Gå til innhold
Arkivverket

Karen Kirstine Rolfsdtr. Sandsvær


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Karen Kirstine Rolfsdatter (fødte Sandsvær Buskerud 1809-1817, 1814 s. 38-39)

 

f. 24. jan. 1814, døpt 20. febr.

 

Hun var datter av Rolv Poulsen Landsværk og Kirsti Larsdtr. Rog…(?)

 

Faddere: Ole Poulsen, Liøterud Randi Hansdtr Klosterud(?), Anund Poulsen Liøterud og

 

Anders Engebretsen Braaten

 

Hun døde på Vestfossen 19.1.1850, 36 år, gr.l. 27.1.1859 (Eiker, mini. Nr. 14, 1846-1854, 1850 s. 411 nr. 14)

 

Kan noen tyde det som står etter morens navn?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1124&idx_id=1124&uid=ny&idx_side=-26

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg mener det står "kaldet" etter morens navn, og før barnets. Ser det på flere av de andre oppføringene i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når barnet er ektefødt, vil jo farens og morens gårdsnavn nødvendigvis være det samme.

 

Derimot ble de innført med forskjellige gårdsnavn da de ble trolovet/gift - se midt på fol.69a her: Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Ekteviede 1800.

 

Ungkar Rolv Paulsen Lieuterud (= Ljøterud) og Kirstine Larsdatter Lindtejen ble trolovet 11.oktober 1800 og gift 1.november samme år.

 

Ole og Amund Paulsønner Ljøterud var forlovere - kanskje var de brødre av brudgommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svvar,

Ja, Ole og Amund var brødre av Rolv

Har vært inne på de digitale utgavene av bygdebøkrt for Sandsvær, men finner ikke Lindtejen der, bare Lindtvedt, men det er vel noen av bøkene som

ikke er digitale ennå, så kanskje den finnes der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg gjøre, var inne for å se på den digetale utgaven av bygdebok for Flesberg, men den så tom ut, kom ihvertfall ingen ting på de sidene jeg så på, så jeg får vel ta en tur på biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg gjøre, var inne for å se på den digetale utgaven av bygdebok for Flesberg, men den så tom ut, kom ihvertfall ingen ting på de sidene jeg så på, så jeg får vel ta en tur på biblioteket

 

Hei, jeg har vært inne på nb.no, og fant følgende Flesberg-bøker:

 

 

Flesberg-boka II: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010071608058

Flesberg-boka III: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011021108084

Flesberg-boka IV: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010090208025

Flesberg-boka VI: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041604001

 

Den siste linken fungerer ikke, så jeg regner med at det er den du refererer til som "tom". Her vil jeg anbefale deg å sende en mail til Nasjonalbiblioteket og fortelle om feilen.

 

Jeg forsøkte meg på søk etter den plassen du refererer til som "Lindtejen". Dette er bare en mulig variant av navnet, men hvis du prøver prøver forskjellige varianter, så skal du se at du får opp mange treff. Prøv med "Linteigen", "Lindteigen", osv.

 

Hilsen

 

Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, fant gården i link nr. 2, men finner ringen Kirsti Larsdtr. Kirsti Larsdtr. døde 8.9.1844 på Dalseie, Sandsvær, 73 år, altså må hun være f. ca 1771. Har lett på fødte både i Sandsvær og Flesberg, fødte 1769-1773, men har ikke funnet henne. Har funnet både fødsel og død på mannen Rolv Poulsen, f. 6.2.1744 Sandsvær, d.22.11.1848 Sandsvær, og tror jeg også har funnet han i FT 1801, Sandsvær, Hedenstad, Mørch Nordre, men finner heller ingen Kirsti Larsdtr. i FT 1801. Finner heller ikke sønnen, John, i FT 1801. Sønnen, John Rolfsen, d.pt 24.8.1800, Sandsvær, han skulle jo også finnes i FT 1801 (har ikke sjekket om han kan være død).

Ved alle barnas fødsel finner jeg heller ingen faddere med for eller etternavn Lars....: Paul dpt 11.3.1801, Marthe Carine dpt. 6.11.1803, Lars dpt 25.12.1806, Ole dpt. 27.1.1811, Karen Kirstine dpt. 20.2.1814, Anne dpt. 26.12.1816, alle i Sandsvær. Tenkte om Larsdtr. kunne være feil, men det er vel ikke mulig når det sstår både ved forlovele, vielse og død, kan det være skrevet på en annen måte, slik at jeg kan ha oversett det ved fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.