Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Baltzersdatter Kvalshaug død 1744 på Kornstad, Averøy.


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Denne Ingeborg Baltzersdatter Kvalshaug er oppgitt å være 60 år gammel ved sin død i 1744. Hun var enke etter Erik Isaksen Kvalshaug (død 1737) og det var skifte etter henne samme året:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24642/284/

 

Som det går fram her var det fire barn i ekteskapet med Erik; Eli Eriksdatter, Baltzer Eriksen, Ole Eriksen og Sjur Eriksen.

 

Jeg er interessert i om noen kan vite hvem denne Ingeborg Baltzersdatter var datter av og hvor hun kom fra. Bakgrunnen for spørsmålet er ei Ingeborg Baltzersdatter Wittrup f. ca. 1685 fra Gloppen i Nordfjord som i 1707 ble dømt til 3 års forvisning til fiskeleierne på Nordmøre fordi hun hadde fått en datter, Barbro, med sitt søskenbarn, Peder Rasmussen Tonning:

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/30925/17/?size=full&mode=0

 

MEN: Ved skiftet etter datteren Barbro Pedersdatter Tonning i Bergen i 1763 kommer det fram at hennes arvinger var morens søsken. Moren er oppgitt å være død, og de som er kjent med Wittrup-slekta vet ikke hvor eller når Ingeborg Baltzersdatter døde. Her en henvisning til skiftet etter Barbro:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24003/173/?size=full&mode=0

 

Dersom Ingeborg Baltzersdatter på Kvalshaug på Averøya er denne savnede Wittrup-damen, så burde jo hennes barn ha stått som arvinger etter Barbro. Men, som jeg flere ganger har erfart, så er det en god del skifter der ikke alle arvingene er nevnt. Og siden den geografiske avstanden den gangen var stor, så er det ikke sikkert at de visste om Ingeborgs barn. Men dette vet jeg altså ikke sikkert! At Ingeborg kunne ha slått seg til på Nordmøre etter de tre årene hun måtte være der, kan ikke utelukkes. Og det hadde nok ikke vært så enkelt for henne å komme tilbake til Gloppen, eller Bergen for den saks skyld. Så her står saken.

 

Håper at det kan være noen med lokal kunnskap om Averøy-slekter som kan vite noe om denne Ingeborgs opphav.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg løfter denne fram igjen. Har for en tid tilbake sendt saken over til en jeg trodde var ekspert på slektene i området der Ingeborg Baltzersdatter Klavshaug bodde, men har ikke fått noe som helst svar, så derfor prøver jeg igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell.

 

Jeg har nok dessverre ikke mye kjennskap til folket på Averøy. Men jeg ser at Ingeborg fikk 4 barn med Erik Isaksen Klavshaug. Har noen sjekke barnedåpene med tanke på evt faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sjekket, og det finnes i alle fall ingen som kan se ut til å være slektninger av Ingeborg Baltzersdatter.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var nok for rask her, og det jeg har sjekket var nok ikke barna, men barnebarnas dåp, altså barna til Baltzer Eriksen Kvalshaug. Desverre går ikke kirkebøkene tilbake til den tiden da Ingeborg og Eriks barn ble døpt.

 

Jeg har prøvd å finne ut om det kanskje var slik at alle barna og barnebarna døde før Barbro Pedersdatter døde i Bergen, da ville de jo heller ikke være nevnt blant hennes arvinger. Den eneste jeg vet var gift ennå er altså eldste sønn, Baltzer Eriksen, og han bodde på Kvalshaug. Han hadde mange barn, men de fleste av dem døde da de var små.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har tidl. notert at Ingeborg var datter av Sorenskriver i Nordfjord 1669-82 Baltzer Sørensen Wittrup (døpt 24 aug 1645 Skt Olai, Helsingør - begr.18 Jun 1705 Gloppen kirke, Nordfjord, Sogn og Fjordane) og Dorthe Pedersdatter Tonning (f. ca.1657, begr. 27 mai 1742 Gloppen kirke, Nordfjord, Sogn og Fjordane) som neste eldste barn blant deres 2 sønner og 6 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jeg kan opplyse om at Ingeborg på Kvalshaug IKKE er den samme som Ingeborg Wittrup. Hun var fra Averøy. Så¨denne saken er avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Ingeborg Christentze Baltzersdatter Wittrup (ca. 1685-1744) fikk barn med sin fetter Peder Rasmussen Tonning (f. 1675/85), ja. Etterpå ble hun g.m. Erik, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell kjem kanskje tilbake med meir - men utgangspunktet for denne tråden var om Ingeborg Kvalshaug kunne vere identisk med Ingeborg Wittrup - noko ho då ikkje er. Det er to ulike damer, og vi veit dermed ikkje kvar og når Ingeborg Wittrup enda sine dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Ser denne sammenblandingen av Ingeborg Baltzersdattere har forplantet seg til ymse slektstre online, så derfor åpner jeg denne eldgamle tråden igjen med fasiten på hvorfor Ingeborg Baltzersdatter på Kvalshaug, Averøy ikke var Ingeborg Baltzersdatter Wittrup:
 

Det er skifte etter Knut Baltzersen Kipper i Lille-Fosen i 1732. Arvingene var enka og hans tre søsken Tore Vebenstad, Jon Baltzersen i Romsdalen og Ingeborg Baltzersdatter gift med Erik Kvalshaug. Ifølge Averøyboka 4 side 270-271 var far til disse søsknene Baltzer i Fosen, som igjen var sønn av Tore Losmand.

Skiftet etter Knut Baltzersen Kipper: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202640202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, eg ser dei nyleg er blitt slått saman på Geni; eg har bede ein kurator reversere dette, og så får vi prøve å få laga hovudprofilar på dei så det ikkje skjer igjen. Hjerteleg takk for opplysningane!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.