Gå til innhold
Arkivverket

Røros: Hvor finner jeg skiftet 1742 etter Ole Olsen Trønnes (Grådal)?


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Dette temaet har ligget på DIS-forum en ukes tid uten at jeg har fått noe svar på mitt spørsmål:

 

Ole Olsen Trønnes, innført i kirkebok for Røros som begravet 26/11-1741 ved Flaa kirke i en alder av 61 ½ år.

 

Han fikk i 1707 bygselsseddel på Ørklingedalslåttene beliggende i Dalsbygden Annex i Tolga prestegjeld, og ble rydningsmann der. Gården ble kalt Grådalen. I 1726 kjøpte han odelsgården Ryen (Lille) av Elisabet Thomasdatter, enken etter Henrik Pettersen Stricher (finnes i panteboka). Ole Olsen Grådal eller Trønnes kjøpte videre gård nr 55 i Kirkegata på Røros (Rørosboka 4 side 34).

 

I Rørosboka 3 under Grådalen østre fortelles det at skiftet etter Ole Olsen Grådal ble påbegynt 23/3-1742, boets eiendeler ble verdsatt til 876-1-15, etter fradrag av gjeld og skiftekostnader ble det igjen 779-1-5.

 

Mitt spørsmål er: Hvor finner jeg dette skiftet? Det foreligger tre muligheter.

 

Bergretten (han hadde hus på Røros) – finnes ikke der.

 

Gauldal Sorenskriveri, som gården Ryen hørte inn under -der finnes det knapt skifter for 1740-årene.

 

Solør og Østerdalen, som Grådalen hørte inn under - jeg har ikke funnet noe der.

 

Skiftet 1786 etter sønnen Ole Olsen Grådal og skiftet 1754 etter dennes første kone Ingeborg Pedersdatter Kvipsdalen fant jeg under Østerdalen/Solør og Østerdalen. Gården Grådal kalles her Ørklingedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tydeligvis ingen som vet noe mer om dette skiftet i 1742, annet enn det som står under Grådalen østre i Rørosboka 3.

 

Ole Olsen Trønnes (Grådal) født ca 1679 og hans kone Berit Jonsdatter (fra Rya i Os) hadde datteren Sophia Olsdatter, gift 1743 med Michel Solandsen. Michel Solandsens enke Sophia Olsdatter ble begravet 4/12-1796 83 år gammel. Skiftet etter dem begge ble påbegynt 18/2-1797, de hadde ingen livsarvinger:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24720/143/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Ole Olsen Grådal født ca 1710, begravet 7/5-1786 76 år:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Østerdalen sorenskriveri, Skifteprotokoll 5 , 1784-1790, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25248/203/

 

Skiftet etter sistnevntes første kone Ingeborg Pedersdatter Kvipsdalen:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Solør og Østerdalen sorenskriveri, Skifteprotokoll 11 , 1753-1757, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25239/245/

 

Det tok tid å finne disse skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at manuskriptet til Rørosboka med underlagsmateriale, kildehenvisninger og -kopier oppbevares noe sted, f.eks. på Rørosmuseet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at manuskriptet til Rørosboka med underlagsmateriale, kildehenvisninger og -kopier oppbevares noe sted, f.eks. på Rørosmuseet?

 

Takk for ideen, det er nok noe jeg bør undersøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jeg av og til i tingprotokollene at det vises til skifter, spesielt der boet inneholder jordegods. Har du sett der?

 

Nei det har jeg ikke prøvd. Takk for tipset, Aud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan det være at manuskriptet til Rørosboka med underlagsmateriale, kildehenvisninger og -kopier oppbevares noe sted, f.eks. på Rørosmuseet?

 

I dagens utgave av Fjell-Ljom er det et leserinnlegg skrevet av en brorsønnesønn av en av dem som sto bak Rørosboka. Her refereres det til håndskrevne papirer etter arbeidet med gårdshistorien til Rørosboka, og han skriver at "Den håndskrevne gårdshistorien av Johan* Kvikne er overlevert Rørosmuseet."

 

* Det står Johan Kvikne i leserinnlegget, men det menes nok Olav Kvikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ga meg beskjed om dette leserinnlegget, Tore. Det kunne jo finnes en henvisning til kilde i disse håndskrevne papirerene eller et delvis referat av skiftet.

 

På den annen side er det vel et faktum at ikke alle skifter er innført i protokollene, men finnes og er tatt vare på på gårdene rundt omkring. Når det gjelder skifter under Gauldal fogderi, har jeg av og til sett at arvinger legger frem tidligere skiftebrev med dato og år - uten at jeg har kunnet finne dem i innført i en protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.