Gå til innhold
Arkivverket

Bang navnet i Rana


Ann Hedvig Øvsthus
 Del

Recommended Posts

Holder på å hjelpe en dame i USA med å finne hennes norske slekt.

 

Hun forteller at de har ført videre Bang navnet i slekten, og lurer på hvor dette kommer fra/hva som er historien bak det.

 

Ser selv når jeg søker i Digitalarkivet at dette er mye brukt i Rana området, men særs lite i forhold i resten av landet.

 

Fant også i en tråd her inne på forumet at der skal være skrevet en artikkel ang dette, er det noen som vet?

 

Har ikke lykkes meg å spore opp noe selv, men så er heller ikke Norland mitt "normale" søksområde, med slekt fra øst og vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Også jeg finner mellomnavnet Bang hos mine aner fra Hemnes-og Vefsnområdet, og ellers nærliggende områder til Rana.

 

Har også lurt litt på hvor navnet kommer fra,de eneste jeg har funnet hittil er en skipper i Helgelandsområdet ca.1865 og en sogneprest i Dverberg med etternavn Bang ca. 1801 .

Det var jo gjerne slik at mange barn (spesielt her nord ?) ble oppkalt etter "storkara" i området,ved at de fikk deres etternavnet som mellomnavn. Men jeg har aldri funnet noe eksakt hvorfra mine forfedre fant på å døpe barna med Bang,Lund og Mo som mye brukt mellomnavn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I min slekt fra Helgeland, Nesna/Dønna, finnes også Bang som mellomnavn/etternavn, f. eks. Bang Thoresen. Forklaringen jeg har fått høre er den samme som Anne J. Engmo skriver, ungene fikk etternavn etter "storkara", øvrighetspersoner, som mellomnamn.

 

Jeg har heller ikke funnet noen annen grunn til at mine forfedre valgte å gi sine barn mellom navn som Zahl, Bang, Hind.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del Bang i min database som kommer fra Rødøy i Nordland. Har du noen navn på de du leter etter?

Tilføyer: Jeg så ikke innlegget ditt lenger nede!

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange Bang, Berit, men ingen forklaring på hvorfor Bang navnet ble så ofte brukt i Norland ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes 2 sogneprester i Nordland som het Bang. iflg. Geistligheten i Tromsø stift.

 

Søren Bang f. 1722 Osmundvåg i Sellø pr.gj. i Bergen stift. Sønn av Johan Bang og Elisabet Hess.

Var en tid informator hos biskopene Tidemand og Dr. Pontoppidan i Bergen. 1755 sognepr. til Loppa, 1767 til Alta-Talvik og 1770 til Bodø. Var prost i Saltens prosti. Død 1/9 1775.

 

Sønnen Jacob Severin Bang f. 1749 var 1778 pers.kap. til Tromsø, 1780 sogneprest til Måsø og 1778 til Dverberg. Død 4/9 1804. Gift med Cecilie Catharina Tønder Meyer, datter av sogneprest til Tromsø Johan Arent Meyer.

1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ser ut til å være riktig at Bang-slekten opprinnelig kom fra Sverige:

 

Biskop Bang skriver om dette i sine erindringer:'

"Ved Begyndelsen af 18de Aarhundrede dukker der op i Mo i Nordranen et Søskendepar Anders Bang og Anna Bang. Hvor de kom fra, derom ved jeg intet andet at melde, end at Familietraditionen gaar ud paa, at de var indvandrede fra Jemteland. Anders Bang nævnes ofte som Fadder, første Gang 1714; engang anføres han som saadan sammen med den kjendte Missonær Arvid Bistok. I 1717 giftede han sig med Enken efter en Mand ved Navn Falk og fik med hende Gaarden Selfors, hvor han døde omkring 1760.

Om Søsteren Anna Bang ved man intet andet, end at hun blev gift til Gaarden Mo med en Mand ved Navn Ole; deres Datter Karen Bang blev Kone paa Gaarden Overdal i sit Ægteskab med Anders Jørgensen. Et af deres Børn, Datteren Abelone Bang, blev gift med Ivar Kristofersen paa Gaarden Solfjeld ude paa Døna - Herø Sogn - og blev med ham Stammoder til en talrig Slægt, hvoraf de fleste efter hende optog Familienavnet Bang."

Anton Christian Bang: Erindringer. Gyldendal 1909, s.4.

 

A.Chr. Bang (1840-1913) var oldebarn av Abelone og Ivar. Og en del av de som har Bang som etternavn eller mellomnavn i Helgeland-Nesna- området kan vel være etterkommere av de samme. Men mange har nok også tatt navnet som mellomnavn etter "storkaran", slik det sies i innleggene ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen fra Selfors som hadde vært gift med en med etternavnet Falch kan ha vært den Berit Jonsdatter som i sitt 2.ekteskap var gift med Jacob Adriansen Falch. Han var født på Neppelberg i Nesna ca 1656-58, og var sønn av min forfar Adrian Jacobsen Falch født ca 1597 i Romsdal og andre kona Adelus Jørgensdatter. Jacob Adriansen Falch var bruker i Selfors ca 1687-1714, og han døde i ca 1714-15. Det var skifte på han i Selfors 17.06.1715. Jeg har ikke noe videre ekteskap på Berit etter 1715, men hun kan godt ha giftet seg igjen etter det med han med etternavnet Bang. De hadde sønnen Anders født ca 1693. Berit var gift første gang med Anders Thomassen Selfors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei,

Jeg har i min egen tid jobbet iherdig for å spore opprinnelsen til en prost i Øst-Finnmark ved navn Hans Pedersen Bang. I den anledning har jeg kommet over en del stoff knyttet til Bang navnet i områdene rundt Mo i Rana. A. Chr. Bang skrev tre innlegg om slekten Bang fra Helgeland i Håløygminne. (Håløygminne nr. 2, 1948 s. 513-522. Håløygminne nr. 1, 1950 s. 133-140. Håløygminne nr. 1, 1951 s. 283-294). Alle tre innleggene har tittelen "Slekten Bang fra Helgeland" og det burde vere mulig å få tak i scans om dere hører på det lokale biblioteket. Om noen er i Tromsø området skal de ha en komplett samling av Håløygminne ved statsarkivet der. Informasjonen jeg gjengir her er hentet fra innleggene i Håløygminne. Per Hellervik har også tatt opp Bang slekten i Mo:  https://www.nb.no/items/995f36f35546eece3d9c7a87dd826e30?page=0&searchText=Per Hellervik&subSite=  Men A. Chr. Bang sitt arbeid har mye mer informasjon og er også basert på notater han fikk av Hellervik. Jeg ser også at biskop Bang sine erindringer fra 1909 er nevnt lenger opp i innlegget, det er viktig å nevne at hans introduksjon her på mange måter er skrevet i opposisjon til genealog og Bangs slektning Peder Klæbo sine studier av Bang slekten. Klæbo sine arkiver skal vere tilgjengelig i statsarkivet i Oslo. 

 

Uansett, det finnes som dere har nevnt flere Bang slekter. Bang er en adelsfamilie i Danmark, men det fantes også flere norske grener. Man har for eksempel prosten Knut Sevaldsen Bang som ble født i Christiania i 1633. Videre er det et dansk prestedynasti ved navn Bang som er representert i Norge via Christen Staphensøn Bang som ble født i Ålborg rundt 1584. Han arbeidet og virket i Romedal prestegjeld fra 1621-1655. For øvrig fikk Christen Staphensøn Bang norges første boktrykker til å etablere seg i Christiania i 1643, en mann ved navn Tyge Nielssøn. Tyge dro tilbake til Danmark året etter pga. økonomiske uoverenstemmelser med Bang. 

 

Bang slekten som er utbredt i Nordland kommer opprinnelig fra Jämtland. Det er snakk om søsknene Anna og Anders Pedersen Bang. Anders lærte skredderyrket i Trondheim, Oddvar Grønli fant han i Trondheims skredderlaug sin protokoll hvor det står skrevet: "1707 om posche Vanertiid blef Vdschrefven Anders Pedersen Bang fød Vdi Jemtteland Vdi ofverhallen [...]" læretiden var på rundt 3-5 år så man kan anta at Anders kom til Trondheim rundt 1702. Så vidt jeg vet er han innskrevet som fadder i kirkeboka i Mo for første gang  2. sept. 1714. Det står videre at flere av Peder Eriksen Bang (ca. 1703- 17/6-1779) etterkommere skal ha vert begavede mennesker og mange av disse skal ha utvandret til USA. Kanskje stammer damen i USA fra han? 

 

Bang navnet har overlevd blant annet fordi Anna Bang (ca. 1672- 5/4 -1765) skal ha beholdt sitt slektsnavn etter etterskapet. Det ser ut til å ha blitt vanlig at barna i Bang familien tok patronymet som mellomnavn og Bang som familienavn. Dette gjaldt også pikebarn slik som Annas datter, Karen Olsdatter Bang. Spesielt Abelone Andersdatter Bang (døpt 13-9-1739, døde 21-4-1805) sine barn benyttet Bang som slektsnavn. To av hennes døtre har Bang som etternavn ved folketellingen i 1801 selv om de da var gift begge to. Samtidig skal det vektlegges at flere grener av Bang familien sluttet å benytte familienavnet og kun brukte patronymer.

 

Som flere kanskje vet er altertavlen i Mo kirke (vet ikke om den er der fortsatt) laget og utformet av Jens Pedersen rundt 1750 men Karen Bang og hennes mann var også med på å dekke utgiftene og derfor med på å donere altertavlen den til kirken.

 

Jeg har ikke klart å etablere noen forbindelse mellom Bang slekten i Finnmark og Bang slekten på Helgeland. Men det eksisterte en Bang familie i Finnmark fra 1630-tallet av og framover. Flere av disse nevnes i Einar Niemis bok, Vadsøs historie  vol. 1.  (1983). De nevnes også i Johan Beronka's, Vadsø bys historie (1933). 

Håper at damen i USA fortsatt er i live så du kan formidle dette videre til henne om dere ikke har løst koden allerede. 

Vennlig hilsen

Haakon H. Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.