Gå til innhold
Arkivverket

Steingrim Olsen, Lindseth i Sunndalen.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Steingrim Olsen, Lindseth i Sunndalen, hadde en sønn Håkon til dåpen 08.04.1821. - Er det noen som har ytterligere opplysninger om denne familien på Lindseth ? --

 

M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. - Det kan godt være det, men håper det er mulig å finne ytterligere opplysninger om familien. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alv

Han er min ane, og litt av en rebell (håper jeg ikke bommet på personen):

 

Utdannet seg som "seminarist" ved seminaret (dat. læreskole) i Molde.

I 1842 fikk han stilling som skoleholder (lærer) i Jordalsgrenda og Mjølkill og samtidig konstituert som kirkesanger i Øksendal men mistet stillingene to år etter på grunn av umoralsk vandel. Han fikk først et barn utenom ekteskap, noe som vakte forargelse i bygda men som han søkte tilgivelse for. Skolekommisjonen bad om nåde for han og ordføreren attesterte på at han var dyktig og et godt menneske og i det hele en ærbar mann "om han end maaske har en sterk indre drift til det andet kjøn" som han uttrykte det. Sognepresten var innstilt på nåde, men så dukka neste farskapsak opp. Det var barnet med Marith Christophersdatter Sunndalsøren der han også benekta "paterniteten" siden barnemora var anmeldt for "leirmaalsforseelse" med tre forskjellige menn så han hevda at det ikke kunne bevises at han var barnefaren. Stillingene gikk i alle fall tapt og han reiste i første omgang til Kristiansund, men var noen år etter å finne som lærer i Nesset (i Romsdal) før han endte som gårdbruker på Åsen i Leirfjord på Helgeland.

I 1855 gifter han seg med Gurianna (Gurine), hun er da 25 år og I 1875 bor han fremdeles på gården Åsen i Alstahaug på Helgeland. I 1880 blir Haagen enkemann, han står oppført i kirkeboken som enkemann og kårmann. Haagen dør 23 juli 1889.

 

Hvis du kikker på hjemmesiden min: http://home.online.no/~mayali/ og trykker på Slektsforskning i venstre meny, trykk så på treet og følg min farmor Marie Emilie Lindseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Dette er nok riktig mann, da sønnen Haagen er den som er av interesse. - Jeg skal se litt mer på dette i morgen når jeg er litt mer våken.--

 

Jeg mener det sto at mor til Haagen (Håkon), var Magnel Hansdr. da han var til dåpen. Kanskje du har noe om henne også ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.