Gå til innhold
Arkivverket

Abraham Mikelsen født 1820 Høgsfjord prgj. Rogaland.


PedersenMorten
 Del

Recommended Posts

Hei

Kan noen hjelpe meg å finne ut av følgende:

 

Abraham Mikelsen (se over) og Maria Knudsdatter fikk en sønn, Caspar Abrahamsen 12. februar 1866. (Rogaland fylke, Høle i Høgsfjord, Ministerialbok nr. A 2 (1855-1885), Fødte og døpte 1866, side 39. )

 

Ved Folketellingen året før ( FT 1865 1128P Høgsfjord prestegjeld) står Abraham Mikelsen oppført med annen kone; Lisabet Knudsdatter født 1829 og deres felles barn.

 

Hva skjedde med Lisabet? Jeg finner ikke noe dødsregister på henne. Kan de ha vært skilt? Hvor finnes eventuelt det?

Når og hvor giftet Abraham seg med Maria? Finner ikke dette heller.

 

Takker så meget om noen finne rut av dette.

 

 

mvh

 

Morten

 

ps flott sommervær til å sitte foran Pc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok å gjøre med samme person, virker ikke sannsynelig at hans kone lever ved folketellingen 1865 (som ble holdt 31. desember) og at han blir gift på nytt og får et barn to måneder senere.

Jeg tror presten har skrevet feil, hvis hun ikke heter Elisabet Marie da. De giftet seg 7. oktober 1855 i Høle.

 

mvh.

Jesper Thommesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på muligheten om det er samme kvinne som vises med forskjellige navn. Det som da er rart er at jeg finner elisabeth (lisabeth) dåpsregister og konfirmasjon og hun står da med kun ett navn. Maria forekommer først senere (etter giftemålet). Om det er samme vedkommende må hun ha byttet fornavn og det var vel ikke særlig vanlig. Men selvfølgelig kan presten ha skrevet feil ved dåp av Caspar (Kasper).

 

Ser jo ellers at alder ved giftemål kan stemme men det beviser ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de andre barna har "Elisabeth" som mor. Alikevel:

Kan presten ha skrevet feil 2 ganger? : Ved dåp og konfirmasjon av Caspar står mor med nav Maria...... Jeg synes dette er rart, men igjen tidsperioden mellom FT 1865 og fødsel av Caspar hentyder til at det nesten må være samme person.

Synes det uansett er vanskelig å slå meg til ro med dette som et faktum ettersom Presten da har skrevet feil 2 ganger, eller at jeg ikke finner bevis for dobbeltnavn/endret navn.

 

Uansett takk for bidrag :)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten har nok brukt ministerialboka som kilde nå han førte inn konfirmasjonen, og klokkerboka er også ofte bare en avskrift av ministerialboka.

 

Jesper Thommesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops. Jeg har ikke tidligere sett datteren Anna M. født i 1868.

 

TAKK. Da slår jeg meg til ro med at hun brukte begge navnene omhverandre. Jeg får gi henne dobbeltnavn selv om hun er døpt med enkeltnavn :)

 

igjen tusen takk for bidrag.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som hun kalte seg Elisabet/ Lisabeth, men at presten skrev feil ved én anledning, Caspars dåp, og at det da har forplantet seg til klokkerbok og til konf.innførselen for denne gutten.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-55

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...619650299.jpg

Klokkeren kaller forresten Kasper for Kastberg. Tror vel ikke at hun kalte seg Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.