Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1801 for Eiker - utelatelser/mangler?


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Har Statsarkivet på Kongsberg kjennskap til om det er mangler eller utelatte personer i Folketellingen 1801 for Eiker?

 

I forbindelse med et spørsmål i Brukernes eget forum (http://forum.arkivverket.no/topic/178486-nils-olsen-og-karen-kirstine-rolfsdatter-gift-kongsberg-1842-hvor-ble-de-av/) har jeg lett etter en familie som med meget stor sannsynlighet bodde på Vestfossen i Eiker i 1801. Jeg vet sikkert at minst én av personene i familien bodde der i mai 1800 - og jeg finner hverken ham, hans foreldre eller en fem år gammel søster i denne tellingen (- og jeg finner dem heller ikke andre steder i landet, selv om jeg også vet sikkert at minst én (sannsynligvis flere) av dem var ilive den 1.februar 1801). Det er også andre personer i kretsen rundt dem som jeg ville forvente å finne på Vestfossen, men jeg finner heller ikke dem der eller andre steder.

 

Jeg vet at denne folketellingen er Riksarkivets ansvarsområde, men jeg regner likevel med at dersom det er kjente mangler eller lakuner for et spesielt område i Eiker, så er det Statsarkivet på Kongsberg som vil ha kjennskap til det.

 

Jeg presiserer også at dette ikke er en anmodmning om hjelp fra Statsarkivet til å søke etter de aktuelle personene, men snarere en generell forespørsel om man vet om det er eventuelle kjente utelatelser eller mangler i tellingen slik den foreligger på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tore S. Falch

 

Statsarkivet har ikke kjennskap til eventuelle lakuner eller utelatelser i folketellingen 1801 for Eiker.

Du kan forsøke å henvende deg til historielaget i Eiker, kanskje de kjenner til konkrete gårder eller lister som mangler i folketellingen.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.