Gå til innhold
Arkivverket

Fenrik Ove i Jølster, tidlig 1700 - hvor kom han fra?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Joleik skriver et sted i Jølst at han var sunnmøring, men ikke noe mer. Men et sted (s. 70) kaller han fenrik Ove for; Ove Kristianson Fris. Noen som vet noe om dette? Jeg har skumlest hele boka, men ellers blir han jo bare kalt Ove Christian, Ove Kristianson o.l.. Jeg lurte egentlig på om dette var et ord som bare hadde sneket seg inn, og syns dette er veldig mystisk.

 

Fant en tråd et sted (mulig i gamle forumet) om at han starta karieren i Bergen og noen spekulasjoner om hvor han kunne komme fra, men dette med Fris har jeg bare sett nevnt dette ene stedet.

 

Må ta forbehold om at jeg bare har vært i slekt med denne mannen et par dager (som jeg har visst om), så det er vel mye jeg ikke har fått med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ovenstad:

 

Christian(sen), Owe. Også kalt Christensen. - Sersj. - Fenr. ved Bergenh. nasj, inf.regt. fra 1677. - Hans plassering ved komp. da er ikke funnet, men fra 1680 av stod han ved Søndfjordske komp. - Sek.ltn. fra 1703 ved samme komp. - Avtakket 23-6-1710 med 5 rdl. mdl. pens. av den norske kvesthuskasse.

 

Gift 1) på Jølster med Barbara Danielsdtr. Bugge, datter av sogneprest til Jølster Daniel Bugge og Maren Finde. - 2) 1-9-1711 i Graven sogn med Torborg Christoffersdtr. Morgenstierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Carsten. Ja, han og Barbara er forfedrene mine.

 

Det er ikke noen som har Jølst som kan sjekke s. 70 og si hva det mener? Jeg har sett andre ting som ser ut som trykkfeil i boka, så jeg tar ingen ting for gitt. Slik det står ser det ut som Joleik har gitt han etternavnet Fris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe som tyder på at Ove Christiansen var fra Sunnmøre. Det som Joleik skriver er bygd på misforståelser. "Friis" er fra kirkestoleboken, og er en forkortelse for begravelse i "Friisted i kirken".

 

Ove Christiansen vokste opp på Bergenhus festning, og var plassert som oppasser for kommandanten. Det tyder på gode forbindelser. Fungerende kommandant het Christian Nielsen (Holberg), og han skal ha fått et barn utenfor ekteskap i Nordfjord i 1653. Jeg har gjettet på at Ove er dette barnet, men jeg har ikke greid å bevise det. Men det vi vet er at Ove Christiansen etter hvert ble offiser i Christian Holbergs kompani (Sunnfjordske), og at han drog til Jølster og giftet seg med Søfren Munthes stedatter. Søfren Munthe var onkel til Christian Holbergs kone.

 

Ludvig Holberg har en gang skrevet hvor mange søsken han hadde, og det var langt flere enn de som var født i ekteskapet til Christian Holberg. Kanskje Ove var en av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, der var det jeg hadde lest før ja! Da har jeg oppklart det som forvirra meg, det var ikke en forkortelse som umiddelbart slo meg... Da lært jeg noe nytt. Det er jo ikke så viktig å få vite hvem som er foreldrene, men greit med den bakgrunn som kan skaffes. Interessante forbindelser du nevner. Dette skal jeg merke meg. Da er "mysteriet" på s. 70 løst i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.