Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde skifte etter Peder Rasmussen Tonning 21.06.1702


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Peder Rasmussen Tonning 21.06.1702 og jeg trenger hjelp til å tyde hvem som var nevnt som etterlatte. Skiftet begynner på side 207b, men det er et stort skifte og jeg tror vi må helt til side 217a før man finner de etterlatte. Han var gift med Karen Pedersdtr. men henne vet jeg ingenting om.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24217/21/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127690021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Ja dette var et stort skifte, men jeg finner ikke arvingene på den siden du angir, men lenger bak i skiftet finner jeg:

 

1. Rasmus Pedersen Tonning, eldste sønn.

 

2. Dorothe Pedersdatter, eldste datter, gift med Baltzer Wittrup.

 

3. Peder Pedersen Tonning, den andre sønn.

 

4. Johanne Pedersdatter, yngste datter, gift med Michel Jacobsen Klingenberg.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var du igjen Kjell. Hjertelig takk for rask respons på mitt spørsmål. Og jeg ser jo nå at det var på side 218a jeg fant noen navn jeg dro kjensel på. Stemmer det at enken var nevnt der også, da var hun i så fall i live i 1702. En annen sak er at jeg ikke kan finne Peder i 1701 tellingen, med mindre jeg har klart å overse ham. Det samme gjelder forøvrig i 1666. Sønnen Rasmus antar jeg er identisk med ham jeg finner i Bergen gift med Maren Christensdtr, Lyder/Lytter, og han var født rundt 1654.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Rasmus i Bergen må vere far til Peder som avla den uekte Barbrå med syskenbarnet sitt, Ingeborg Wittrup i 1706. Finn du opplysningar om han er eg takksam for dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være den Peder som ble døpt i Korskirken i Bergen 20.06.1686. Jeg har ikke mer om ham nå, da dette var noe jeg registrerte for flere år siden da jeg drev å leita i Tonningslekten etter noe annet. Men jeg kan se om jeg finne noe mer. Jeg har forøvrig ikke funnet dødsfallet til far hans,m Rasmus Pedersen heller. Kona Maren ble gravlagt 19.04.1719. Jeg husker jeg lurte på om han kunne ha dratt tilbake til Stryn, uten at jeg har noe som kan underbygge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I dette rettsdokumentet som Aase sikter til, og som jeg fant for noen dager siden, står det at barnefaren var reist til utlandet pga. dette leiermålet:

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/30925/17/

 

Trolig kom han tilbake, men hvem vet? At de var søskenbarn verifiseres i alle fall her. Barnemoren Ingeborg Baltzersdatter Wittrup ble dømt til 3 år i "fiskeleierne" på Nordmøre. Dette synes selvsagt jeg som nordmøring er interessant! Hun må da ha vært enten på Grip, eller på ett av de tre fiskeværene her på Smøla, Odden, Brattværet eller Veiholmen. Desverre så begynner ikke kirkebøkene her ute før på slutten av 1751, så der er det ikke noe å hente. Er hennes dødsår funnet?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en gammel notisbok har jeg notert at hun døde i Bergen i januar 1763. Jeg vet dessverre ikke hvor jeg har den opplysningen fra, og jeg kan ikke finne dødsfallet i Bergen. Uansett så er det vel ingen grunn til å tro at hun ike kunne overleve 3 år på Mørekysten, det er da ikke så ille der oppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må jeg enten ha sovet, eller hatt et illebefinnende. Det er selvsagt datteren Barbra som døde i Bergen i 1763. Mora, Ingeborg Christentze har jeg derimot ingen opplysninger om. Beklager at jeg rotet det til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aase!

 

Ja det står at hennes svoger, Berent Jensen Balchen, møtte for henne.

 

Til Rune!

 

Neida, det er ikke så verst her oppe på Nordmørskysten, he, he. I alle fall ikke når man kan ta seg tid til yndlingshobbyen, nemlig slektsgransking!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var sannelig et godt spørsmål Kjell. Ut fra dagens måte å regne på ville man vel si at han måtte ha vært gift med søster/halvsøster av Ingeborg. Men den eneste Berent Jensern Balchen jeg har i min database, var født i 1684 som sønn av Jens Berentsen Balchen og Lisbeth Pedersdtr.. Den samme Jens som i sitt første ekteskap skal ha vært gift med Christentze Sørensdtr. Wittrup.

 

Ingen fare med meg Aase, jeg har jo fått svar på det jeg spurte om i utgangspunktet. Så didkusjonen må gjerne fortsette her for min del. Det er jo noe jeg har stor interesse av selv også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fare for å få korreks igjen at dette ikke er den rette tråden, men siden jeg står på farten på jobb, så legger jeg denne lenken inn her:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24642/284/

 

Dette er skifte etter Ingeborg Baltzersdatter på Kvalshaug i Mek (Averøy) på Nordmøre i 1744. Jeg har desverre ikke tid nå til å sjekke henne ut, om det kan være hun som er en Wittrup, men det gjør vel kanskje du, Rune :)

 

Hun etterlater seg fire barn som dere ser, og navnene er lettleste så jeg tar dem ikke med her.

 

Det som gjør at jeg kan tro at dette er "vår" Ingeborg, er igjen at hun var på Nordmøre i 3 år. Slike forvisninger har mange ganger ført til at de ble boende i området. MEN: Jeg har ikke sjekket dette ut i forhold til datteren Barbros skifte, og husker ikke i farten om det var nevnt hvor moren bodde. Vel....har ikke tid mere nå.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! I skiftet etter Barbro er det den avdøde mora sine sysken som arvar, så det skulle tyde på at ho ikkje hadde fleire born, men det er kanskje ikkje slik at dei visste det så sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får prøve om vi kan fine ut noe mer om denne Ingeborg. Der er i alle fall ikke nevnt noen Barbro i det skiftet. Jeg vet ikke helt hvordan skikk og bruk var på den tiden, men skulle kanskje tro at hun hadde arverett etter sin mor. At hun ikke er nevnt her kan vel bero enten på at dette ikke er "vår" Ingeborg, eller at hun hadde fått sin arv tidligere f.eks i forbindelse med ekteskapet med Anders Olsen Houve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.