Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Carsten Schanche

Noen som ønsker oppslag i Norges kjøpmenn Akershus og Østfold fylke?

Recommended Posts

Carsten Schanche

Jeg tilbyr oppslag hvis noen ønsker det. Bøkene er utgitt 1944 og 1947.

JanMKeus

Hei Carsten

Gjelder dette kun kjøpmenn som var aktiv i 1944 og 1947?

Hilsen

JanM

Carsten Schanche

Hei Jan

Tja si det. Jeg har sett at noen er født så tidlig som på 1860-tallet, men de fleste er født rundt 1900.

Dag Aage Løkke

Finner du Johan Andersen på Rotnes i Nittedal der?

Eller Bergljot Glømmi / Gunnar Glømmi / Knut Glømmi?

Carsten Schanche

Dag Aage

Bergliot Glømmi. Firma: Gunnar Glømmi. Nittedal st. Etablert 1924. Bakeri (1 funksj.) Født 21-1-1900 i Nittedal av forel. rørleggermester Johan Andersen og h. Hilda, f. Lakserud. Hun har deltatt i sin manns firma siden 1928. Bakeriet drives i egen gård. Gift med bakermester Gunnar Glømmi, f. 6-12-1899 i Nittedal av foreldre gårdbruker Andreas H. Glømmi og h. Janna, f. Nyseth.

GUNNAR GLØMMI. Eget firma. Nittedal st. Etablert 1924. Bakeri (2 funksjonærer). Født 6-12-1899 i Nittedal. Han har fagutdann. og har drevet egen forretning siden 1924. Bakeriet drives i egen gård. Styremedl. Nittedal Idrettsforening og Nittedal Ungdomskorps. Særinteresse: Musikk.

hilde roos

Hei Carsten.

Kan du se om du finner Even Olsen i Sarpsborg.Han var kjøpmann fram til ca 1898.

Han var født på Biri.

Så er det Ole Jensen var kjøpmann i Sarpsborg.Han var født 1851/52.Han døde 1912.

Det skal også være en Ole Olsen(Gjerlaugsen)som hadde en fiskebutikk i Sarpsborg.

Kan du finne noen av disse?

Carsten Schanche

Hei Hilde

Dessverre, ingen av disse er omtalt (født i tidligste laget)

hilde roos

Takk for hjelpen.

Mvh Hilde Roos

Dag Aage Løkke

Tusen takk, Carsten! Jeg har en liten følelse av at jeg har spurt deg om de samme navnene før, men her kom det noen opplysninger som jeg ikke kjente til, så kanskje har du tidligere hatt andre årganger av tilsvarende bøker i dette forum? Uansett, det var flott å få dette! (Dette var min tante og onkel, mens Johan og Hilda var mine besteforeldre.)

Mariann Stokken

Eg har forsøkt å senda dette via PM, men fekk beskjed om at Carsten Schanche ikkje kan motta fleire PM...legg det difor ut her:

"Eg lurar på om det finnes ei oversikt over kven som var prest, kvar dei var prest, og kva tid?

Eg har i årevis leita etter Cornelia Buch og Haagen Johnsen, kvar dei vart av etter 1810.

Ved vigsla til yngste sonen står det at Arctander har vaksinert han i 1816, er det mogeleg å finna ut _kvar_ han praktiserte i 1816?

Venleg helsing Mariann".

Carsten Schanche

Hei Mariann

Hvorfor ikke PM virker vet jeg ikke siden jeg har huket av for varsel, men det er mye som ikke funker på forumet for tiden.

Jeg finner ingen Haagen Johnsen omtalt i mine prestebiografier. Det finnes en læge Ove Guldberg Arctander som praktiserte i Stavanger by og Ryfylkes distrikt på den tiden.

Har du lett i bøkene om geistligheten som finnes i bokhylla ?

http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

Skal reise bort noen dager nå (må utnytte de solglimtene som er vet du).

Carsten

Mariann Stokken

Tusen takk for raskt svar :-))

Ang.PM, det kan vera at "postkassen" din er full, kanskje?

Ang. mitt spørsmål: eg forklarte meg visst nokså utydeleg, Haagen var ikkje prest, men eg leitar etter han og kona, og sidan det står ved vigsla til sonen at "vaksinatør" (eg trudde det var prestane som gjorde det på den tida) var Arctander, så tenkte eg at det var ein måte å oppspora foreldra på :-))

At det var ein lege i Stavanger som heitte Arctander, kan faktisk tyda på at familien hamna der....hadde vore fantastisk å funne konfirmasjonen til John Henrik Haagensen!! må visst leita etter den igjen, har leita der før, men kanskje litt "famlande"....