Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges kjøpmenn Akershus og Østfold fylke?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei Jan

 

Tja si det. Jeg har sett at noen er født så tidlig som på 1860-tallet, men de fleste er født rundt 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Aage

 

Bergliot Glømmi. Firma: Gunnar Glømmi. Nittedal st. Etablert 1924. Bakeri (1 funksj.) Født 21-1-1900 i Nittedal av forel. rørleggermester Johan Andersen og h. Hilda, f. Lakserud. Hun har deltatt i sin manns firma siden 1928. Bakeriet drives i egen gård. Gift med bakermester Gunnar Glømmi, f. 6-12-1899 i Nittedal av foreldre gårdbruker Andreas H. Glømmi og h. Janna, f. Nyseth.

 

GUNNAR GLØMMI. Eget firma. Nittedal st. Etablert 1924. Bakeri (2 funksjonærer). Født 6-12-1899 i Nittedal. Han har fagutdann. og har drevet egen forretning siden 1924. Bakeriet drives i egen gård. Styremedl. Nittedal Idrettsforening og Nittedal Ungdomskorps. Særinteresse: Musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

 

Kan du se om du finner Even Olsen i Sarpsborg.Han var kjøpmann fram til ca 1898.

Han var født på Biri.

 

Så er det Ole Jensen var kjøpmann i Sarpsborg.Han var født 1851/52.Han døde 1912.

 

Det skal også være en Ole Olsen(Gjerlaugsen)som hadde en fiskebutikk i Sarpsborg.

 

Kan du finne noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Carsten! Jeg har en liten følelse av at jeg har spurt deg om de samme navnene før, men her kom det noen opplysninger som jeg ikke kjente til, så kanskje har du tidligere hatt andre årganger av tilsvarende bøker i dette forum? Uansett, det var flott å få dette! (Dette var min tante og onkel, mens Johan og Hilda var mine besteforeldre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har forsøkt å senda dette via PM, men fekk beskjed om at Carsten Schanche ikkje kan motta fleire PM...legg det difor ut her:

 

"Eg lurar på om det finnes ei oversikt over kven som var prest, kvar dei var prest, og kva tid?

 

Eg har i årevis leita etter Cornelia Buch og Haagen Johnsen, kvar dei vart av etter 1810.

 

Ved vigsla til yngste sonen står det at Arctander har vaksinert han i 1816, er det mogeleg å finna ut _kvar_ han praktiserte i 1816?

 

Venleg helsing Mariann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann

 

Hvorfor ikke PM virker vet jeg ikke siden jeg har huket av for varsel, men det er mye som ikke funker på forumet for tiden.

 

Jeg finner ingen Haagen Johnsen omtalt i mine prestebiografier. Det finnes en læge Ove Guldberg Arctander som praktiserte i Stavanger by og Ryfylkes distrikt på den tiden.

 

Har du lett i bøkene om geistligheten som finnes i bokhylla ?

 

http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

 

Skal reise bort noen dager nå (må utnytte de solglimtene som er vet du).

 

Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar :-))

Ang.PM, det kan vera at "postkassen" din er full, kanskje?

 

Ang. mitt spørsmål: eg forklarte meg visst nokså utydeleg, Haagen var ikkje prest, men eg leitar etter han og kona, og sidan det står ved vigsla til sonen at "vaksinatør" (eg trudde det var prestane som gjorde det på den tida) var Arctander, så tenkte eg at det var ein måte å oppspora foreldra på :-))

 

At det var ein lege i Stavanger som heitte Arctander, kan faktisk tyda på at familien hamna der....hadde vore fantastisk å funne konfirmasjonen til John Henrik Haagensen!! må visst leita etter den igjen, har leita der før, men kanskje litt "famlande"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.