Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken krig?


Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er rette plassen å stille dette spørsmålet, men svaret kan definitivt hjelpe meg i slektsforskningen angående personen det gjelder.

 

Her siterer jeg fra Tysnes gards- og ættesoge 3 s. 440 om Engel Larsson Gripne, Skippervik (1781-1843) :

Engel var tambur ved bergenske bataljon på den tida han gifta seg (1810), og var truleg austpå i krigen

 

Er det Napoleonskrigen det er snakk om? (Er ganske kunnskapsløs om akkurat den), og på hvilken måte kan jeg bekrefte/avkrefte at han var "austpå"? Hvilke kilder må jeg gå til da mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok snakk om krigen med Sverige 1808-1809. Det Bergenhusiske Regiment deltok i dette feltoget og var vel involvert i ma. kampane ved Berby.

 

For å finna ut i kva grad dette stemmer er vel militærrullane rette staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre kjente slag fra 7-årskrigen.

 

Slaget ved Toverud 20. april 1808

Slaget ved Trangen 25. april 1808

Slaget ved Prestebakke 10. juni 1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører navnet Syvårskrigen tenker ikke jeg umiddelbart på tidsrommet 1807-1814. Det er vel krigen med Sverige 1808-1809 (og Napoleonskrigene) de overnevnte slagene er fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

 

Er det vanskelig å finne fram i militærrullene? Hva slags info finner man der?

Og var det bare ett såkalt bergensk kompani?

 

Har lite erfaring med den typen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dei militære rullene: http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Milit%C3%A6r_rulle

 

Desse rullene vart førte kompanivis. Av første innlegget ser eg at det gjeld Bergenske bataljon, som truleg var halvparten, åtte kompani av det eine bergenhusiske regimentet. Organiseringa av regimentet finst hos Ovenstad: http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Olai_Ovenstad - i det plansjeverket han laga over organiseringa av hæren frå 1628 til 1818 (sjå nedst).

 

Det beste er nok å besøke Riksarkivet i Oslo eller Statsarkivet i Bergen. Begge stadane vil truleg ha militære ruller frå denne tida, og personalet vil hjelpe deg til å finne rette kompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp. Er spent på om det er noe av interessant info å hente i disse militærrullene.

 

Men takket være linken din bladde jeg meg fram til en bok om tysnesinger i krig rundt 1814 (forhåptenligvis før 1810 og, da Engel var aktiv som tambur).

 

http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Bibliografi:Tysnesingane_med_bergenhusingane_mot_svensken_og_Kring_1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.