Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Christiansen f ca 1777 og Olia Gudbrandsdatter f ca 1788, Grue, Hedmark


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Det er mulig at denne skulle ha ligget på Tydeforumet, men jeg prøver her :-)

 

Jeg forsøker å finne Gunder Christiansen og Olia Gudbrandsdatter døpt i kirkebøkene for Grue, men uten hell. De kronologiske listene fra 1776-77 er veldig vanskelige å forstå.. Jeg mener at jeg har funnet en Gunder her, høyre side og kolonne, ca midt på siden, men hva mer det står oppført skjønner jeg ikke.

 

Jeg får ikke søkt på FT for 1801, så hvis noen vil gjøre et søk og legge lenken inn her setter jeg stor pris på det. Jeg har ikke problem med å åpne lenken og lese, men jeg kan ikke gjøre selve søket.

 

På FS ha jeg funnet datoer som jeg ikke greier å finne igjen i kirkeboka. Blant annet vielsen.

 

I følge FS giftet Gunder og Olia seg den 3.10.1811 i Grue, men jeg kan ikke finne den, og synes presten har valgt et vrient oppsett :-)

 

De fikk barna:

Olia, f 11.12.1814 - funnet her Nr 5

Christian, skal være født 21.9.1817 og døpt 9.11.1817

Christian, skal være født 2.2.1819, døpt 21.3.1819

Karen, født 4.7.1821, døpt 26.8.1821, her Nr 71

Marthe, f 1.3.1826, funnet her nr 32

Gulbrand, skal være født 13.5.1830, døpt 20.6.1830

 

Veldig takknemmelig for alle innspill!

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Gro,

 

Her er de jeg finner som passer for Olia/Olea i 1801-tellingen i Grue (hmm, trodde jeg klarte å samle all tre, men noe gikk skeis..)

 

http://digitalarkive...&merk=3582#ovre

 

 

Dette er vel den eneste Gunder jeg finner som noenlunde passer i alder:

 

http://digitalarkive...&merk=2859#ovre

 

 

Her er faktisk ekteparet i 1865-tellingen, tror jeg. Gunder er 89 år og Olia 78 år.

De bor på Monserud gård.

 

 

http://digitalarkive...5&merk=665#ovre

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha, Ingelin!

 

Det er nok riktig Gunder som du har funnet. Langt bak ringer det en bjelle når jeg ser navnet Baarderud. Men Olia var en Gudbrandsdatter - og deres datter Olia var ikke født i 1801, så denne må nok være en annen.

 

Og det er riktig treff i 1865! På det tidspunktet har jeg full kontroll :-)

 

De bor på Monsrud helt fra det første barnet ble født, men jeg skulle gjerne visst når Monsrud kom inn i bildet. Hvem av dem kom derfra - hvis noen i det hele tatt gjorde det? Flyttet de dit da de giftet seg, og hvor kom de opprinnelig fra?

 

Det skulle jeg gjerne ha visst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall en Olea til som kan passe; skal se om jeg får til å legge lenke til henne også, det gikk litt galt i stad.

Trodde jeg fikk lagt lenke til alle tre jeg fant, men tydeligvis ikke, så legger de inn som plain text

 

fra 1801 Grue:

 

 

604 Grue Olea Gulbrandsdtr Hendes datter 15 K

1569 Grue Olea Gulbrandsdtr Tjenestefolk 15 Ugivte K

2138 Grue Olea Gulbrandsdtr Tjenestefolk 30 Ugivt K

 

Sokn Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Kjønn 604 Grue Olea Gulbrandsdtr Hendes datter 15 K fglass.gif 1569 Grue Olea Gulbrandsdtr Tjenestefolk 15 Ugivte K fglass.gif 2138 Grue Olea Gulbrandsdtr Tjenestefolk 30 Ugivt K fglass.gif

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering!

 

Den på 30 tror jeg vi kan ta ut, men de på 15 år passer nogenlunde i alder. Da er det bare å finne ut hvem ;-)

 

Skulle gjerne sett vielsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.