Gå til innhold
Arkivverket

besteforeldre ? til skøyteløperen Alf Gjestvang - Skreia el Ø Toten


Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Her er iallfall info om Alv Gjestvang.

 

Alv Gjestvang (født 13. september 1937 i Østre Toten) er en norsk skøyteløper. Han har gått for Skreia IL, Oslo IL og Hamar IL. Gjestvang var gjennom en årrekke

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=Alf+Gjestvang+p%C3%A5+skreia+f%C3%B8dt&source=web&cd=1&ved=0CF8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fno.wikipedia.org%2Fwiki%2FAlv_Gjestvang&ei=FandT9e2H63T4QTqj7W8Cg&usg=AFQjCNG_0f-2V4IV0Ip4pdrONhuXqFG6pw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner via nb.no at han skal være forlovet rundt 29.06.1961 med Anne Lise Hage, Brøttum, begge p.t. Oslo. Har ikke funnet forlovelse i de tilgjengelige bøkene i Oslo. For Brøttum går ikke kirkebøkene så langt fram. Tenkte kanskje å finne hans fars navn der.

 

Men dette er kanskje personer som lever i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slekten bakover som er av interesse - men drropper det hele og sier takk for grei hjelp - og advarsel. ***mvh kse***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestvang-familien fikk laget en slektsbok for en mannsalder siden. Prøv biblioteksystemet.

 

Det er jo det som er problemet med "personvernet". Det finnes haugevis med offentlig informasjon. Når jeg leter etter folk, så er skattelister, folkeregister, google etc fullt av oplysninger som ikke gir personvern. Det offentlige går i mange tilfeller forran og brøyter veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er kanskje personer som lever i dag....

 

Det er jo det som er problemet med "personvernet". Det finnes haugevis med offentlig informasjon. Når jeg leter etter folk, så er skattelister, folkeregister, google etc fullt av oplysninger som ikke gir personvern. Det offentlige går i mange tilfeller forran og brøyter veg.

 

Det er en ganske utbredt misforståelse i dette forumet at man ikke skal omtale nålevende mennesker her.

Ordensreglene sier bare at "du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen."

 

Jeg tviler på om opplysninger om en nålevende persons besteforeldre slik det spørres etter her, vil såre, krenke eller skade en nålevende skøyteløper fra Toten, så spørsmålet må da være helt legitimt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tviler på om opplysninger om en nålevende persons besteforeldre slik det spørres etter her, vil såre, krenke eller skade

 

Og den lille tvilen du har, Tore, - bør være årsak til at man bør avholde seg fra å drøfte nålevende personer.

Det er jo nettopp i de marginale tilfellene, der vi uforvarende sprer personopplysninger, som vi synes må være greit, men IKKE ser rekkevidden av, - at vi risikerer å gå i baret.

I dette tilfellet tok det ikke lang tid før en ny navngitt (nålevende?) ledetråd dukket opp, som antakelig IKKE er like medie-eksponert som skøyteløperen.

For min egen del ville jeg ikke satt særlig pris på at en navngitt forhenværende forlovede brukes som brekkstang, i all offentlighet for å finne ut om relasjoner i slekta mi. Man gjør jo selvsagt ikke noe ulovelig, siden denne forlovelsen sannsynligvis var omtalt i datidens kjendismagasiner som ”NÅ” eller ”AKTUELT” for over 50 år siden.

Men jeg ville satt stor pris på om vedkommende som var ute etter disse opplysningene tok en kjapp telefon og kom med spørsmålet direkte, i stedet for å bli oppmerksom på via omveier at man er gjenstand for drøfting på Arkivverkets web-sider.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Iver Mosvold

 

Jeg er ikke uenig med deg i det du skriver - vi skal og må være forsiktige når vi kommer inn på nålevende personer. Men det kan virke som om mange automatisk setter foten ned og gir advarsler med en gang noen nevner en nålevende person, og da mener jeg man har misforstått.

 

I dette tilfellet mener jeg trådstarter IKKE har brutt med reglene ( - men svaret i innlegg nr.3 var kanskje på kanten).

 

Hvis alle bruker vanlig sunn fornuft, følger ordensreglene og trår varsomt, tror jeg nok ingen blir skadet, såret eller krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den lille tvilen du har, Tore, - bør være årsak til at man bør avholde seg fra å drøfte nålevende personer.

 

Det er jo nettopp i de marginale tilfellene, der vi uforvarende sprer personopplysninger, som vi synes må være greit, men IKKE ser rekkevidden av, - at vi risikerer å gå i baret.

 

I dette tilfellet tok det ikke lang tid før en ny navngitt (nålevende?) ledetråd dukket opp, som antakelig IKKE er like medie-eksponert som skøyteløperen.

 

For min egen del ville jeg ikke satt særlig pris på at en navngitt forhenværende forlovede brukes som brekkstang, i all offentlighet for å finne ut om relasjoner i slekta mi. Man gjør jo selvsagt ikke noe ulovelig, siden denne forlovelsen sannsynligvis var omtalt i datidens kjendismagasiner som ”NÅ” eller ”AKTUELT” for over 50 år siden.

 

Men jeg ville satt stor pris på om vedkommende som var ute etter disse opplysningene tok en kjapp telefon og kom med spørsmålet direkte, i stedet for å bli oppmerksom på via omveier at man er gjenstand for drøfting på Arkivverkets web-sider.

 

IM

Forhenværende? Anne Lise er godt kjent - i hvertfall fra lokale media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det bygdebok e l som kan vise dette ? *** mvh kse ***

 

Ja.

 

Skøyeløperens besteforeldre på farssiden er nevnt i slektsregisteret for gården Boksrud på s.192 i Totens bygdebok, bind IV (1984):

Frants Aleksandersen Gjestvang (født på Sulustad 1878, død 1963), gift 1897 med Maren Paulsdatter Taraldrud søndre (1873-1943). Frants' far Gustav Aleksander Kristiansen Gjestvang (1834-1905) fra Nordre Aske på Nes på Hedemarken ble i 1859 gift med eldste datter på en av Sulustad-gårdene i Totenvika og overtok gården etter sine svigerforeldre.

 

Skøyteløperens besteforeldre på morssiden er nevnt i slektsregisteret for gården Trogstad øvre nordre på s.275 i samme bind:

Martin Olsen Trogstad (1879-1946), gift 1910 med Magda Olsdatter Solberg fra Kolbu (1874-1951).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser forsøkte eg å avslutte debatten - men takk vere desse ildsjelene som er aktive her - har eg det eg trenger - når man kommer bakover på denne måten er det mulig å bla i kirekebøker - folketellinger mv..

Det å finne røtter for f.eks amerikanere - er nesten det gildeste eg opplever gjennom denne hobbyen - hadde vært liten mulighet om man bare studerer egen slekt. Med mine 70000 i fila særlig fra Indre Agder - Telemark har eg hjelpt mange.

Til slutt vil eg si - vi har trafikkpoliti som tar seg av det som skjer i biltrafikken - men en må vel kanskje finne seg i at vi passer på hverandre her i forumet - kanskje jeg bør skjerpe meg og se om jeg kan irettesette noen som er på ville veir her. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.