Gå til innhold
Arkivverket

Thor Thorsen - Dovre, Vardø, Tsypnavolok


Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

I boka "De som dro østover. Kola-nordmennenes historie" av Morten Jentoft, Gyldendal 2001, side 256 er listet op en av familiene som bosatte seg i Tsypnavolok på Fiskerhalvøya. Det er nordmannen Thor Thorsen født 2/3 1853 i Dovre, hans kone den finsk/norske jenta Anna Kreeta Palosaari født 28/1 1860 i Kuusamo og deres barn. Familioen er også omtalt på side 35 og 93.

 

I boka "Russland via Vardø" av Laila og Thor Thoresen, Skutvik forlag 1991, side 89 er Thor Thorsen og Anna Kreeta listet opp med de samme data. På side 34 er et lite kapittel om Thor Thorsen. Der er det bl.a. noen litt usammenhengede referanser til Ekkerøy som det ikke har vært mulig for meg å verifisere. Det hevdes videre at Thor giftet seg i Vardø, at de fikk sitt første barn Emma der og at de flyttet til Tsypnavolok i 1881.

 

Thor Thorsen finnes også i den finske oversikten over "Lutheranere på Kolakysten 1887-1888". Der er hans fødsel/fødested oppgitt som den 2/3 1853 i Dovre.

 

Det stemmer at en Thore Thorsen (Taarud/Lindsøvolden) ble født i Dovre den 2/3 1853. Familien på Dovre er grei å dokumentere i kirkebøkene

 

Det går også greit å finne Anna Gretha Abrahamsdtr. Palosaaris fødsel i skannet kirkebok for Kuusamo på sukuhistoria.fi.

 

Jeg forsøker å finne dokumentasjon for at det virkelig er denne Thore Thorsen fra Dovre som dukker opp i Tsypnavolok. Føler at det er vanskelig å være sikker på dette, før hans foreldres navn blir dokumentert i primærkilde ved hans ekteskapsinngåelse med Anna Gretha eller på et senere tidspunkt.

 

Jeg klarer ikke å finne noe spor etter noen Thor (Thore/Tor/Tore) Thorsen (Thorese/Torsen) i noen av kirkebøkene for soknene i Varanger i perioden 1879-1884. hverken i Vardø, Vadsø, Sør-Varanger eller Nesseby.

 

Det eneste som i Kirkebok for Vardø sannsynligvis kan ha forbindelse med familien er dette: Den 29/12 1880 fikk Anna Gretha Abrahamsen Tallosari (Pallosari) et uekte barn i Vardø med kvænungkarlen Isak Wilhelm Isaksen Herma. Jentebarnet fikk navnet Emma. Hjemmedåpen ble stadfestet i kirkeboken den 15/5 1881. Anna Gretha er oppført med fødselsår 1859.

 

I boken til Jentoft er Emma oppført med etternavnet Palosaari, mens alle de andre barna til Thor og Anna Kreeta har etternavnet Thorsen. Dette styrker jo sammenhengen. Men da er informasjonen om dette barnet i boka til Laila og Thor Thorsen feil.

 

Er det noen som kan hjelpe til med å kaste lys over foreldre og bakgrunn til Thor Thorsen og til hans ekteskap med Anna Kreeta (Anna Gretha)?

 

Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen vielse i Finnmark i det aktuelle tidsrom, så jeg vil heller anta at de giftet seg i Tsypnavolok. Ser i boka at deres sønn Anton Bernhof var født der 13-3-1884.

 

Min farfar Thoralf Schanche er forøvrig omtalt på side 53 i Morten Jentofts bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det om hjemmedåpen dåpen til Emma.

 

(Dagregister)

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Bysoknet i Vardø, Klokkerbok nr. 4 (1879-1887), Dagregister 1881, side 329.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-244

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227690435.jpg

 

Det var interessant i se hjemmedåpen til Emma dokumentert i Dagregisteret. Det er vel ikke ofte at en kan få slike kildehenvisninger til slektshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den samme Thor Thorsen i 1875 http://digitalarkive...&merk=3824#ovre

 

Det er jo den eneste Tore Toresen f.1853 i Dovre som så langt er å finne i Ft.1875. Jeg har foreløpig lagt til grunn at det kan være den samme. "Min" Thore Thoresen hadde en onkel som emigrerte til Tromsø på 1840-tallet og stiftet familie der. Hans enke og Thores søskenbarn bodde i Tromsø i 1875. Det er vel ikke utenkelig at dette eventuelt kan ha vært medvirkende til at Thore tok ranselen fatt og også søkte et nytt liv nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen vielse i Finnmark i det aktuelle tidsrom, så jeg vil heller anta at de giftet seg i Tsypnavolok. Ser i boka at deres sønn Anton Bernhof var født der 13-3-1884.

 

Min farfar Thoralf Schanche er forøvrig omtalt på side 53 i Morten Jentofts bok.

 

Det var interessant å høre om din forbindelse til Kola, Tsypnavolok og Varanger. Er din far lille Leif?

 

Kan du noe om hva som finnes av kilder/kirkebøker som inneholder de norske og finsknorske (lutheranerne) på Vest-Murman, hvor de finnes og hvordan man går frem for eventuelt å få en tatt en titt i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda lille Leif er min far og blir 96 år i september, født i Tsypnavolok, men døpt i Steinkjer 1 år senere. Hans foreldre giftet seg i Murmansk kirke 1-8-1909 (ringen sitter på min finger), men noen kilder for dette har jeg ikke bortsett fra de muntlige. Thoralf døde i 1945, så han fikk jeg aldri møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.