Gå til innhold
Arkivverket

Morten Bryneldsen/Brynildsen/Brønildsen - Oppslag i Brodahl: Trøndersk personalhistorie


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

# 100 Jeg har ham notert som gift med Maren Jacobsdatter Borch, datter av Jacob Laugesøn Borch og Sara Pedersdatter Blix.....

 

VIG. 23/11 1712 i Hadsel sogn.
"A° 1712 d 14 Septembris Trolofvet
hæderværdig Hr Niels Mortenß Veróe
med Demojs: Maren Borch.
Caútionister effter forordningen ex 1695 ere únderschrevne
Borch Giert Janßen
Æctevied d 23 Novemb. A° út supra".

 

Han bør være identisk med:

 

DÖD. före 1731 i Hadsel sogn. (skifte 14/7 1731)
I skifte efter Bernt Mortenß: Stochmarchen, Ulfóe fierding, nämns
efterlatte enche Lisbeth Johannesdatter, sal. mandz bórn, Morten
30 år, Erich 28 år og Niels 24 år, med den efterlatte enche
Johannes 10 år, Bernt 7½ år, 2 dóttrer med den fórste kone, Ane
Margrethe gift med Anders Mortenß Houkland, Margrethe 20 år so er
i Mæfiorden i Senniens Fógderie, hos sin farbroder Hr Niels
Mortenß
:, samt 1 datter med denne efterladne enche, Karen.
Enchens datter Randi Pedersdatter arfstod efter Sl: Peder Nielß:
Sóerland.

Skifteprotokoll HF1982 1710-46 p.105
 

 

Han kan ha vært gift før og for den del etter dette også, men det har jeg ingen informasjon om.....
 

Endret av lars_ski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en mistanke til at det er samme Morten som er omtalt i skiftet under:

"7/1 1689, Morten Brynildsens avdøde mor Guri Mortensdatter. Morten og broren Arne var arvinger. Skifte etter faren Brynil Arnsøn 7/2 1674 hadde gitt moren 194 rdr i gård og løsøre, brandt ved bybranden. Moren hadde bodd hos Morten i 6 år og han overtok arv og gjeld med Arnes samtykke. Arnes svigersønn var Johan Erichsen."

"15/11 1687 i Johan Thulins før iboende gård hvor død efter Anders Jonsen Findegaard såvidt ikke før registrert og vurdert. Enken Maren Hansdatter (som efter moster hadde fått et speil). Laugverge Claus Clausen Holst og tilstede også Steffen Steffensen og Morten Brynildsen. Sønn Jon 8 år 2615-1554, samt uvisse fordringer 415 vesentlig efter Ole Hansen Nysted efter hvem han hadde kjøpt borgerleiet Liland i ofoten. Liland 2 våger fisk med bygsel, leiet samme sted, Wold samme sted, Sanden i Senja, Handelshuset på Andenes, jekt og jekt under bygging... Nevnes Margrethe Arentzdatters arv efter far Aren Brynildsen skifte 30/10 1674 (forsvunnet (skiftet)) og mor Marta Jonsdatter 19/2 1672 348 rdr."

 

"19/2 1672 Arent Brønneldsens afdøde qvinde Marta Jonsdatter. Datter Margrethe på 6 år. 120-40 Rd."

 

3/4 1691 Avdød Jon Kieldsen. Enke Karen Pedersdatter (som i tidligere ekteskap med avdød Hans Andersen Scuensche (Svenske?) hadde datteren Birgitte). Avdødes arvinger var halvsøsken og deres barn: Sl Anders Joensen sønn Joen Andersen (se 2. bd. 15/11 1687), Hans Joensen Findvergård i Nordland, Anne Jonsdatter gift med Steffen Steffensen Medelfart og Margrethe Arentzdatter gift med Johan Erichsen. Hun var datter av avdøde Arent Brynildsen efter hvem det var skifte etter 30/10 1674, og Martha el Margrethe Joensdatter efter hvem skifte var 19/2 1672 (ikke oppbevart). Enkens laugverge Christen Poulsen. Efter avdødes forrige hustru Barbra Mortensdatter i hennes ekteskap med Christopher Einersen (skifte 4/2 1668 efter ham) var det følgende barn som krevde farsarv med brorlodd 14 Rd.: Birgitte gift med Joen Ellingsen, Anne gift med Peder Johansen, Christen visstnok i København og Margrethe som tjente i København. Skifte efter Barbra ble holdt 16/4 1681, 3 dager før storbranden og brorlodden ble anslått til 62 Rd. som ikke var utbetalt. Deres krav ble avslått som foreldet. Hans Arentzens morsarv 7-2-6 henstod i boet (bror av ovennevnte Margrethe). Bygård 250, leiet Bremnes i Vesterålen 40, hus på Levanger 8 og jekteredskap, brutto 778, netto 391 Rd. (Se NST 10 side 302).

 

13/3 1696 avdød Johan Erichsen Nordfahr. Enke Margrethe Arensdatter. Barn: Mallena. Hadde tilhold i Stamsund. 149-ca 300 Rd.

 

Jeg har notert at denne Arent Brynildsen var nordlandshandler og hadde Borgerleiet Stokmarknes, Vesterålen. Problemet er at jeg ikke klarer å finne igjen kilden for dette. Dersom det stemmer kan det forklare hvorfor sønnen til Morten Brynildsen, Bernt Mortensen (Borch?) var kremmer i Stokmarknes på begynnelsen av 1700-tallet.

 

Her er nok kilden din for at Arent eide Stokmarknes: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650146.jpg Publisert 1678, da høres det litt rart at skiftet etter hans skal ha vært i 1674..

i 1703 pantsetter Bernt Mortensen Borch? Storkmarknes for nøyaktig samme sum. http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20228&uid=ny&idx_side=-90

 

Jeg er litt forvirra over brorskapet mellom Morten Brynildsen og Arent Brynildsen.

 

At de var brødre ser ikke ut til å være noen tvil om, men at Arent døde rundt 1674 synes å virke litt snodig. I koppskatten Trondheim 1690 nevnes i husstanden til Mortten Brynhildsen foruten hustru og 3 barn over 16 år (hvorav den ene er Niels Mortensen som går på Latinskolen) og to tjenestefolk, en Broder Aren? Brynenelsen, Hans gamle broder fattig.

 

Jeg oppfatter det som usikkert om fornavnet hans er Aren, men dersom det ikke er den før nevnte Arent Brynildsen med borgerleie på Stokmarknes, hvem er da den fattige broren som nevnes i 1690?

 

Om jeg leser Koppskatten for 1692, Trondheim rett, så betaler Maartten Brynildsen for seg, hustru, to sønner og tre tjenestefolk.

https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/KoppskattTrondheim1692#5935435379083089010

 

Edit: det er vel delvis besvart i http://forum.arkivverket.no/topic/185066-skifte-etter-christopher-nielsen-gr%C3%B8nbech-nordland-dat-12-oktober-1771-og-annet-rundt-gr%C3%B8nbech-familiene-i-trondheim-og-hadsel/page-44#entry1601392 hvor det også antydes at han ikke kan ha dødd i 1674. Det er vel mest sannsynlig han døde i/etter 1690 men før 1692.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 23 , 1702-1703, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31339/75/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430350711.jpg
Likeledes læst og bekyndt Anne sl: Morten Brynildsens skiødebref, till hr Hendrich Hornemand udgifuet paa hendes gaard og waninger her i byen Dat: 13 Juny Anno 1702
 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2a, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650867.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20228&uid=ny&idx_side=-66

Underskrevet Anne Nilsdatter sl: Morten Brynildsen med laugverge Laurs With

 

Unektelig pussig at ingen av de antatte sønnene til Morten Brynildsen er nevnt her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vil tilbake til side 1 og skifte etter Aleth Pedersdatter 14.04.1728. Hun var gift med Jens Olsen Grøn som var skipper på Ballstad i Buksnes, men hvor var skiftet etter henne? Skulle gjerne ha sett det. Ser ut som om det var i Trondheiim, men finner det ikke på Digiotalarkivet. Protokollen for Lofoten mangler for dette året, og for årene før og etter. Hvor er opplysningene fra dette skiftet hentet fra? Forsker for venninne med datteren Alet Jensdatter Grøn som formor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 104 Prøv i Trondheim:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 10 (3A 0010), 1725-1733, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register. Løsregister som er innlagt i boken.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25086/119/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203440701.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne lenken. Merkelig at jeg ikke fant Aleth Pedersdatter under bokstaven A i registeret. Lurer ogst på hvordan

ektemannen Jens Olsen har fått Grøn til etternavn, siden han ikke het det ved  giftermålet i Trondheim domkirke 01.02.

1698(får ikke til å legge  lenke på pc-en her å, og bruker venninnes pc).Det samme gjelder ved datter Anes dåp 28.10.

1705. Mulig jeg burde staret eget emne med Jens Olsen Grøn og kona

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et intereessant svar, og jeg tror at teorien om Jens Olsen Grøns opphav har kan være riktig. Problemet er jo å få endelig bevis her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 108 Nettopp! Det kreves at det graves i kilder. Dessverre ser det jo ut som om alle hovedsaklig bruker tiden sin til å skrive av sekundærkilder i stedet for å grave i kildene, og da kommer vi aldri videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste muligheten jeg kan se akkurat nå er om det fantes en skifteregistrering  etter Ole Nilsen Selsøen som i en av debattene

det er lenke nevnes i tingbok i 1705. Hvis jeg forstå det riktig var han da død, og det nevnes noe om midler i boet. Da må man vel på Statsarkivet i Trondheim. Det kan ha vært en registrering, selv om det ikke var noe skifte. Der vil det kanskje kunne stå om en eventuell sønn Jens Olsen i Trondheim.En skiftedestinasjon etter Margrethe Grøn som døde i 1712, ville kanskje også gitt svar. Skal man lete  i Trondheim eller i Rødøy etter disse? Ser at skifter for 1711-1716 mangler for Trondheim

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Jeg tviler også på at det finnes skiftedokumenter. Det ser iallefall ikke ut til at det er noe å finne i arkivet etter Helgeland sorenskriveri.http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-08000000023288

 

Etter hva jeg husker så er det lite med skifter bevart i perioden hvor Margrethe Grøn døde. Finner man noe burde det kanskje være i noe rettergangsmateriale eller liknende. Jeg tror det er bevart auksjonsprotokoller for Trondheim by fra den tiden, ett oppslag der kan gi noen pekepinner dersom det ble holdt auksjon etter boet. Men det er litt opp og ned hva slags info man finner der. Er man heldig kan  f.eks "sønnen Jens Olsen" stå som kjøper av ting etc. 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#74

En ting til mens jeg husker det: Erich Berntsen Sandberg/Karen Jacobsdatter hadde en datter til dåp i Øksnes i 1740 som ikke står i Bø Bøkene. Hun het Elen og ble døpt 19 Jun 1740 i Øksnes kirke. Forutenom datteren Susanna er dette eneste datter jeg kjenner navnet på. Teoretisk sett kan jo dette være en oppkalling etter moren til Karen.....

http://www.arkivverk...71108630110.jpg 

 

 

 

En rettelse her: Av innførselen i kirkeboka for Øksnes fremgår det at Øksnespresten har forrettet i Malnes kirke i Bø og Elen er døpt der. Bopel Hovden som er nabogården til Malnes.

 

På Geni er Jacob Larsen Bie tillagt 2 brødre: Peder Larsson Bie, d. Hareid, M&R, 1717 og Just Larsen Bie, f. 1666 Nordfjord, S&F, d. 1723 Naustdal, S&F.

 

Datter til Jacob, Mettha Kristina, g. Claus Olsen døper sønn nr. 2 Jacob Bie, (f.1755, d. samme år) 

 

 

Endret av Pål Martinussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 114 Takk for korreksjonen!

 

Når det gjelder det som står på Geni får de som har satt opp det svare på hvilket kildegrunnlag det er bygd på. Jeg har i hvert fall ingen ide om hva det er tuftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.