Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Olsdatter Tønnesøl i Landvik


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gaute Knudsen Øren under Ausland, født ca. 1625 på Rannekleiv i Øyestad. Gift med Ingeborg Olsdatter Tønnesøl. Skifte etter henne 24. juli 1674. De er stamforeldre til Auslandslekt i Søndeled.

 

Jeg stammer fra disse, men jeg kan ikke finne Ingeborg noe sted. Jeg mener å ha lest et sted at hennes far kan ha hett Ole Knutsen Tønnesøl, men jeg vet ikke.

 

Noen som kjenner til denne slekta?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ja, det er nok i Landvikbøkene jeg har sett det Trond. !664 hadde jeg ikke tenkt på Berit. Takk takk.

 

Sitter noen der ute med Landvikbøkene og kan sitere fra dem?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landvikboka I 'Gard og grend' finner eg under Tønnesøl på 1600-tallet både Ole/Oluff (jf. Oluf Knudsen i manntall 1664) og ei Ingeborg, men ei Ingeborg Olsdtr.: er ikkje nemnt, det eg kan sjå

 

Sitat:

"Tønnesøl var i siste halvpart av 1500‑talet ein del av eit stort jordkompleks som strekte seg frå Skiftenes til Herefoss grense. 1 1576 åtte Aase Eivindsdtr, som var gm Anbjørn Midtbø både Hørte og Helleland og øydegardane Tønnesøl, Hunsdal og Toskedal. 2 Ein mannsalder seinare er Tønnesøl komen over til Nils Aamundsen på Bringsvær. Av ei åstadssak på Tønnesøl i 1716 får me vite at han 29. september 1614 pantsette Tønnesøl som då var på 1 hud skyld (seinare 1 1/2 hud) til Jens Lofstad. Etter hans død ca. 1640 ( 1716: for over 70 år siden) kom garden over til brordøtrene hans, Ingeborg og Ane Pedersdøtre, medan bror deira, Jon, fekk hovedbølet i Bringsvær,

Saka i 1716 gjeld Nedre Tønnesøl. Den karen som stemner er Lars Pedersen Ugland. Lars møtte og “producerede fordom laugmand Augustinus Olsens udstede og afsagde dom paa Christianssands Laugting dat. d. 30. september 1643 .... med hvilken dom og act sagsøgeren vilde bevise at Tønnesøl for rom tid siden haver vært hans farmoders Ingeborg Tonnesølls farbroder Nils Bringsværds odel og eiendom”.

 

Garden gjekk sidan over til Ingeborg, men blei “bortpantet” av mannen hennar, Torjus Tønnesøl, .... og endelig kommen udi afgangne Peder Christophersen Hyrtes hænder fra hvis arvinger hand samme gods søger at indfrelse.

 

Lars skyt Knud Goudesen Tønnesøl og Christen Askildsen Hougeboe til vitne. Den kjende prokuratoren Hans Pedersen som møter for motparten, protesterer og gjer merksam på at Knud er i slekt med citanten, Lars Pedersen. Knud kan derfor ikkje vere anna enn partsvitne. Men Knud sa at han ikkje var nærare i slekt med Lars enn i 3. ledd, og Knud som er ikring 60 år kjem nå som vitne. Han seier at Ingeborg hadde levd på Tønnesøl all sin dag, og han visste ikkje anna enn at Ingeborg var odelsbåren til dei 3 gsk i Nedre Tonnesøl, liksom mor hans til dei 3 gsk i Øvre Tønnesøl som han ‑ vitnet ‑ “paaboer”. Då mannen til Ingeborg, Torjus Larsen Tønnesøl, panta bort garden, hadde han sjølv høyrt si bestemor Anne Pedersdtr seie at “Niels Bringsværd var hendes søsters fornefnte Ingeborg Pedersdotters farbroder”.

 

Christen Askildsen, over 60 år, f og buande på grannegarden “Hugeboe” (Haugebu) vitnar det same. Han hadde kjent både Ingeborg Pedersdtr og mannen hennar Torjus Larsen som gifte seg til garden og levde der all deira tid. Far til saksøkjaren hadde etterpå bruka garden til Peder Hyrthe fekk han.

Marthe Guttormsdtr, tilholdende på Nævesdal, 70 år, vitna at bo hadde høyrt foreldra hennar seie at Joen Pedersen budde på Tønnesøl før vitnet blei fødd, og flytta så til sitt hovedbøle Bringsværd, og då vart søstrene hans, Ingeborg og Anne Pedersdøtre buande på T. etter han .... hvor de og boede deris lifstid .... siden efter deris død brugte sagsøgerens fader Peder Torjusen de 3 gsk i Tønnesøl som fornefrite Ingeborg tilforn hadde siddet på. Marte hadde tent på Tønnesøl i sin ungdom og ho hadde aldri høyrt anna enn at Ingeborg og Anne var odelsbårne til garden. Mor hennar hadde sagt at Nils Bringsværd var farbror til Jon Pedersen, Ingeborg og Anne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ser at Ingeborg Pedersdtr i følge Landvik boka, skulle ha en mulig forbindelse til Bringsvær,er det noen som har sett på dette?Mvh Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Knutsøn Tønnesøl. Han giftet seg med Anne Pedersdtr. Bringsvær.

Barn:

Ingeborg Olsdtr. Tønnesøl, d. ca 1674. Gift 1655, Gaute Knutsøn Øren.Kan det være di du leter etter Torbjørn?Mvh Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.