Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nielsen Stumberg begr. 1666 i Frederikshald


Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Tidligere omtalt i tema 32832 i det gamle forum: http://forum.arkivverket.no/topic/118389-32832-setegaarden-stumberg-i-idd-paa-1600-tallet/

 

 

Oplysninger vedr. Peder Nielsen Stumbergs begravelse omtales i en (lidt makaber) indførsel i tingbog A1 1666-1679, side 7b: 27 september 1666.

 

Her fremgår det, at Peder Nielsen Stumberg skulle begraves i Frederikshald kirke - i samme gravsted som hans hustru og datteren Sophia Pedersdatter.

 

Hustruens navn er ikke nævnt.

Datteren Sophia havde været gift med handelsmand i Frederikstad Niels Christensen.

 

Er der nogen, der er kommet videre med denne familie ?

Kendes navnet på hustruen ?

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stoppet opp for meg etter temaet stoppet i gamle forumet. Når det gjelder så langt tilbake føler jeg at jeg ikke strekker til. Jeg verken vet hvordan eller hvor jeg skal lete videre.

 

Jeg ser at datteren het Sophia.

 

Jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men døtrene til brødrene Jens/Anna og Ole/Maren- Brun het: Trone Sophie, Johanna Margret, Catharina Abigael, og Trone Sophia, Anne Marie og Janiche.

 

Jens og Ole hadde bare halvsøstre.

 

Peter Brun(far til Jens og Ole) og hans 2. kone Elisabeth Worm fikk døtrene: Inger Dorthea, Annike og Anne Elisabeth.

 

Peter Bruns første kone antar man at het Inger Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, det er ikke let at få styr på den familie, når der er så få tilgængelige kilder.

 

I lensregnskaberne for Idd og Marker kan man dog følge Peder Nielsen (Stumberg) og hans skiftende "jordegodtz" så langt tilbage som 1635.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med, at det er Peder Nielsen, som i kopskatten 1645 - under Haldens indvånere og strandsiddere - står som forvalter over det Rosenkrandtzske gods (Stumberg); og at det er derfra, han har fået sit tilnavn.

 

Det stemmer vel ?

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan heller ikke lige finde ud af, hvor oplysningen om Jens Bruns svigerfar stammer fra, men jeg har fundet noget andet, der belyser et slægtsforhold til en flok Pedersønner og -døtre.

 

Halden tingbok A1 1666-1679, side 62a: 2. oktober 1671.

 

Det drejer sig om en tvist angående skiftet efter Niels Christophersen Friis´s kone Abigael Pedersdatter.

De havde åbenbart ingen børn, så hendes søskende er arvinger.

 

"Niels Christophersen Friis som ved hans Exell: Hr: Stadtholders hóÿtanseenlige Citation Dat: Aggershuus d: 27 Junj nest afvigte

udj Rette fordrer sinne kiere Medarffuingereffter hans Sl: affdóde Hustroe Abigaell Pedersdotter Nemlig Erich och Lauridtz

Pedersónner paa egne veigne, Erlige och Mandhaffte Capitainer Jens och Olle Brun paa deris kiere Hustroers veigne,

Sóffren Jens: Klÿen paa sin Sl: Hustroe Berthe Pedersdotter och hindis kiere Sóster Debora Pedersdotters veigne,

sampt Niels Johansen Jligemaade paa hans kiere Hustrois veigne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant det.

Da var det riktig som jeg trodde at brødrene Jens og Ole Brun var gift med to søstre. Da føler jeg det som om jeg har kommet et langt steg videre.

 

Jens Brun ble gift 19/9 1667 Saude(Sauherad) Telemark med Anna Pedersdt. fca. des. 1647, gravl. 22/2 1724 Skien. De døpte en datter for Catharine Abigael i 1679.

 

Ole Brun ble gift (ca.1670) med Maren Lund som døde ca.1715-19, skifte 1719 Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge til at både Jens og Ole døpte hver sin datter for Trone Sophie.

Et navn som ikke har vært brukt før, og bare en gang etter det. Oles sønnesønn døpte en datter for Trone Sophie i 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er nok ingen tvivl om, at disse personer er børn af Peder Nielsen Stumberg.

 

I 1662 var han ejer af gårdene 1: Storgimming, 2: Nordre Klepper, 3: Søndre Klepper og 4: Veflen (Lensregnskaper)

 

I 1666 var ejerne 1: Peder Nielsens afvinger, 2: Niels Christophersen, 3: Laurids Pedersen og 4: Erich Pedersen. (Stiftamtstueregnskaper)

Det er jo arvinger nævnt i indlæg 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen forklaring på hvorfor disse to søstrene bar familienavnet/etternavnet Lund, og ikke farens, Stumberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen anelse, men spørgsmålet er måske: i hvilke kilder dukker navnet Lund op.

 

Er det kun Ovenstads eller ses det andre steder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang. skifte i 1671 etter Abigael.

 

På slutten står det "sampt Niels Johansen Jligemaade paa hans kiere hustrois veigne."

 

Er det ikke rart at Niels Christensen som hadde vært gift med Sophia Pedersdt. ikke er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har du ret i. Især når Søren Jensen Klyne nævnes.

 

Men det kan jo tænkes, at Niels Christophersen Friis ikke havde noget udestående med Niels Christensen angående skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det også at det blant eiere av eiendommenen i 1666 står oppført en Niels Christophersen.

 

Jeg har blitt litt opphengt i disse 3 Niels:Christensen/Johansen/Christophersen.

Er det 3 forskjellige menn eller er etternavnene feil ?

 

Ang. Lund. Maren står oppført som Maren Lund i skiftet 3/3 1719 i nord-Gudbrandsdal tinglag s.213b. Skifteprotokoll 3. http://arkivverket.n...read/25155/224/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Maren og Anne har jeg sett går under navnet Lund. Men i skiftet etter Jens på http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk08061666&gardpostnr=514&personpostnr=3187&merk=3187#ovre står ikke Lund nevnt.

I den gamle tråden på http://forum.arkivverket.no/topic/118389-32832-setegaarden-stumberg-i-idd-paa-1600-tallet/ skriver også Berit at Jens' kone het Anna Lund. Og PerNermoskriver det på: http://www.nermo.org/slekt/d0058/g0000086.html#I41853

Jeg mener jeg har sett en forklaring på det et sted, men kan ikke finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang. skifte i 1671 etter Abigael.

 

På slutten står det "sampt Niels Johansen Jligemaade paa hans kiere hustrois veigne."

 

Er det ikke rart at Niels Christensen som hadde vært gift med Sophia Pedersdt. ikke er nevnt?

Er det ikke også ganske merkelig at hun begraves sammen med sine foreldre istedet for med sin mann Niels?

Han virker å ha vært ganske 'upopulær' - nærmest non grata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit,

 

Niels Christophersen Friis havde været gift med Abigael Pedersdatter.

 

Niels Christensen, handelsmand i Frederikstad, havde været gift med Sophia Pedersdatter.

 

Niels Johansen var, efter teksten at dømme, stadig gift med sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noget tyder på, at Peder Nielsen Stumbergs svigersøn - Niels Christensen, som var handelsmand i Fredrikstad - er identisk med den senere rådmand og overformynder Niels Christensen, som først ved skiftet efter hans død 1700 bliver kaldt Hess.

 

Skiftet nævner 2 børn af 1. ægteskab:

 

Johannes Nielsen Hess

Christen Nielsen Hess, som for omkr. 15 år siden rejste udenlands. Ingen efterretning.

 

Børn af 2. ægteskab med Helvig Pedersdatter:

 

Peder Nielsen Hess

Marcus Nielsen Hess

Catharina Nielsdatter Hess, gift med Henrich Børresen

Maren Nielsdatter Hess Sl. Hr. Peders

 

Fredrikstad byfogd, skifteprotokol 3, side 103b.

 

Af 2. ægteskab var også datteren Sophia Nielsdatter Hess, som havde været gift med David Lorens Friedlieb.

Hun nævnes ikke i farens skifte, men forbindelsen fremgår af hendes eget skifte året før.

 

Samme protokol, side 97a.

---

 

Johannes Nielsen Hess var gift med Catharina Margaretha Nielsdatter, datter af Niels Andersen og Maren Sørensdatter Glud i Fredrikstad.

Ved skiftet efter Johannes i 1702 var der 4 børn:

 

Johanne Sophia, Christina Maria, Niels og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføjelse til indlæg 18:

 

Niels Christensen er også nævnt med efternavnet Hes i skifteprotokol 1, side 17b: d. 23 februar 1676.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.