Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kyrkjebok, Askøy


Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Kan nokon hjelpa med tyding?

Eg held på med å transskribera dåpane i Askøy MINI B2, men der er ting som eg treng ein heil del hjelp til å få rett.

Det er unummerert dåp øverst på sida:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5204&uid=ny&idx_side=-93

og spørsmåla er for det første kva som er skriven under barnets navn, det andre er fadrane, og det tredje er merknadsfeltet. eg kan ikkje sjå at det står noko om korhen denne dåpen er forretta, og den er ikkje innført i klokkerboka (som forøvrig er adskillig lettare å lesa).

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en begynnelse:

 

Under barnets navn: Baklandets Kirke i Trondhjem.

 

Merknader:

 

Forældrenes 1ste Barn udenfor Ægteskab. Hjemmedøbt af jodmoderen.......i nærvær af Marie Stamnæs(?) og moderen.

 

 

Både den første og de to siste fadderne er fra Thjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært god hjelp i å finna fram til Bakklandet i Trondhjem. :D Der fann eg dåpsinnføringa i både ministerial- og klokkerbok. Dermed so hadde eg noko å korrigera imot, og har no faktisk klart å komma gjennom dette:

Fadrar:

Vagtmand Fredrik Elvenæs Trhjem

Gmd Egil Olsen Askøen

Marie Stamnæs Trhjem

Gitte Stamnæs Trhjem

Merknaden:

Forældrenes 1ste Barn udenfor Ægteskab. Hjemmedøbt af jodmoder Mad. Grønning i nærvær af Marie Strømsnæs og moderen.

Dessuten tar eg med dette frå miniboka i Tr.hjem: Ved resol 25/3-26 tilladt å anta "Harkents" som efternavn.

 

Saken er løst B)

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hej Magne

 

Jeg er en fra Kobbeltvedt-familien i Danmark af Fjell-Anders' efterkommere. Skriv hvis du har spørgsmål. Jeg har ikke en masse præcise data, men har fætre som måske kan svare på noget.

 

Vh. Dorte i København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, Dorte.

 

Visst er vi i slekt :)

Min farfars mor var Anders' søster, Malene.

Send meg gjerne ein mail til mapolden [at] broadpark, no så vi kan bli litt kjent.

 

med helsing frå

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.