Gå til innhold
Arkivverket

Barna til Peder Finde og Barbara Nitter, hvem er sikre/usikre? Førde tidlig 1600


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Yngve Nedrebø nevner i en tråd et det er usikkerhet om barna til Peder Jørgensen Finde og Barbara Nitter. Min ane er Maren Pedersdatter Finde (f. 1640), er hun en av de sikre? Jeg lurer også på hva slags informasjon man kan finne i bøkene om slekten Nitter (Claus W. K. Nitters store verk om Nitterslekten 1568-1968). Er dette bøker som vil være nyttige for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad BB Førde her representerer det sikre, så er Maren der oppført som dotter av Peder Jørgensen Finde og Barbara Henriksdotter Nitter. Det er ikkje oppført noko fødselsår, men Peder Jørgensen Finde giftar seg 2. gong i 1650.

 

Maren skal i følge BB Førde vere gift 1. g. med Daniel Bugge, 2. g. med Jakob Hirsch, 3. g. med Søren Munthe, alle sokneprestar i Jølster. Men det visste du sikkkert.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne informasjonen hadde eg Egil. Det ser ut til å vere semje om Maren etter det eg har sett, men eg anar jo ikkje kva kildene er på dette. Om fødselsåret til Maren er 1640 må ho jo vere sikker. Dette er min lekk til Benkestok om eg ikkje tek feil, så her gjeld det å ha alle fakta rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Finde's andre ektemann het Jacob Mortensen Masch (død 1678), sokneprest i Jølster 1676-1678.

 

Det er ikke grunn til å tvile på at Maren var datter av Barbra Henriksdatter: Hun kalte sin eldste datter Barbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det Yngve, stoler på at du har oversikta, men kva slag kilder er det som finst? Og kan du fortelle noko om desse Nitter-bøkene? Vil eg ha nytte/glede av dei (om dei er mogeleg å få tak i)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken om Nitter-slekten gir en del opplysninger om de eldste slektsleddene, men ikke noe særlig om Barbra Henriksdatter Nitter, g.m. Peder Jørgensen Finde. Statsarkivet i Bergen har kopi av de to bindene av denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den informasjonen Yngve, veldig glad for at det er noen som har full oversikt over dette feltet. Trenger nok mer hjelp fra deg sånn etter hvert. Nå forsvinner jeg i en måned til det store utland. Det blir hardt å klare seg uten Jølst så lenge! Syns boka var veldig snodig sånn med det samme, men nå elsker jeg den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.