Gå til innhold
Arkivverket

Margrethe Johansdatter Grøn


Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Hans Pedersen Klæboe og hans kone Margrethe Johansdatter Grøn på Vikholmen i Nesna 20 mars 1720, og en rekke barn nevnes (4 sønner og 4 døtre; i tillegg nevnes tre barn i Frode Holthes slektsdatabase). Samtidig skriver Alan Hutchinson (i Disse tider - Disse skikker, s. 98 og s. 188) at Margrete Grøn var gift med kremmeren Ole Nilsen, som var svigerfar til Ole Arntsen Storch; sistnevnte var gift med Synnøve Olsdatter Grøn (dette ekteskapet omtales også av Wilhelmine Brandt i Slægten Benkestok). Hutchinson nevner bl.a. at i 1707 stevnet enken Margrete Grøn Ole Olsen Værangen for gjeld til sin avdøde mann.

 

For å få dette til å stemme med skiftet på Vikholmen i 1720, kan jeg tenke meg at Margrethe Johansdatter Grøn har vært gift to ganger. Hun ble først gift med enkemannen Ole Nielsen (Storch) en gang mellom 1670 og 1680, og fra dette ekteskapet kjenner jeg bare datteren Synnøve Olsdatter Grøn (en av mine og mange andres aner). Så blir hun enke en gang mellom 1700 og 1707, og så blir hun oppattgift med Hans Pedersen Klæboe en gang før 1719, som skal være hans dødsår.

 

Dette forutsetter imidlertid at Hans Pedersen Klæboe må ha blitt enkemann sist på 1600-tallet eller forholdsvis tidlig på 1700-tallet. Dette har jeg ikke bevis for, men det virker rimelig at kremmerenken Margrethe Grøn er blitt gjengiftet innenfor handelspatrisiatet på Helgeland. Min hypotese innebærer også at barna som nevnes i skiftet etter Hans Pedersen Klæboe er Margrethe Grøn sine stebarn. Jeg må tilstå at jeg finner det vanskelig å tenke meg at det har vært to kvinner som begge hadde navnet Margrethe Grøn på Nord-Helgeland på denne tiden.

 

Er det noen som sitter med opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte denne tankegangen? Jeg er særlig interessert i navn og opphav til en mulig første kone til Hans Klæboe.

 

Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke utelukke den muligheten at det dreier seg om to forskjellige Margrethe Grøn. Skiftet fra 1720 gjelder både Hans Pedersen Klæboe og Margrethe Johansdatter Grøn. Barna er angitt som deres "sammen aflede børn". Margrethes barn fra et eventuelt tidligere ekteskap med Ole Nilsen Storch (Synnøve Olsdatter Grøn), burde i så fall også vært nevnt.

I så fall er spørsmålet om Hans Klæboes første (og siste) kone allerede besvart.

 

Når det gjelder forholdet Ole Nilsen Storch/Margrethe Grøn, har jeg kun opplysninger via sekundærkilder og kan ikke dokumentere deres eksistens nærmere, heller ikke en opplysningen om at denne Margrethe Grøn døde i 1712 og ble begravet 06.02.1712 (kanskje i Trondheim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Geir. Ditt sitat fra skiftet fra 1720 er overbevisende. Siden det må ha vært to kvinner ved navn Margrethe Grøn (Hutchinsons henvisning til tingboken fra 1707 overbeviser meg også!) er det vel mulig at de har vært i slekt. Er det noen som har gjort seg tanker om dette?

 

Hvilken sekundærkilde nevner at en Margethe Grøn døde i 1712?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sekundærkilde nevner at en Margethe Grøn døde i 1712?

 

Jeg har fått det via en person som henviste til Per Braseth, "P.A.slekt". Jeg har ikke sett denne kilden.

Videre har vi denne slektssiden som har fått med begge Margrethe Grøn, og som oppgir henne døde i 1715: http://www.nermo.org/slekt/index/ind0823.html

Jeg skulle gjerne visst hvor disse opplysningene opprinnelig stammer fra, og om de i det hele tatt kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. For kanskje 25-30 år siden var jeg en gang på Statsarkivet i Trondheim og der så jeg etter folk ved navn Grøn i Hornemanns stamtavler. Det var visst noe der, men på den tiden var jeg interessert i å finne opphavet til Synnøve Olsdatter Grøn, og jeg fikk hverken vett eller forstand av det jeg leste. Noen grener av slekten finner man på Nord-Helgeland (som er mitt kjerneområde); bl.a. var det visst en Erich Grøn som hadde en datter som ble gift med Jon Gundersen i Meløy i 1747.

 

Igjen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å få noe ut av skiftet etter Synneve Olsdatter Storch som var 29.juli 1750:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24847/179/?size=full&mode=0

 

Jeg har henne i slektsprogrammet mitt som mor til Johanna Olsdatter Storch, som var gift med Ole Hermandsen Norum(barnebarn av Herman Hansen Norum som igjen var bror av min

forfar Lars Hermandsen). Så jeg har ikke noe mer bakover på Synnøve, men kanskje kan det være opplysninger i skiftet som kan føre til noe. Mulig dette er sjekket tidligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.