Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det her - og hva skjedde med papirene etter avdøde sjømenn?


Per Helge
 Del

Recommended Posts

I februar 1895 døde en norsk sjømann på sykehus i Danmark, og fraRiksarkivet har jeg fått tilsendt et brev fra generalkonsulatet i København til departementet for det indre i Oslo, der det blant annet redegjøres for eiendelene etter den avdøde. I tillegg til kontanter og "nogle effekter", som er gått med til å dekke utgifter til begravelse og sykehusopphold, står det at sjøfartspatent, rodeseddel, kontrabok og dødsattest oversendes departementet. Hva skjedde videre med disse papirene i Norge? Ble de oversendt mannens eneste gjenlevende slektning (faren), ble de makulert, eller ble de arkivert?

Når det gjelder sjøfartspatentet, finnes svaret muligens i følgeskrivet fra da konsulatbrevet ble arkivert hos departementet for det indre. Men det avgjørende verbet er vanskelig å tyde. Er det noen der ute som kan hjelpe? Det meste er tydet. Det står Afdødes søfartspatent bedes til... vedk. indrullering." Spørsmålet er altså bedes tilhvafornoe?

 

Og hva er egentlig søfartspatent, rodeseddel og kontrabok?

 

Jeg må for øvrig få anbefale konsulatene som kilde for opplysninger om sjøfolk. De hjalp til med å få sjøfolk hjem etter forlis og ble, som nevnt, koblet inn når sjøfolk døde i utlandet. Min avdøde sjømann forliste året før utenfor England, og konsulatet der sendte hjem en detaljert rapport, samt alle kvitteringer etter å ha kjøpt nye klær til mannskapet, og betalt for opphold på div. sjømannshjem og togbilletter til nærmeste havn med rutebåtavgang hjem til Norge. Tilsammen forteller dokumentene en svært spennende historie.

post-129-0-35400800-1340197548_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør etter hva rodeseddel og kontrabok betyr, skal prøve å svare

 

Rodeseddel = militært vernepliktskort

Kontrabok = lønningsbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dechiffreringen, Else. Den schwungen etter siste t lurte meg godt...

 

Heljar: Takker for oversettelsene. Hva slags opplysninger kunne man finne i en rodeseddel? Og var lønningsboken en oversikt over utbetalt lønn, eller en bankbok? Så var det dette sjøfartspatentet (som jeg aner må ha vært et eller annet registreringsdokument for sjømenn). Men slike var det vel ikke mange av på Raufoss..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del Raufossinger som har vært til sjøs :)

 

Alle økonomiske forhold ble ført i kontraboka, lønn, lån, forskudd etc

 

Her er 1. side på min morfar' Rodeseddel, baksiden er tettskrevet med informasjon for vernepliktige

 

post-481-0-53522600-1340309396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha! Informasjon for vernepliktige, var det ting som ble påført om når og hvor han hadde vært på sesjon og øvelser, eller var det trykt informasjon fra myndighetene til de vernepliktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.