Gå til innhold
Arkivverket

Anders Kolbeinsen Herheim, Sauda. Død i Stavanger 1898


Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Anders Kolbeinsen Herheim/Hærem var fra Sauda (f. 1856) og ble i 1883 gift med Anna Hallvardsdatter Bakka (f. 1853).

 

Sammen fikk de tre barn:

 

- Kolbein Andersen Herheim (1887 - 1963). Emigrerte til Montana 1906

- Berta Andersdater Herheim (1889 - 1970). Bodde i Sauda

- Hallvard Andersen Herheim (f. 1890).

 

Anna Hallvardsdatter døde 4. april 1897 på Herheim i Sauda (begravede, kvinner, nr. 8):

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1643&idx_id=1643&uid=ny&idx_side=-134

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051213030693.jpg

 

Hun var bare 44 år gammel og barna hennes var på det tidspunktet 10, 8 og 7 år gamle.

 

Et snaut år etterpå, den 21. februar 1898, dør også barnas far, Anders Kolbeinsen Herheim, men presten noterer at han døde i Stavanger (begravede, menn, nr. 2)

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1643&idx_id=1643&uid=ny&idx_side=-135

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051213030694.jpg

 

Han var bare 42 år gammel og etterlot seg tre barn som da var blitt 11, 9 og 8 år gamle.

 

Jeg er ganske sikker på at barna ble tatt vare på av sine onkler og tanter for det var en enorm slekt Anders kom fra på Herheim. Hver av hans 5-6 søsken som vokste opp hadde mellom 5 og 10 barn, og nesten alle bodde på nabogårder på Herheim. At barna ble tatt godt vare på er jeg sikker på, og har noen Amerikabrev som vitner om omsorg for Kolbein A. Herheim.

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Kan det ligge en historie bak at Anders Kolbeinsen dør i Stavanger og ikke i Sauda? Det kan ha vært sykdom eller noe mer dramatisk så klart. Står det noe i avisene i februar 1898 om dette (er det noen som kan sjekke for meg?)

 

2. I hvilket kildemateriale skal jeg lete for å finne ut om det ble oppnevnt verger for barna i 1898? Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å se litt på det skannede materialet fra Stavanger, men ser ikke at det dødsmeldinger for Stavanger. Jeg tenkte at siden Anders døde i Stavanger, kan det finnes dødsmeldinger/dødsfallprotokoller for Stavanger, i likhet med det som finnes for Oslo skifterett...

 

 

Hvis det ikke er noen andre som kommer opp med noen bedre idéer her inne i forumet, tror jeg at jeg ville ha tatt kontakt med Statsarkivet i Stavanger og hørt om de eventuelt kan hjelpe deg videre i saken. www.arkivverket.no/stavanger.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Øystein! Jeg vet ikke hvorfor han døde i Stavanger, men den troligste årsaken var nok at han var innlagt på Amtssykehuset i Stavanger. De som døde der ble vanligvis fraktet hjem for begravelse og innført i kirkeboken der de ble gravlagt. Sønnen Hallvard bodde i Stavanger. Jeg har for øvrig en datter til her, mener jeg; Elen Gurine Hæreim, f.1884 i Sand (Sauda – hun er ikke nevnt i Sauda-boka), gift 2-5-1908 i Domkirken i Stavanger med ”Knivsmed” Kristian Mauland, f.1887 i Dom i Stavanger. Regner med at du er av Djuv-folk i Sauda? :-) Beste hilsener Jonny (jonny-m@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg har kontaktet Statsarkivet i Stavanger for å se hva de kan finne.

 

Jonny: takk for tipset om amtssykehuset. Om du er av Kolbeinætta på Herheim må du gjerne ta kontakt - jeg har sendt deg en epost. Jeg har mye informasjon om den siden av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Prøvde å sende deg PM, men fikk feilmelding.

Eg sliter litt med oversikten når det gjelder disse folka. Er "involvert" fra Søndenå  og Anders Torjussen (barna Guri, Martha og Torjus...?) + Årthun og Oline Helmertsdatter i litt nærmere tid...

 

Tar gjerne imot info :-D

 

a punktum susort krøllalfa live punktum no

984 41 040

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsbjørg: Jeg har MYE på disse slektene, så send meg gjerne en melding på Facebook eller jonny[bindestrek]m[alfakrøll]online[punktum]no :-)  Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.