Gå til innhold
Arkivverket

Anders Bang Olsen(Olssa) sine forfedre, Nord-Rana


Ann Hedvig Øvsthus
 Del

Recommended Posts

Leter etter foreldre til Anders Bang Olsen(Olssa), f 1833 i Kvannlia, Rana, døde 23 april 1884.

 

Dvs jeg er blitt fortalt at foreldrene heter Ole Johnsen og Karen Olivia Nilsdatter, men kan ikke finne dem noen sted.

 

Har prøvd å finne Anders dåp i kirkebøkene, men ingenting, om jeg da har lett i riktige bøker. Vet der har vært ett skifte i kirkens grenser etter han var født.

 

Anders finner jeg i telling for 1865 og 1875 , samt at jeg finner Anders og farens navn ut i fra vielsen hos familysearch , men har ikke klart å finne det igjen i kirkebøkene. Oles navn er bekreftet fra mormoren til damen jeg hjelper i USA, og det er også henne som har sagt at Oles kone heter Karen Olivia Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Se på nr. 14 her - Anders Bang Olsen gifter seg med Kristine Elisabeth Jensdatter

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana), Klokkerbok nr. 827C03 (1853-1865), Ekteviede 1864, side 185.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-183

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71005670418.jpg

 

dåpen til Anders:

Nr. 27 helt nederst

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 827A02 (1826-1841), Fødte og døpte 1834, side 47.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2570&idx_id=2570&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050427030379.jpg

 

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget akkurat at jeg har kikket på feil år ang brylluppet :blink:

 

Men dåpen klarte jeg ikke, tusen takk for hjelpen :)

 

Ehhh, sliter litt med å tyde det som står skrevet i kirkeboken fra dåpen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står Ole Johnsen Qvanbekmo, ind(erst), hustru Karen Nilsdt på foreldrene. Faddrene er det verre med . . . .

Kanhende andre klarer å tyde det?

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått hjelp inne på tyding av scanned dokumenter, og kan bekrefte at du hadde rett. :)

 

Men hvordan skal jeg finne foreldrene til Anders, og videre bakover.

Har nå brukt de gårdsnavnene jeg har fått via kirkebøkene og folketellinger, men de er ikke listet under noen av disse i Rana bygdebok.

Gårdene ligger nokså tett, og de har ikke flyttet seg langt når de er notert med nye gårder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du kan finne vielsen og om det er oppgitt gårdsnavn, ev alder på Ole og Karen, ev. fedre.

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi, hva søkte du på?

 

Linken du har lagt ved tar meg til søkemotoren, og får ikke opp det du har funnet, men kan i første omgang sjekke kirkebøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders' foreldre, Ole jakob Johnsen (22) fra Granlia og Karen Olivia Nilsdatter (25) fra Kvannlia ble gift 1827 (Hemnes/Mo kl.bok 1820-41, s 392). Anders var født 14.3.1834. Ole Jakob Johnsen var sønn av Jon Olsen (1755-1813) (fra Vesterfjellet) og Anna Bang Hansdatter Granlia (1756-1824). De var brukere i Granlia. Anders' mor, Karen Nilsdatter, var datter av Nils Jonsen (30.11.1770 - 2.1.1819) og Marit Sakrisdatter fra Brennåsen (26.5.1775 - 29.9.1862). De var brukere i Kvannlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk Arnfinn :)

 

Fant du disse opplysningene i Digitalarkivet?

 

Dvs ser jo at du har det med bryllupet, men hva med det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftemålet fant jeg i kirkeboka, resten i gardshistoria for Rana. Har ikke fått tid til å få bekreftet opplysningene med kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, jeg kan lete selv :)

 

Jeg har Rana Bygdebok her, og der står ikke disse opplysningene, så takker så mye for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Sikkert riktig det som Småli skriver. -- Jon Olsen, f. 1755, fra Vesterfjell br. 3., var br. i Granlia, g.m. Anna Bang Hansdr., Granlia --

Deres sønn:

 

Ole Johnsen, f. 1803, var inderst i Granlia 1828 - 35.

Deres sønn:

 

Anders Bang Olsen, f. 1833, var br. i GRANHEI i 1875, d. 1884, g.m. Christine Jensdr., f. 1846, dr. av Jens Johansen Sør Nevernes og enke Elisabeth Birgitte Larsdr., fra Fagerjord, f. 1813.

 

Enken Christine skal enl. Gardshist. ha reist til Amerika i 1891.

 

Vedr. Bang navnet i Rana og Hemnes m.m., kommer nok de flrste av disse fra etterkommere av Anna Pedersdr. Bang, angivelig fra Jemtltland og hennes datter fra 1. ektesk. Karen Olsdr. Bang. - -

Det blev jo etterhvert ganske vanlig å gi sine barn en "dåpsgave" i form av et litt "fint" mellomnavn og med farsnavnet til slutt.-- De som da hadde et litt "fint" slektsnavn hadde dette gjerne til slutt, etter farsnavnet. - Tror ikke disse som her er aktuelle, er av Bang-slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.