Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp faddere


Knut Helge Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hvem fadderene til Friederic Christian Storm døypt 22.07.1727 i Gjerpen, Telemark

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 1 (1681-1746), Kronologisk liste 1727, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7881&idx_id=7881&uid=ny&idx_side=-118

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206040340.jpg

 

Andre rad nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som får til å løse dette (noe jeg ikke gjør med dette), så begynner det med : Tirsd. d.22 July (døbt) Storms Fridric Christian Test : Capt (?) : ...................

............................. Hans ................................... Mad : Bönman osv. Begynner på høyre side, nesten helt nede.

 

Ser at denne presten burde hatt noen kurs i å skrive bra og fint før han fikk stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ein bra start Svein!

 

den kapteinen er ikkje lett å tyda, og Hans kan være noko slikt som Hans Riesmitss eller noko i den duren. Så er det madamen som eg les Bolssman, etter ho er det vanskelig men kanskje margrethe ett eller anna :)

 

Neimen ikkje enkelt denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne burde kanskje vært lagt på tydeforumet??

 

Noen mangler blir det, men jeg leser fadderne slik:

Capit. Holmbo, Hans Kiærulf, Mad. Bouman, Margit....(etellerannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Else!

 

Capit. Holmbo - Hans Holmboe er en historisk skikkelse så den er vel riktig - graden stemmer, og er overenstemmende med sjefen for Gjerpen kompani på angjeldende tidspunkt - danske Hans Holmboe.

Hans Kiærulf - Hans Kierulf - finner kun to aktuelle i det historiske søket og begge bor i Kjøbenhavn i 1728 - så det kan være riktig, men er vel ikke sansynlig.

Madam Bouman - Bouman er et navn som finnes i området og er å finne i eskstraskatten for Hedrum i 1762 - så det kan og være riktig, men alder er ikke overenstemmende.

 

Takk for hjelpen begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.