Gå til innhold
Arkivverket

Nino Kristoffersens far Sigvart.


Ulf Vidarsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha fokusert på min morsslekt hvor jeg har hatt mye bakgrunnsinformasjon fra min bestefar å bygge på,så jeg har klart å komme meg sikkert til 1814, men nå har jeg skiftet fokus over til min far sin slekt.

Dessverre er det ingen som kjenner til noen slektninger eldre en min oldefar, og der har jeg kun to ting å gå etter: navnet Sigvart Kristoffersen og at han var en "drittsekk" (sitat).

 

Heldigvis er ikke min farfars navn Nino et vanlig navn, så jeg er sikker på at dette er hans fødsel:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-214

 

Under anmerkninger antar jeg at det står at foreldrene ble ekteviet i Wexel menighet 24/12/1927. Dessverre ser det ut til at kirkeboken for det aktuelle tidsrommet ikke ligger ute på nettet.

 

 

Hvis noen har råd til en fersk slektsforsker hadde jeg blitt veldig glad.

 

 

Bendik Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1900 finner jeg én Sigvard Kristoffersen som er født i 1874 - se nr. 57687 her: Folketellingen 1900 Kristiania (lenke) .Han var løsarbeider (- i likhet med din oldefar), han var født på Lillestrøm, og han bodde sammen med sine foreldre, to brødre, kone og to barn i Smaalensgade 4. Dette kan være din oldefar.

 

Her er familien ved folketellingen 1910 (lenke). Nå er han trearbeider, og han bor sammen med kone og seks barn i Hedemarksgaten 5. (Hans fødselsår er oppgitt å være 1879, men tallene 1874 og 1879 kan lett forveksles, så dette kan være en lese-/transkriberingsfeil.

 

I og med at din oldefar var enkemann da han giftet seg med din oldemor Borghild Berg, må det ha vært en skiftebehandling etter hans første kone. Dersom det viser seg at Johanne døde en gang mellom 1910 og 1917, styrker dette antagelsen om at dette er riktig mann. Du kan lete enten i kirkebøkene eller i dødsfallsprotokollregistrene for Kristiania etter dette.

 

Du vil nok også kunne finne mange opplysninger i Oslo byarkiv, blant annet i de kommunale folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tore,

 

jeg hadde ikke tenkt på å bruke dødsfallsprotokollene for å finne Johanne.

 

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 8 , 1915-1917, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/27308/89/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90515350637.jpg

 

Nr 469 ser ut til å stemme med folketellingen når det gjelder navn, alder og antall barn. det ser også ut som om det står Sigvard som ektemann. Han ser det ut som fikk gifte seg igjen etter 1926, og siden informasjonen ved min farfars fødesel sier at han giftet seg med min bestemor i 1927 så er jeg rimelig sikker på at det er korrekt mann.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wexel menighet

 

Wexel menighet ble opprettet iflg. kgl. res. 17.11.1916 ved at et område begrenset av Akerselva fra Hausmanns bru til Nybrua, Trondheimsveien, Herslebs gate, Lakkegata, Heimdalsgata, Motzfeldts gate, Grønland og Lakkegata til Hausmanns bru ble skilt ut fra Grønland menighet som egen menighet. Menigheten ble formelt lagt under Grønland igjen ved kgl. res. 06.12.1929, men samtidig ble det fastsatt at alle kirkelige handlinger skulle foregå i Vaterland småkirkemenighet. Kgl. res. 16.07.1959 nedla småkirkemenigheten i Vaterland fra 01.09.1959 og regulerte - som en følge av nedleggelsen - grensene mellom Domkirkens, Jacobs og Grønlands menigheter. Kirkebøkene for Wexel menighet er overført til kirkekontoret i Grønland menighet.

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to.

Nå har jeg vist min far bitene i puslespillet og da kom han på at han har hørt at familien kom fra Odalen. Hadde han husket det tidligere hadde det spart meg for mye tid, men det er vel det man lærer av.

Jeg erklærer dermed mysteriet løst, og håper resten av slekta oppover er mer samarbeidsvillige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.