Gå til innhold
Arkivverket

Mer hjelp i området Dovre/Lesja/Fron.Lille Tofte, Ånde


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger mer hjelp i dette området.

 

Den 18.08.1733 ble Eldri Hansdtr. døpt i Lesja med Hans Lille Tofte som far.

Se omlag midt på høyre side i kirkeboka.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603470186.jpg

 

Kan noen fortelle meg hvem denne Hans Lille Tofte var, når han levde og hvem han var gift med. Jeg ser at en Hans Sivertsen ble begravet på Lille Tofte 21.12.1766, 63 år gammel. Men jeg vet ikke om det var samme mann.

 

Eldri Hansdtr. ble gift med Jacob Larsen Ånde, når ? Han døde 62 år gammel i 1785. Hvem var foreldrene hans?

 

Eldri er fortsatt i live i 1804. Er der noen som vet hvor og når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den geografiske oppdateringen Helge. Ikke alltid like lett å holde styr på de ulike prestegjeldene. Da får jeg håpe at noen med gode kunnskaper om Dovre, eller tilgang på bygdeboka kan hjelpe meg med spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at det er noen som har tilgang til bygdebøker el.l. og som kan fortelle meg noe om opphavet til Eldri Hansdtr. Lille Tofte og Jacob Larsen Ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mer hjelp i dette området.

 

Den 18.08.1733 ble Eldri Hansdtr. døpt i Lesja med Hans Lille Tofte som far.

Se omlag midt på høyre side i kirkeboka.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603470186.jpg

 

Kan noen fortelle meg hvem denne Hans Lille Tofte var, når han levde og hvem han var gift med. Jeg ser at en Hans Sivertsen ble begravet på Lille Tofte 21.12.1766, 63 år gammel. Men jeg vet ikke om det var samme mann.

 

Eldri Hansdtr. ble gift med Jacob Larsen Ånde, når ? Han døde 62 år gammel i 1785. Hvem var foreldrene hans?

 

Eldri er fortsatt i live i 1804. Er der noen som vet hvor og når hun døde?

 

I boka "Fron Slekter" av Sveipe og Haraldseid frå 1949 er slekta til Jacob Larsen Ånde omtalt(side 122-)

Ånde er ein gard i øverbygda på Sør-Fron. Jacob Larsen var son til Lars Hansen Ånde d 1743 og Mari Sveinsdtr. frå nordgard Rolstad. Jacob og hans brødre Hans og Svein var smedar og gjorde smearbeid både på kyrkjene i Sødorp, Kvam og Fron.

Jacob og Eldri kjøpte garden Barlund i 1779. Etter Fron slekter hadde dei 2 døtre: Mari gm Engebret Hansen Glassmestermoen og Anne gm Iva Torson Hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Torbjørn for opplysningene om Jacob Larsen og hans opphav. Det er Mari gift med Engebret Hansen som er linken min her. Forøvrig vet jeg heller ikke noe om hans opphav.

 

Jeg antar da at Lille Tofte befinner seg i ett annet område enn det som dekkes av Fron Slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesl-Tofte (Lille Tofte) Dovre.

Hans Sivertsson ca 1705-1765 Gift 1729 m/ Anne Jørgensdtotter, 1707-1789 fra Toftemo.

Barn:

Eldri 1730 g 1758 m Guttorm Toresson fra Ruskedalen.

Jørgen 24.7.1731

Anne 24.7.1731 g 1758 m Tore Sivertsson fra sygaard Ruste.

Eldri 16.8.1733 gm Jakop Larsson Ånne (Barlund) fra Fron.

Siver 27.9.1735

Marit 14.2.1738 g 1758 m Gunder Larsson fra Uppistugu Arnekleiv.

Sigrid 10.2.1743 g 1770 m Ola Sivertsson fra Systugu Ruste.

Kari 11.4 1747 d 1763.

 

Foreldre til Hans er usikkert, det står bare Siver ?? gm Gjertrud ??

Hans hadde en bror Tore f 1726.

Mor Gjertrud introdusert 1729, men finner ikke barnet i kirkeboka.

 

Dette er direkte avskrift fra Bygdabok for Dovre bind 2.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen Arild.

 

Da fikk jeg de opplysningene jeg manglet, og nok en brikke i slektspuslespillet er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar.

 

Selv om det forsåvidt var en smule på siden av mitt tema, så var det likefullt interessant. Ikke minst fordi dette er et geografisk område jeg egentlig har lite kjennskap til Så takk skal du ha for henvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fant dette.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=vi05121724&gardpostnr=62&personpostnr=239&merk=239#ovre

Som du ser så ble de trolovet på Skjelstad men fant ingenting som indikerer på at det var familje.

De kansje var i arbeid der.

 

Har sett litt på navna på barna til Hans og Anne.

De 5 förste barnas navn er jo oppkallning fra begge sidene.

Men ingen av barna har fått navn etter mor til Hans om hun nå hette Gjertrud ??

Hans og Anne hadde forresten en datter til. Siri Hansdatter f 1741 d 1741.

 

Ser man på at Hans er födt i 1705 så er det ett langt sprang fram til neste barn Tore f 1726 .

Det må jo finnes barn mellom disse noensted i kirkebökene.

 

Hans tok over på Vesl-Tofte i 1729 samme år han giftet seg.

Jeg har ikke funnet dödsfall til far til Hans ( ikke etter mor heller) .De finns ikke med i gravlagde i Lesja/Dovre 1724-1819 så de döde nok för denne tid.

 

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for bidraget ditt Sissel.

 

Jeg vil anta at om Hans hadde en bror f. 1726, så var dette trolig en halvbror. Og da kan det jo tenkes at Gjertrud var mor til denne Tore, men ikke til Hans. Nå vet jo heller ikke navnet på mor til Anne, men jeg registrerer at Hans og Anne døper to døtre for Eldri. Da har nok det en oppkalling enten etter mor til Hans eller Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for bidraget ditt Sissel.

 

Jeg vil anta at om Hans hadde en bror f. 1726, så var dette trolig en halvbror. Og da kan det jo tenkes at Gjertrud var mor til denne Tore, men ikke til Hans. Nå vet jo heller ikke navnet på mor til Anne, men jeg registrerer at Hans og Anne døper to døtre for Eldri. Da har nok det en oppkalling enten etter mor til Hans eller Anne.

 

Anne Jörgensdatters foreldre var : Jörgen Olsson ?-1719 og Eldri Larsdatter ??? ellers ukjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Sissel for en ny brikke til slektspuslespillet. Da fikk jeg jo plassert hvor Eldri navnet kom fra. Anne var jo navn på datter nr.2 til Hans og Anne. Da var vel kanskje det og navnet på Hans sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Rune!

 

I Gravelagte i Lesja 1724-1819 finner jeg en Hans Sivers Tofte Lille alder 63 Gravlagt 21.12 1766.

Link: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=lesjabg&personpostnr=1675&merk=1675

Det betyr vel at Hans sannsynligvis er født i 1703 hvis alder er oppgitt korrekt.

 

Dattera Eldri Hansdatter som du leter etter er også min slekt.

 

I 1779 kjøpte Eldris mann, Jakob Larsen gården Barlund i Fron av Iver Pedersen Heggerud for 575 rd.
Både Hans, Jakob og Svein var smeder, og i kirkeregnskapene ser vi at de skiftevis har gjort smedarbeidet både på Sødorp, Kvam og Fronskirka da de ble bygd.

I 1785 er Jakob borte, og senere selger Eldri gården med føderåd til svigersønnen Engebret Hansen.

I FT1801 finner vi Eldre/Eldri? på Barlund.

Link: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010518&personpostnr=1378&merk=1378

 

Svigermor Eldri lever fortsatt i 1804, når Engebret selger gården. 

Engebret Hansen født 1761? havner på gården Storlie på Dovre.

Engebret var gift med Mari Jakobsdatter.

 

 

Endret av Kjetil Kjæreng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.