Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok Naustdal, Sunnfjord.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I prestemanntallet 1664 finner jeg en Olluff Monsen 70 år på gården Aarset i Wefring Sogn, Sunnfjord.

 

I det samme manntallet år 1666 finner jeg Oluf Mogensøn 66 år på gården Aarsetter i Førde Sogn, Sunnfjord.

 

Det er mulig at dette er samme gård og samme mann bare at alderen da må være feil i et av tilfellene. Jeg skulle så gjerne ha visst hva bygdeboken har å si om Oluff Mogenson, men vet ikke om dette er en del av Førde Bygdebok, eller om det ligger under Askvoll (dog ikke bind III, for det har jeg selv) eller for den saks skyld kanskje i Naustdal bygdebok., Jeg håper noen kan sjekke dette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Det er same gården, og vi skal nok til BB Naustdal. Eg har også lurt på om dette kan vere ein bror av Karen etter det siste temaet du hadde, men eg har ikkje funne noko dokumentasjon på dette, og eg har heller ikkje alderen på Karen, slik at dei kan samanliknast, men det har kanskje du.Denne Ola Monsson er ein eller annan tipp-imente av meg, men eg er usikker på om vi har funne foreldra hans, men det kunne i fall vore spennande.

 

Du finn for så vidt den same personen under Vassbotten i 1666.

 

Så til BB Naustdal om Årset. Ola Monsson f. kr. 1597 overtok bruket i 1635, og han var brukar i alle fall til slutten av 1660-åra. Ola var lensmann i Brandsøy skipreide. Han hadde i alle fall ein son, Mons f. kr. 1645. Kring 1658 fekk Ola også hand om det eine bruket i Vassbotten.(Det står ikkje noko vesentleg informasjon under Vassbotten)

 

Ikkje så veldig mykje info. her heller då altså.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil og takk for at du iler til min unsetning igjen.

Noen eksakt alder har jeg ikke, men da hennes ektemann døde i 1636 sies det at enken satt igjen med mange barn. Sønnen Ole Jacobsen fant jeg på Gjelsvik og han var født rundt 1620. Om han var eldst vet jeg ikke men jeg antar at Karen var født seiest ca 1600. Så aldersmessig kan de passe som søsken. Spørsmålet er jo om det lar seg gjøre å finne ut hvem som evt. var far deres bortsett frav at han jo het Mons/Mogens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Egil og takk for at du iler til min unsetning igjen.

Noen eksakt alder har jeg ikke, men da hennes ektemann døde i 1636 sies det at enken satt igjen med mange barn. Sønnen Ole Jacobsen fant jeg på Gjelsvik og han var født rundt 1620. Om han var eldst vet jeg ikke men jeg antar at Karen var født seiest ca 1600. Så aldersmessig kan de passe som søsken. Spørsmålet er jo om det lar seg gjøre å finne ut hvem som evt. var far deres bortsett frav at han jo het Mons/Mogens.

 

 

Vi har nå fått bekreftet i Norske Kongebrev at Olaf Mogenson på gården Aarsetter i Naustdal var rett person og dermed bror til Karen Mogensdtr. på Gjelsvik som var gift med presten Jacob Olsen Morsing.

 

Imidlertid er vi like langt når det gjelder opphavet til Olaf og Karen.

Jeg ser at det antydes at Olaf overtok bruket på Aarsetter rundt 1635. Men står der noe om hvem som hadde bruket før ham eller hvor han eventuelt kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje så mykje å hente i BB Naustdal

 

"Erlend var fyrste brukaren vi høyrer om på Årset, det var i 1520.Peder var brukar i 1560-åra, og i 1590-åra var det Ivarsom hadde bruket. Han hadde i alle fall sonen Ola, som i 159 slo "enkens sønn" og vart bøtelagd med 2 1/2 dalar. Ivar døydde truleg kring 1605, for i 1608 betalte enkja og Arne skatten. Arne var brukar til fyrst i 1630-åra. Kring 1615 kom Johannes inn som brukar. Kanskje var Johannes og Arne brør og søner åt Ivar."

 

Ingen Mons/Mogen altså.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for at du sjekket en gang til Egil. Dessverre var det et bomskudd. Har du personlig noen formening om hvem som kan vøre foreldrene til Olaf og Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for at du sjekket en gang til Egil. Dessverre var det et bomskudd. Har du personlig noen formening om hvem som kan vøre foreldrene til Olaf og Karen?

 

Nei, dessverre. Ingen gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.