Gå til innhold
Arkivverket

Hans Sørensen, 1798, Føyn og Bjørnebu, Nøtterøy, Vestfold


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har en Hans Sørensen (født 2 Desember 1798), sønn av Søren Nilsen (f. 1766) og Katrine Marie Andersdatter (f. 1767), konfirmert 11 Mai 1817. I følge en sekundær kilde har jeg at han giftet seg med Elen Maria Nilsdatter, men jeg har ikke funnet dette giftemålet i kirkeboka. Derimot finner jeg paret i FT 1865 på Bjørnebu på Nøtterøy i Vestfold fylke.

 

Deretter har jeg ett sett med tvillinger, Nils og Søren Hansen, født 8 Juli 1835 sønner av Hans Sørensen og Elen Maria Nilsdatter.

 

Så da vet jeg at Nils og Søren Hansen født 1835 er sønner av en Hans Sørensen og en Elen Maria Nilsdatter. Derimot så er jeg ikke sikker på at den Hans Sørensen, født 2 desember 1798, sønn av Søren Nilsen og Katrine Marie Andersdatter, er den samme Hans Sørensen som gifter seg med Elen Marie og har tvillingsønnene i 1835.

 

Er det noen som kjenner til familien som kan hjelpe med og bekrefte forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Matros Hans Sørensen Føyn (f. 1799) og en Matrosenke Else Marie Nilsdatter (f. 1806) dør i 1875 (henholdsvis 15 April for Hans (nr. 27) , og 11 Mai for Else (nr. 22)). Kanskje det er samme paret som over? Finner fremdeles ikke ut når de giftet seg og om det er snakk om samme Hans Sørensen f. 2. desember 1798, Søndre Føyn, sønn av Søren Nilsen og Katrine Marie Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papirutgavene av Nøtterøy Bygdebok (både Lorens Berg og Unneberg), og i Unneberg's verk, under Søndre Føyn, står det bare at Hans Sørensen, f. 1799 var sønn av Søren Nilsen og Katrine Marie Andersdatter. Det står ikke hvem han giftet seg med eller hvilke barn han hadde. Jeg har lett både under Føyn og Bjørnebu. Men tusen takk for tipset likevel Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke giftet seg utenfor sognet, så er dette det nærmeste jeg kommer i Nøtterøy kirkebok: En Matros Anders Sørensen Bjørneboe gifter seg med Else Nielsdatter (Bugge) boende på Bjørneboe i 1826. Han er 28, hun er 22, så aldrene stemmer bra, men fornavnet til brudgommen er altså feil. MINI I4, side 418, nr. 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av forloverne heter Niels Sørensen Bjørneboe - kanskje en bror og indikerer at farfar het Niels?

 

(Rein spekulasjon dette altså)

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Ingelin! Hans Sørensen hadde både en bror Nils og en bror Anders i følge Unneberg (side 324 under Søndre Føyn). Anders skal være gift med en Marte Marie Bentsdatter. Hun døde 1867, og de bodde på Føyn (ikke Bjørnebu). Nils var født 1792 og giftet seg med Edvardine Marie Christie i 1825 og døde 1864, så det er fullt ut mulig at han var forlover for en bror i 1826. Hvis det er samme søskenflokken det er snakk om så må navnet Anders være feil, for Anders fra den søskenflokken giftet seg ikke med en Else Nilsdatter. Men spørsmålet er; er det snakk om samme søskenflokken? Jeg finner ihvertfall ingen andre som passer i Nøtterøy kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, legger inn lenken for 1801-telling for Nøtterøe for ordens skyld:

 

http://digitalarkive...4&merk=314#ovre

 

Takk igjen Ingelin. Ja, der er hele søskenflokken. Problemet er om den Hans, 2 år gammel i FT 1801, er den samme Hans Sørensen som har sønnene Nils og Søren Hansen 8 Juli 1835? Så lenge jeg mangler kirkebokreferansen der Hans Sørensen gifter seg med Elen Maria Nilsdatter er det vel umulig og være sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det irriterer meg grenseløst at da jeg for mange år siden la inn disse dataene i slektstreet ikke førte kilde for koblingen. I mitt slektstre har jeg følgende:

 

1. Søren Nilsen gift med Katrine Marie Andersdatter, hadde sønnen

2. Hans Sørensen gift med Elen Maria Nilsdatter, hadde sønnene

3. Nils og Søren Hansen

 

Heretter er grenen godt dokumentert.

 

Når jeg nå ettersjekker alt mot primærkildene, så oppdager jeg at jeg ikke har en entydig kilde som kan bekrefte at Hans Sørensen mellom ledd 1 og 2 er samme Hans Sørensen mellom ledd 2 og 3. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Sørensen og Else Marie Nilsdt døper datteren Cathrine Maria 27/9 1826

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8222&idx_id=8222&uid=ny&idx_side=-72

 

Jeg lurer på om det ikke er Hans Sørensen og Else Marie som blir viet 19/6 1826 nr14, men at hans har fått navnet Anders ved vielsen?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8222&idx_id=8222&uid=ny&idx_side=-204

 

Else Marie konfirmert i 1821 nr 5

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8222&idx_id=8222&uid=ny&idx_side=-252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det ikke er Hans Sørensen og Else Marie som blir viet 19/6 1826 nr14, men at hans har fått navnet Anders ved vielsen?

http://www.arkivverk...y&idx_side=-204

Takk Anne! Ja, jeg var også så vidt innom den tanken i innlegg #5 over. Det er ihvertfall eneste paret jeg finner i Nøtterøy kirkebok som passer (med unntak av brudgommens fornavn selvsagt). Og jeg ser ingen grunn basert på andre kilder til og tro at de kunne a giftet seg utenfor sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett at hun heter Else Marie og lurer på om dette kan være henne:

 

http://digitalarkive...erk=325555#ovre

Hvis dette (fra innlegg #1) er familien i FT 1865 er det ikke sikkert Else Marie var født i 1801. I innlegg #2 er det også en Matrosenke Else Marie Nilsdatter (f. 1806) som dør i 1875. Nå er det jo ikke sikkert at dette er rette Else Marie, men hvis det er det så vil man ikke finne henne i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Cathrine Marie i 1826 heter den ene fadderen Ingeborg Sørensdt fra Tønsberg. Hans Sørensen har en søster Ingeborg Sørine født 1786. Det er vel hun som blir viet med Nicolai Mølback 17/4 1817

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWM3-M2N

 

De flytter til Tønsberg i 1827, men den kan jo ha vært noe tidligere

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=uf07221814&gardpostnr=222&personpostnr=283&merk=283#ovre

 

Det er vel moren Cathrine Marie Anderdt som dør i 1825

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=gr07221814&gardpostnr=731&personpostnr=789&merk=789#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ett godt tips. Søsteren til Hans Sørensen, Ingeborg Sørine, er født her (side 204, venstre side, siste innførsel). At hun dukker opp både som datter av Søren Nilsen og Katrine Marie Andersdatter, og som fadder under dåpen til ett av Hans Sørensen og Else Maria Nilsdatter's barn er jo en god indikasjon på at det er snakk om samme Hans Sørensen. Skulle fremdeles ønske jeg hadde giftemålet, men da er det bare og lete opp fadderne til alle barna etter Hans Sørensen og Else Marie Nilsdatter for og se om hun (eller andre søsken) dukker opp igjen.

 

Tusen takk Anne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda en datter av Hans Sørensen og Else Maria Nilsdatter; Elen Maria, f. 17 oktober 1830 (nr. 84).

 

Fadderne er: Susanne Sørensdatter Kjøleløkken, Susanne Andersdatter Søndre Føyn, Niels Sørensen Bjørneboe, Anders Sørensen Bjørneboe, og Ole Eriksen Bjørneboe.

 

Susanne Sørensdatter, Niels Sørensen, og Anders Sørensen er alle navn vi kjenner igjen fra søskenflokken til Hans Sørensen, sønn av Søren Nilsen og Katrine Marie Andersdatter fra innlegg #1. Nå begynner jeg og bli mye mere sikker på at det må være snakk om samme Hans Sørensen.

 

Og kanskje vi til og med kan driste oss med og forsiktig konkludere at den Anders Sørensen som gifter seg 1826 faktisk må være Hans Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til "ekte" Anders og Marthe Marie og her står vel faktisk Hans som forlover:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 5 (1839-1852), Ekteviede 1845, side 558-559.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1256&idx_id=1256&uid=ny&idx_side=-252

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019010892.jpg

 

Og da tror jeg du må rett i at presten har skrevet feil navn.

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Og da tror jeg du må rett i at presten har skrevet feil navn.

Takk igjen Ingelin. Ja, jeg begynner også og tro at det må være slik. Hans må ha vært den som giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis giftemålet mellom Anders Sørensen og Else Nilsdatter i 1826 (lenke innlegg #5) er rette giftemålet og Anders skal egentlig være Hans, så står Else med tilnavnet Bugge. I så fall må det være den Else som er datter av Niels Petersen Bugge på Bugården. Hun er i så fall født 1804 (høyre side, nr 8 fra toppen).

 

Unneberg skriver ikke mye om familien, og Else nevnes ikke i det hele tatt. Videre nevner han bare barna Christen og Lars. (Unneberg, Nøtterøy, Bind II, side 406).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg tror det hele er såre enkelt. Her er det snakk om feilskrift.

 

Anders Sørensen
, født 31. juli og døpt 5.august 1795 fra Søndre Føyn. Gift (1) 26. Januar 1832 som matros og
ungkar
med
Susanne Andersdatter Søndre Føyn
. Gift (2) 23. Januar 1845 med
Marte Marie Bentsdatter Bjørnstad
,

født i Tønsberg (Datter til Bent Sørensen). Kom til bruksnr. 12 på Nordre Føyn. Barn i begge ekteskap. Forlover i første ekteskap Nicolay Mølbach (svoger).

 

Hans (Anders feilskrevet) Sørensen, født 2. desember og døpt 9. desember 1798. Død 15. april og begravet 22. april 1875. Gift 19. juni 1826 med
Else Marie Nilsdatter Bugge
, født ca. 1806. Død 11. mai og begravet 18. mai 1875.

Matros. Ble stueeier på Bjørnebo. Første barnet
Katrine Maria Hansdatter
, født 27. september 1826.

 

Men dette har du kanskje skrevet inn allerede.

 

Mvh. Torbjørn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Torbjørn! Ja jeg er helt enig med deg. Men det er alltid fint og ha flere øyne som uavhenging kommer frem til samme konklusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.