Gå til innhold
Arkivverket

Vielse mellem katolsk og medlem i statskirken - dissentere ? (Porsgrunn/Skien)


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kan ikke finne en vielse og en dåp i Porsgrunn eller Skien. Har sett både under 'vanlige' ekteskap og dissentere.

 

Det dreier seg om Henrik Urner f. 1868 i Tyskland og Maren Severine Ols. f. 1868 i Skien.

 

I 1900 er de i Solum med sin sønn Karl Henrik, født 01.01.1898 i Porsgrunn. Her er Henrik ført opp som katolsk. Karls dåp finner jeg ikke, hverken i Skien, Porsgrunn eller Solum.

 

Hans konfirmasjon er i Porsgrunn i 1913 (vedlegg) og her står det at han er døpt 5. januar 1898.

 

I 1910 er de her: http://digitalarkive...f01036514003762

 

Henrik står her som medlem i statskirken.

 

Det hadde vært fint å finne vielsen for å fastslå navnet til far til Henrik, så hvis noen har gode tips, så er jeg takknemlig for det :rolleyes:

post-28-0-86229800-1340398706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å kontakte den katolske kirke i Porsgrunn: Vår frue kirke, og høre om det finnes opplysninger fra den tiden.den menigheten ble opprettet i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være en idé å lete i Statskirkens bøker over innmeldte i Statskirken rundt 1913, for Karl Henrik når Karl Henrik blir konfirmert? Eller var en voksendåp før konf. ikke nødvendid, i og mned at han var døpt (sannsynligvis) katolsk? Er det slik at den katolske dåpen er akseptert som "OK" i en protestantisk kirke og omvendt?

 

Og hvis faren er blitt Statskirkemedlem i 1910, bør vel diverse data om han finnes blandt innmeldte et sted?

 

Jeg har forøvrig bedt om speltsopplysninger på både hos methodister og andre kirkesamfunn, herunder katolske. Jeg har dessverre aldri fått svar fra de katolske menighetene, uvisst av hvilken grunn. Håper du har bedre hell :-)

 

http://digitalarkive...&merk=2998#ovre

 

Legger inn 1900-tellingen også, den har jo en viss interesse.

 

Vet man om Henrik Urner døde i Skien? I Norge? Finner han ikke reg på DIS gravminner jo. Ser at konen er gravlagt på N.Grlund i Skien i juli 1952, har du sjekket om hun var enke, eller om det kan finnes noen relevante oppl. i kirkeboken ved hennes dødsfall? Ser du har etterspurt info i Tyskland uten hell.... men det må da kunne være noen stikkord et sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere.

 

Jeg skal sende en forespørsel til den katolske menigheten og se om noen der vil forbarme seg over meg.

 

Jeg har sjekket innmeldinger i Statskirken i Skien, men ser ikke at det ligger ute slike for Porsgrunn. Desverre.

 

Som du også påpeker, Erling, så er Henrik ikke å finne i gravminner og det hadde absolutt vært interessant å finne ut mer om den siden av saken. Kanskje jeg skal be noen om å gjøre oppslag om konens død og se om det står noe der ?

 

NB Fødselsåret til Maren er 1866 - ikke 1868 som anført i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en katolikk må gifte seg i en katolsk kirke, men siden bruden ikke var katolikk så må de også gifte seg enten borgelig eller i statskirken for at vielsen skal være gyldig.

 

Dette stemmer nok ikke helt. En katolsk vielse mellom en katolikk og en protestant vil være gyldig for begge parter. Det er ikke nødvendig med borgerlig vielse eller statskirkevielse i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else.

 

Det var ukjent for meg. Så takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

 

Tillegg: Måtte bare sjekke først. Jeg har et eksempel fra 1860 hvor foreldren ikke var medlem av statskirken.

Moren var katolikk og faren i tyske kirken (gift i Tyskland).

 

Deres første barn ble født i Norge og døpt i vanlig kirke 1860. Det er skrevet en anm. ved dåpen:

" Da begge foreldre ere dissentere blev der i Lov ang. dem, der bekjendte sig til den christelige Religion, uden at være medlemmer af statskirken - af 16 Juli 1845 - fornyede Erklæring afgiven. Obs. Det står litt i hulter og bulter på slutten så jeg er ikke helt sikker på om datoen skal stå før eller etter "fornyede Erklæring afgiven".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.