Gå til innhold
Arkivverket

Ole Justad fra Alstadhaug


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

I min Oldemors gamle album finner jeg "Ole Justad" uten mer info.

 

Ole Justad(f. okt. 1885, d. nov. 1984) har visstnok gitt ut en bok Ole Justad: Min første tur til Lofoten

 

bilde25_large.jpg

 

Noen som har noen kjennskap til ham? Lurer på hvorfor oldemor hadde bilde av ham. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skulefolk 1934:

 

Ole Justad, lærer, Stuvland, Drevja, Nordland, f. 7-10-1885 i Tjøtta. Foreldre: Bonde Elias Justad og Kristense. Underoff.eks. Harstad 1908. Eks. Elverum lærerskole 1911. Lærer Torsken 1911. Stamnes 1912. Tjøtta 1916. Drevja 1919-. Form. i Drevja forliksråd. Ordfører i Drevja herred 1932-34. Sersjant ved I.R. 14 fra 1914.

 

Gift 1-1-1913 med Lothine Antonsen, f. 1885 i Stamnes. Foreldre: Bonde Anton Larsen og hustru. 1 sønn, 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riktig ut. Jeg mistenker at dette er slekt av Peder Halvorsen som er min oldemor far. Må grave litt. Min oldemor bodde på Kvalnes som er nabogård av Justad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Arntsberg Olsen, sønn av Ole Michael Olsen og Massi Petronelle Andersdatter, født den 11. mars 1843. Han ble gift med Kristense Klæboe, født den 5. februar 1848, død 1921.

Barn:

Emma Kibsgaard, f. 1876, Åkvik Sundøya- Leirfjord,

Kristine Amalie Mørk, f. 1878, Åkvik Sundøya- Leirfjord,

Eldor Konrad Lind, f., Åkvik Sundøya- Leirfjord,

Petra Sofie Eliasdatter, f., Åkvik Sundøya- Leirfjord,

Ole Seberg Justad, f. 1885, Åkvik Sundøya- Leirfjord,

Kristian Emil Klæboe, f., Åkvik Sundøya- Leirfjord.

 

Elias Arntsberg Olsen døde den 26. desember 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Lenge siden dette ble skrevet, ser jeg, men dog interessant. Ole Seberg Justad er min oldefar. Han ble født 7.10. (denne dag) og døde 99 år gammel i 1984. Da var jeg 11 år. Husker godt min oldefar fra barndommen, på besøk i Mosjøen; hvor han satt ved vinduet, bøyd over kryssorden , i Wergelandsveien 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vi har skrive om Ole Justad i Vefsn bygdebok sb. 7b (Ner-Drevja) -- Solveig kan kanskje supplere det vi har skrive om barna:

"Lærarheimen", Stuvland 1920-1946

Ole Seberg Justad (1885-1984), son til Kristense Mathea Klæbo Kristensdtr og Elias Arntsberg Olson, Åkvika og Jystad i Leirfjord. Gift i 1913 med Lottine Kristine Antonsdtr (1885-1978, dotter til Oleanna Birgitte Olsdtr og Anton Fredrik Larsson, Hellesvika på Sundøya.

I ungdomsåra dreiv Ole fiske, men snart søkte han utdanning og vart tatt opp på underoffiserskulen i Harstad. Herifrå vart han som ung aspirant sendt på grensevakt sommaren 1905. I 1911 vart han uteksaminert frå lærarskulen på Elverum. Så fekk han arbeid som lærar i Torsken på Senja før han kom til Helgeland.  Samtidig – frå 1914 til 1920 – var han sersjant ved IR 14. 1932–1934 var han ordførar i Drevja. Lærar Justad gjekk av for aldersgrensa i 1945, men skulestyret vedtok at han likevel skulle få bu på Lærarheimen til 1. mai 1946. 

Ved jordbruksteljinga 1939 er Ole Justad oppført som brukar med ½ daa potet, ei ku og 8 høns – samt slåmaskin.

Barn:

1. Klara (1913-2014), gift i 1936 med oppsynsmann i vegvesenet, Oskar Edvard Karl Løften (1910-1986).

2. Oleanna

3. Karsten Elias (1922- ), gift med Gunlaug Johanne (1924-2005).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.