Gå til innhold
Arkivverket

Manglande dødsfall i Fosnes i Nord-Trondelag


Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Ottar Carlsen Bakkerud f. 1773 flyttar i 1803 frå Hedmark til Sørvigen/Survika på Otterøya i Fosnes prestegjeld.

 

Utfordringa mi er at eg ikkje har funne ut når Ottar døydde.

 

Eg har ellers all informasjon som eg treng, det er berre dødsfallet som eg manglar.

 

Er det nokon som kjenner til når Ottar Carlsen Bakkerud døydde, evt. nokon som klarer å finne registreringa av dødsfallet.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meldinga Sigbjørn. Det vil nok sikkert vere rimeleg.

 

Utfordringa er likevel den same. Eg finn ikkje noko dødsregistrering.

 

Eg gløymde ein liten ting i det første innlegget. Ut frå dei opplysningane eg har, kan det vere at Ottar Carlsen Bakkerud flytta frå Sørvika, kanskje kring 1815-1820, men kor dei evt. reiste, det veit eg ikkje.

 

Det gjer det kanskje ikkje nødvendigvis noko lettare.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme mann som er omtalt som Otter Baardsen på Bacherud i 1801 ?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f1801&gardpostnr=9286&personpostnr=127672&merk=127672#ovre

 

Jeg finner en Otto Carlsen som innflytter til Fosnes i 1819, 46 år med kone Ingeborg Christophersdtr., de kommer fra Bedstaden ser det ut som

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2517&idx_id=2517&uid=ny&idx_side=-71

 

Finner også en Otto Carlsen død i 1824, 58 år gml. (passer ikke helt med alder)

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2517&idx_id=2517&uid=ny&idx_side=-34

 

Innflytting

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2517&idx_id=2517&uid=ny&idx_side=-71

 

Får ikke innflyttingslenken til å funke, men den finner du sikkert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Carsten.

 

Ja, det er rett familie du har funne i 1801 (eg veit ikkje kor Baardsen kjem frå, men reknar med at det må vere ein skrivefeil)

 

Interessant med innflyttinga igjen. Det betyr at det må vere rett at han flytta ut frå Fosnes, men også at han då kom tilbake. Bedestaden er det same som Beitstaden prestegjeld i Nord-Trøndelag.

 

Når det gjeld Otto Carlsen som du har funne død i 1824, så er det nok litt feil med alderen, men denne er også oppført som husmann, og når Ottar Carlsen kjem tilbake i 1829, så er han oppført som fabrikk....... (eit eller anna).

 

Det blir interessant å sjå kva spor som kan vere i Beitstaden.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei

Jeg svarer på denne selv om den er gammel;
 

Otto Carlsen fikk etter sigende hjelp av Hans Nielsen Hauge til å kjøpe Survigen/Sørvigen i 1804. Her ble det i 1807/08 søkt om og anlagt glassverk der Otto var medeier sammen med Antziøn og Hans Barlien.

 

Det finnes en "privat pengeseddel" utstedt av Otto Carlsen ved Survigen Glassverk i 1810, denne eies av vitenskapsmuseet i Trondheim.

Otto selger seg ut av Survigen (Til en Hildrum) og drar til Aasnæs glassverk (anlagt 1813) i Beitstaden  der han i 1813-1819 driver glassverket på vegne av eieren Vogelsang i Trondheim. Utdrag fra brevveksling mellom disse finnes i boka om Aasnæs Glassverk, Vogelsangs kopibok finnes vel på Statsarkivet i Trondheim (Tror jeg, er litt usikker her)

I 1819 reiser Otto tilbake til Survigen, det er usikkert om det er for å gjøre nye forsøk på glassverksdrift på Survigen, eller om det skyldes Vogelsangs økonomiske problemer og forsøk på salg av Aasnæs.

I 1821 brenner Survigen Glassverk og bygges aldri opp igjen.

Jeg har ikke kommet lenger i mine undersøkelser rundt Survigen Glassverk, men jobber med saken ;)

mvh

Bård Olsen

Endret av Bård Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet i 1824 kan jo godt være rett dødsfall, men feil alder hvis han har blitt "Husmand i Wikan under ???vog" så har han falt veldig i klasse siden han var brukseier noen år tidligere.

Hvis Survigen brant i 1821 som kildene sier kan det jo hende han mistet mye i den brannen og endte som fattig husmann....

Endret av Bård Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Svarer meg selv her, dødsfallet i 1824 er nok riktig Otter Carlsen. Fra Adresseavisen 1824.11.30;
"Som fraværende arving i boet efter afdøde Otter Carlsen af pladsen vigen under gaarden Bedsvog i Foesnes Præstegield er anmeldt en Søn, ved navn Carl Ottersen, der, efter de sidste efterretninger man har havt om han, skal opholde sig i Philadelphia i Nordamerica. Denne arving tilligemed boets debi- og creditorer indkaldes herved, for i lovlig tid at leditimere sig med det fornødne for undertegnende skifteforvalter. Nummedals Sorenskriveri Den 25de Octbr.1824 E.F.Hetting" Dette er vel den Carl som konfirmeres 1809 i Fosnes.

Siden denne tråden opprinnelig var tilknyttet Otter som Haugianer, så har Otter Carlsen skrevet dette i adresseavisen 1805.05.26;

"Blandt andre beskyldninger mod Hans Nielsen Hauge, har jeg ogsaa hørt denne; at han skal have overalt mig med flere, til at sælge vore gaarde og skaffe ham pengene til sin nytte, hvilket jeg haaber den veltænkende ei for hastig dømmer, men ønsker at det maatte undesøges saa sandheden kom for lyset; ei troe hver mand, men prøve manderne om de ere af gud ?, Joh. 1 Epist. 4 kap 1. Saaog ønsker jeg at enhver var bekiendt med Hans Hauges grund, saa tvilvles ei paa, at al mistanke bortfaldt, og derimod vil erfare dyd og virksomhed til landets og statens vel. Sørvigen, den 10de April 1805 Otter Carlsen."


mvh
Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.