Gå til innhold
Arkivverket

Sander Olsson Udbostad født ca 1743 død 23. juni 1793


Recommended Posts

Har lett meg grønn etter slektshistorikken til Sander Olsson Udbostad, tidl. Bjelland og Grindheim / Grindum prestegjeld. Iflg. kirkeboken ble han begravd 23. juni 1793 "50 år gammel", derav min antagelse om at han er født i 1743, men etterretteligheten den gang mht. fødselsår kunne nok variere en del. Det samme gjelder tidsrommet mellom dødsfall og begravelse i hvert fall i høyereliggende områder.

 

iflg. det jeg kan se var han gift 2 ganger. Den første hustruens navn er meg ukjent, men det kan ut i fra kirkeboken synes som at hans 2. ekteskap ble inngått i 1788 med Ana Aanensdatter.

 

1. Er det mulig å få opplyst navnene på hans hustruer, hans foreldre, hans fødested og hans barn i 1. og 2. ekteskap? Helt topp om det er mulig å få opplyst ætten hans enda lengre tilbake.

 

Jeg har en løs antagelse om at han i 1. ekteskap ble far til en av min slekts forfedre: Tolleiv (benevnt Tolli i folketellingen 1801) Sandersen Udbostad født 1770 død 1827 gift med Lisbet Jonasd født 1782 - død 17. okt. 1857.

 

2. Dersom Sander Olsson Udbostad ikke er far til Tolleiv Sandersen Udbostad, er det mulig å få opplyst hvem som da er hans far?

 

3. Forsåvidt gjelder Lisbet Jonasdatter, så er hun i kirkebokens dåpsnotering 1782 oppført med far Jonas Aagedal - morens navn ikke nevnt. Er det mulig å få opplysning om fødselsår / sted for Jonas Aagedal og navn på hans hustru, øvrige barn og hans foreldre. Evt. hans ætt lengre tilbake?

 

Forsåvidt gjelder Sander Olsson Udbostad kan tilføyes at jeg, etter å ha gått gjennom div. kirkebøker, foreløpig kun har funnet en med navnelikhet født det sammet året (1743) i dette distriktet; nemlig en Sanner Svendsen - Fladen gård i Vigmostad, men til tross for at man tydeligvis brukte skrivemåten Sander og Sanner om hverandre, er det jo ikke usannsynlig at det kun er tale om tilfeldig navnelikhet. (Hertil skal medgis at jeg ikke har gjennomgått alle kirkebøkene.)

 

Mvh.

Vidar Olsen

 

PS: Jeg venter i spenning, men holder ikke akkurat pusten! Har allerede fått en viss føling med at slik gransking tar tid, når man skal gjøre det grundig og etterrettelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi ser at personene som du spør om, er omtalt i Magnus Breilid: Grindheim, bd. 1, Gards- og ættesoge (1966), og vil anbefale deg å lese f.eks. s. 469.

 

Vi beklager sterkt den lange ventetiden. Det skyldes at vi ikke fikk automatisk varsel om nye innlegg i sommer. Dette er nå rettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.