Gå til innhold
Arkivverket

Auden Ivarsen Aspa`s kone?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer egentlig på hvem som var Audun Iversen Trygge/Aspa 1628-1707`s kone??

Ifølge Straumsnes bygdebok bind 3 side 488 var hun en datter til presten i Tingvoll ,Anders Pedersen.

På Distreff finner jeg Audun gift med Ales Audunsdatter Boksaspen ,og lurer på hva som egentlig er riktig?

Denne Ales kunne kanskje være datter til Audun Trondson Boksaspen??

Håper noen kan kaste lys over dette.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har at Auden Iversen Trygge på Aspa var gift med sin fire- og femmenning (dvs. at det var en generasjon mer på hennes side), Ales Audensdtr. Boksaspa, men jeg finner ikke kilden på det nå.

 

Det var skifte 30/10 1688 etter Anne Olsdtr., gift 1) med Auden Trondsson, gift 2) med Peder Halvorsen. Barn med Auden: Trond, Ole, Alis og Guro. Det er dessverre ikke oppgitt ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går ut av dette forumet og ett hakk opp, slik at du kan søke i alle fora, vil du få opp mye i det gamle forumet om du søker på "Boksaspa" i søkefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NST XXXVI s. 278 henvises det til en originalkilde som viser at Audun var gift med Ales Audunsdotter og ikke med en datter av Tingvollpresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I NST XXXVI s. 278 henvises det til en originalkilde som viser at Audun var gift med Ales Audunsdotter og ikke med en datter av Tingvollpresten.

 

Ypperlig!. Da holder jeg meg til Ales Audensdatter Boksasp. Hun står som Alet i Straumsnesboka da men heller ikke der nevnt med noen ektefelle.

Også tror jeg jeg skal finne ut hvordan jeg ordner så jeg får beskjed når det kommer svar på mine innlegg....

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.