Gå til innhold
Arkivverket

Sletting av vedlegg referert i innlegg på forumet


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Forhåpentligvis har ikke dette blitt spurt før (ett lite søk ga ingen treff), men I dette temaet snakket vi om vedlegg og opplasting av filer. I den sammenhengen så skulle det vært interessant og vist hva som skjer med vedlegg i enkeltinnlegg dersom jeg sletter vedlegg fra "Administrer vedlegg" fanen i kontrollpanelet. Det er ikke noe umiddelbart problem for meg ennå; men totalkvoten på 25MB er ganske lav, og jeg kan tenke meg at det kommer en dag da denne kvoten er oppbrukt. Så da er spørsmålet; hvis jeg sletter vedlegg fra kontrollpanelet vil dette vedlegget da også slettes fra de innleggene der dette vedlegget er referert? I det gamle forumet ble vedlegg liggende og jeg håper dette er tilfellet her også. Det ville vært synd om vedlegg forsvant bare fordi den som la til vedlegget er tvunget til og slette dette pga. vedleggskvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og lenker Anne-Lise. Ja, det håper jeg virkelig Digitalarkivet retter på. Vedleggene er jo manger ganger vesentlige for innlegget/innleggene de er referert i, så det er synd hvis disse etterhvert blir borte.

 

Jeg tenker kanskje høyt,men en måte er kanskje og gi brukere mer lagringsplass basert på hvor lenge de har vært medlem av forumet eller basert på hvor mange innlegg de har laget. Medlemmer (og da særlig veldig aktive medlemmer) har vel en tendens til og opparbeide seg en vedleggssamling over tid og hvis man etter hvert øker vedleggskvoten så er det kanskje mindre sjanse for at disse ser det nødvendig og slette vedlegg for og frigjøre plass til nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er en mulighet? Behovet for å legge inn vedlegg er forskjellig og noe av den totalt tilgjengelige lagringsplassen kan kanskje differensieres.

 

Én gang jeg la inn vedlegg i en tråd (om svenske kilder), ba jeg trådstarter om å lagre vedlegget på sin maskin fordi jeg kom til å slette det ene (av flere vedlegg). Kanskje jeg må huske å be om det i hvert innlegg jeg legger inn vedlegg i heretter, for ellers blir det jo en svær ryddejobb senere å velge hvilke vedlegg jeg på grunn av plassmangel er tvunget til å slette og hvilke jeg ikke synes jeg kan ta bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det gamle forumet var det ikke, etter det jeg husker, noen vedleggskvote i det hele tatt. Der bare lastet man opp vedlegg og det ble liggende permanent i temaet. Behovet for og være konservativ med lagringsplass er kanskje større på det nye forumet.

 

Jeg liker forslaget ditt om og si ifra i temaet dersom man planlegger og slette ett vedlegg (med mindre det er ett verdiløst vedlegg sett i slektssammenheng; for eksempel skjermbilder man kan regenerere dersom det skulle bli nødvendig); ihvertfall til problemstillingen evntuelt løses fra Arkivverkets side. Man kan jo for øvrig, som du sier, laste ned vedlegg som er viktige for en; men jeg synes likevel vedlegget burde kunne ligge i temaet det er referert i.

 

Problemstillingen er i bunn og grunn kanskje veldig lik den vi har med muligheten til og redigere innlegg lenge etter at de er opprettet. Hvis man redigerer innlegg og sletter viktige vedlegg så er det etterhvert fare for integriteten i temaet. Men den problemstillingen har vi snakket om før så jeg skal ikke rive opp i den igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rettet nå det forrige innlegget mitt fire ganger før jeg var fornøyd med det språklig, så jeg er glad den muligheten finnes. :) Jeg tror imidlertid ikke alle er klar over at vedlegget slettes når de 'rydder' i 'Administrer vedlegg' og at de ikke vet at de har fjernet det fra tråden. Kanskje vedleggene kunne flyttes til et felles lagringssted etter en stund, som sikrer dem bedre enn at de blir liggende hos den enkelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rettet nå det forrige innlegget mitt fire ganger før jeg var fornøyd med det språklig, så jeg er glad den muligheten finnes.

Jo jeg skjønner det og er helt enig! :D Jeg gjør akkurat det samme; det er ofte jeg retter på formuleringer, skrivefeil og andre små elementer jeg overså da jeg først postet innlegget. Men og skulle kunne rette eller slette hele innlegget lenge etter at det er laget og etter at flere andre meddebattanter har svart i temaet blir litt feil synes jeg. Men som sagt; denne diskusjonen er gammel og folk er uenige og det er helt greit! :)

 

Jeg tror imidlertid ikke alle er klar over at vedlegget slettes når de 'rydder' i 'Administrer vedlegg' og at de ikke vet at de har fjernet det fra tråden. Kanskje vedleggene kunne flyttes til et felles lagringssted etter en stund, som sikrer dem bedre enn at de blir liggende hos den enkelte?

Ja, jeg tror heller ikke alle vet det. Jeg har vært medlem siden februar 2011 og de to temaene du lenket til ovenfor gikk meg helt forbi og jeg var faktisk heller ikke klar over at vedleggene ble slettet fra innlegget (dog jeg hadde mistanker om at det dessverre var slik). Takk ihvertfall for oppklaringen; da vet ihvertfall jeg det. La oss håpe at meldingen når andre også og at Digitalarkivet kanskje en gang i fremtiden kommer opp med en tilfredsstillende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.