Gå til innhold
Arkivverket

Brite Ornolvdotter på Veiteberg, omtalt i trolldomssak 1644, Jølster


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

1644 kona til Olav Ellingson [Veiteberg] eitte Brite. Og kona til Knut husmann (er nemnde i ei trolldomssak) s. 208 i Jølst, av Albert Joleik.

 

Finnes det noe mer informasjon om dette noe sted? Han nevner også saken mot Brite Mordsdotter Veiteberg som ble beskyldt for trolldom (og dømt) i 1664. Dette er også interessant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok 1664-saken som også er ført som 1644 i "Soga um Jølst". Saken fra 1664 gjelder Breim, og er å finne i Riksarkivet.

 

Brite Ornolvsdatter levde til 1702, og var da angivelig 93 år gammel. Farsnavnet hennes er i 1698 skrevet "Arnoldtz Datter". Hun var rimeligvis fra Breim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at bare Brite Mordsdotter var involvert? Har fått med meg at det skjedde på Breim ja, men forsto det slik at Joleik mente at den trolldomsdømte Brite var fra Veiteberg, men tjente i Breim? Ser også at flere skriver at ingen vet hvem foreldrene var, men det var vel en Mord i riktig alder på Veiteberg da? Ser også at hun noen steder blir kalt Urteberg, regner med det er en feil som har spredd seg. Så i en masteroppgave at Daniel Bugge hadde vært involvert, det hadde vært interessant å få vite mer om det. Hvordan skal jeg gå fram da? Må jeg betale for kopier fra Riksarkivet? Det er vel ellers tvilsomt om jeg klarer å lese originalteksten, så jeg får håpe den finnes i transkribert utgave, så jo slik ut i den masteroppgaven (som jeg har lagra, men ikke lest ennå).

 

Ellers har jeg jo lagt merke til at Joleik ikke alltid han har oversikt over personene. Og så har han jo den sjarmerende vanen med å stave navnet ulikt flere ganger på samme side. Men Jølst er jo en gullgruve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brite Mordsdatter var fra Veiteberg, men tjente på Kapperstad i Breim, og ble gravid med sitt søskenebarn, som var sønn i huset.

 

Urteberg er feillesing av Vedeberg. Denne saken er skrevet av, sammen med alle andre hekseprosesser i Norge. Det er gitt opplysninger om samlingen her: http://www.edd.uio.no/ikos/heksearkiv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.