Gå til innhold
Arkivverket

Søke etter slektning som ble drept i finland i siste halvdel antagelig av 1800 tallet


Terje K Pedersen
 Del

Recommended Posts

Fikk denne mailen av en slektning og har tenkt å jobbe litt med dette framover. Noen som har tips på hvordan jeg søker i Finland? Han skal iflg familiehistorien ha blitt knivstukket og drept ifbm et ran el. Jeg har ikke sett etter denne delen av slekta enda men er rimelig sikker på at han er født i Fredrikstad området. Tenkte det er greit med tips før jeg søker på alle rare steder :-)

 

Gunder Olsen. Født 1841. Han står oppført som sagmester. Han kommer fra Tune. I Tune lå Norges største sagbruk.Det å jobbe på sagbruk lå sikkert i slekta hans.Det var en meget stor arbeidsplass. Mange fra dette distriktet flyttet til USA.

Der finnes i dag nord amerikas største sagbruk (Minesota?) -utviklet med kompetanse fra nettopp Solli sagi Tune. Sagbrukseier Gudzight- eller hvordan det nå skrives- kom fra Drammen. bygget først opp et sagbruk i Fredrikstad . Deretter dro han til Finland og bygget opp et sagbruk der . Det heter nå Enso- eller noe slikt og har forgreninger også til Norge -tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette:

Stora Enso er et finsk-svensk selskap og verdens nest største skogsindustrikonsern. Det har sete i Helsingfors. Selskapet oppstod gjennom en fusjon mellom Finlands største skogsindustrikonsern Enso-Gutzeit Oy og det svenske selskapet STORA i 1998. Enso-Gutzeit Oy var opprinnelig et norsk selskap, grunnlagt av Wilhelm Gutzeit, halvbror av industrimannen Benjamin Wegner, i Norge som W. Gutzeit & Co. Sønnen Hans Gutzeit flyttet selskapet til Finland.

Stora Enso hadde i 2003 45 000 ansatte i 40 land, og solgte trevarer for over 100 milliarder kroner.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=Enso-+finland&source=web&cd=5&ved=0CG4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fno.wikipedia.org%2Fwiki%2FStora_Enso&ei=dhPfT9WFM4Sk4AT-qODPCg&usg=AFQjCNGO615hAynsXZ_LNOj5iy3keKfqqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet litt i filene min i dag og ser at en herre i min familie druknet i denne perioden og han har rette navnet men ikke rette fødslesår. Skiller 9 år ca i mellom. Det som er merkelig er at hans innføring ifbm dødsregistreringen ikker er nummeret men ligger mellom nr 42 og 43 i kirkeboken. Hvor er det slik tro?. Ligger det noe mer enn et uhell bak? Personlig tragedie som er pyntet på for ettertiden??? Ville spekulasjoner .. Mine data er sjekket mange ganger uten å finn feil så jeg er 98% sikker på at de stemmer

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060905010437.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er merkelig er at hans innføring ifbm dødsregistreringen ikker er nummeret men ligger mellom nr 42 og 43 i kirkeboken. Hvor er det slik tro?. Ligger det noe mer enn et uhell bak? Personlig tragedie som er pyntet på for ettertiden??? Ville spekulasjoner ..

 

Det er en helt udramatisk grunn til at han ikke er tildelt et nummer på denne kirkeboksiden; han er innført som død i det sognet der han var hjemmehørende, mens begravelsen skjedde i et annet sogn, nemlig i Glemmen (eller "Glemminge" som det står i rubrikken for begravelsesdatoen). Dette ser man ofte i kirkebøkene.

 

Her er forresten begravelsesinnførselen i kirkeboken for Glemmen - se nr.50 blant Mandkjøn her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4756&idx_id=4756&uid=ny&idx_side=-31 (Glemmen, Ministerialbok nr. 12 (1878-1973), Døde og begravede 1882, side 27). I anmerkningsrubrikken står det "Anmeldt af Lensmanden som forsvundet 24/3 og fundet drivende i Vesterelven 23/6".

 

Når det gjelder østfoldinger som utvandret til Finland for å arbeide i skog- og sagbruksindustrien der, kan det jo nevnes at den tidligere finske presidenten og vinneren av Nobels Fredspris, Martti Ahtisaari, er sønnesønns sønnesønn av Adolf Olaus Jacobsen fra Tistedalen ved Halden, som sammen med sin sønn Julius Marenius Adolfsen utvandret til Finland i 1872 for å arbeide hos Hans Gutzeit i dennes sagbruksindustri i Kotka. Familien Adolfsen i Finland endret sitt slektsnavn til det mer finskklingende Ahtisaari i 1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.