Gå til innhold
Arkivverket

Haakon Tanke - hvem var han


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Hm, jeg tror det er riktig person. Det er ett poeng at han er dissenter, men hvor kommer Tanke navnet inn?

 

Han kaller seg Thorske i 1900 tellingen, mulig han bare har forandret litt på etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knytte bøssemaker/kjøpmann Haagen Eriksen Torske (her, - som utvandret fra Sunndalen til Kongsberg i 1870 http://home.online.no/~larssh/Tilost.html ) ser vaskelig ut, siden han som 64-åring fortsatt bor på Kongsberg.

 

Mon tro om vi retter fokus på feil person. Kanskje det finnes en Tanke med Helgelandsforbinnelser, med fornavnet Håkon/Haagen?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor kommer Tanke navnet inn?

Hans Egil:

TANKE - Med helgelandsforbindelser ! Den kilden er det vel du som har.

 

At han kalles Tanke i 1910, kan vel fortsatt bero på en feilavskrift, dersom det ikke er mulig å hoste opp flere kilder hvor Haagen ERiksen fra Thorske i Sunndalen også kalles TANKE.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, kanskje også en Tanke som bare bor på Sunndalen en kort tid. Det er flere pinsevenner i denne familien og de er altså dissentere rundt 1910 og vanskelig å finne i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, kanskje også en Tanke som bare bor på Sunndalen en kort tid.

 

Du mener altså at Haagen Eriksen Torske, - slik han kalles i 1870 til 1900, kan ha tilhørt TANKE-ætten fra Alsthaug, - og at han i meget moden alder tar dette slektsnavnet i bruk?

Dette går det vel an å undersøke.

Torske-navnet stammer i alle fall kun fra en gård på Nordmøre og kan således sies å være temporært (Selv om det finnes flere med etternavnet TORSKE på Kongsberg i dag)

 

(Men iflg telefonkatalogen er det ingen på Kongsberg med navnet TANKE.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er på feil TANKE, Det er ikke denne Tanke vi finner i 1910.

Antakelig er jeg enig. men jeg er rimelig overbevist om at den TANKE vi finner i FT-1910 er Nord-Møring fra Torske i Sunndalen.

 

Tanke med Helgelandsforbindelser er altså en annen (?), men het han også Haagen/Håkon?

 

(Postla innlegg 11 før jeg så innlegg 10, - Sorry)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.