enn slektsgransking.

I gamleforumet var det også flere tråder hvor diskusjonen pågikk over lang tid og svarinnleggene ikke kom med en gang, men først etter noen dager. En må kunne ha slike samtaler også og forvente at varselfunksjonene fungerer."

.

http://forum.arkivverket.no/topic/186756-savner-svar-paa-e-post/#entry1582928

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Dette spørsmålet ser ut til å ha aktualisert seg igjen...

 

Har dere endret forumprogrammet igjen, slik at det ikke er STANDARDINNSTILLING å bli varslet om svar i temaer en starter?  

 

Det viser seg at ene nyregistrerte brukeren etter den andre ikke ‘følger’ temaene de starter og gir dermed ingen tilbakemelding til hjelpere som bruker tid på å lete fram kilder,  Skal det være slik, blir dialog umuliggjort og folk blir oppfattet som svært uhøflige! 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 19.2.2019 den 9.11, Anne-Lise Hansen skrev:

Dette spørsmålet ser ut til å ha aktualisert seg igjen...

 

Har dere endret forumprogrammet igjen, slik at det ikke er STANDARDINNSTILLING å bli varslet om svar i temaer en starter?  

 

Det viser seg at den ene nyregistrerte brukeren etter den andre ikke ‘følger’ temaene de starter og gir dermed ingen tilbakemelding til hjelpere som bruker tid på å lete fram kilder,  Skal det være slik, blir dialog umuliggjort og folk blir oppfattet som svært uhøflige! 

 

 

 

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 19.2.2019 den 9.11, Anne-Lise Hansen skrev:

Dette spørsmålet ser ut til å ha aktualisert seg igjen...

 

Har dere endret forumprogrammet igjen, slik at det ikke er STANDARDINNSTILLING å bli varslet om svar i temaer en starter?  

 

Det viser seg at ene nyregistrerte brukeren etter den andre ikke ‘følger’ temaene de starter og gir dermed ingen tilbakemelding til hjelpere som bruker tid på å lete fram kilder,  Skal det være slik, blir dialog umuliggjort og folk blir oppfattet som svært uhøflige! 

 

 

 

https://forum.arkivverket.no/search/?q=Varslingsinnstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.